مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

هر چیزی که باید درباره اولین خودروی پرنده تمام برقی جهان بدانید

در روزهایی به سر می‌بریم که صنعت خودروها دچار تغییر شده و شاهد شاهکارهای جدیدی در دنیای خودروسازی هستیم. یکی از این تغییرات بزرگ توسعه خودروهای پرنده است. این خودروها در آینده به عنوان سیستم اصلی حمل و نقل استفاده خواهند شد. در جایی درباره چشم‌اندازی از آینده خواندم که اینطور نوشته شده بود: «هرچه جلوتر می‌رویم، دیگر از جاده‌ها بی‌نیاز خواهیم شد. چرا که اکنون آسمان‌ها اهمیت دارند!»

البته با این که کمپانی‌های مختلف در طی این سال‌ها پیشرفت زیادی در زمینه تولید خودروهای مختلف داشته‌اند، با این وجود، ارتقای جزئی در ساخت خودروهای پرنده به چشم می‌خورد. ولی بدون هیچ شکی می‌توان خودروهای برقی و هیدروژنی را در آینده مشاهده کرد.

یکی از اولین خودروهای برقی پرنده که KleinVision Aircar نام گرفته، پس از طی آزمایشات مختلف، اولین مسافر خود را سوار کرد. دیگر کمپانی‌ها مانند Aeromobil و Terrafugiaنیز وارد صنعت خودروهای پرنده شده‌اند ولی نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت.

این مطلب را نیز بخوانید: اولین خودرو با موتور هیدروژنی در جهان

استارت‌آپی به نام Alef حدودا یک دهه است که روی خودروهای پرنده برقی کار می‌کند. اکنون بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده، بالاخره تاییدیه FAA برای این خودرو صادر شد، یعنی حالا این خودروی پرنده می‌‌تواند به راحتی در آسمان‌ها پرواز کند! این شاهکار جدیدی در دنیای خودروهای پرنده است و گامی رو به جلو محسوب می‌شود!

خودروی پرنده برقی Alef در سال 2015 طراحی شد

کمپانی Alef یکی از جدیدترین شرکت‌ها در حوزه خودروسازی است که کار خود را از ده سال پیش شروع کرد. مدل A اولین خودروی این شرکت بود که برای ساخت و نامگذاری آن از اولین خودروی فورد با همین نام الهام گرفته شده بود.

جیم دوخونی، دکتر کنستانتاین کیزلی، پاول مارکین و اولگ پترو همکاری خود را از همان سال‌ها آغاز کردند. این افراد در مهندسی و طراحی مدل A نقش فعالی داشته‌اند. جالب است بدانید که طراحی اولیه مدل A در کافی‌شاپی که آنها در آنجا کار می‌کردند، روی یک دستمال کاغذی رقم خورد.

توسعه ماکت خودرو در سال 2016

قدم بعدی کمپانی این بود که به نسخه تولیدی نزدیک‌تر شود. بسیاری از شرکت‌ها با توسعه ماکت خودروهای خود در همان ابتدا مشکلی ندارند، ولی Alef باید در همان اول از ماکت خودروی خود رونمایی می‌کرد تا توان پرواز آن را بسنجد. این مدل کوچک از همان اصول مدل‌های بزرگتر استفاده می‌کند.

برای کمپانی بسیار اهمیت داشت که خودرو بتواند به صورت عمودی از زمین بلند شود. چون بدون وجود این قابلیت، بنظر می‌رسد که با خودروی پرنده روبرو نیستیم. همچنین توانایی چرخ‌ها برای قرارگیری روی زمین نیز بسیار حائز اهمیت بود. ساخت یک مدل کوچکتر به شرکت امکان می‌داد تا تمام این موارد را بسنجد.

اولین نمونه در سال 2019 پرواز کرد

پس از انجام آزمایشات مختلف روی ماکت و شناسایی نقطه ضعف‌ها، بالاخره اولین نمونه از Alef در سال 2019 وارد آسمان شد! همچنین با این خودرو می‌توانستید روی زمین نیز حرکت کنید و مانند مدل‌های معمولی از آن استفاده کنید.

قبل از آن، ماکت آن مورد آزمایش قرار گرفت تا از نظر هوانوردی سنجیده شود. در هر صورت، پرواز نمونه اولیه آن توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب کرد. این مدل در تیک آف به صورت عمودی، پرواز رو به جلو و رانندگی بسیار عالی ظاهر شد.

پس از این کار، وقت آن رسیده بود که شرکت یک گام رو به جلو بردارد و خودروی پرنده برقی خود را به واقعیت تبدیل کند تا بتواند توجه خریداران زیادی را به خود جلب کند.

ورود یک طراح سوییسی به تیم خودروسازی Alef

برای این که مدل A بتواند از پروژه آزمایشی خارج شود، نیاز بود که کمپانی دست به انجام چند کار بزند. از جمله آنها این بود که یک طراح جدید وارد تیم شود. طراحی که با بیشتر کمپانی‌های بزرگ همکاری کرده بود و ایده ساخت و توسعه خودروی پرنده برقی را نیز در سر داشت. او کسی نبود جز هیراش راگازی، یک طراح سوییسی خبره در این کار!

او در گذشته برای بوگاتی و جگوار کار ‌می‌کرد و حالا نیز قرار بود با تمام خلاقیت و توان خود، خودروی پرنده برقی Alef را طراحی کند. ایده ساخت ظاهر تهاجمی و درب‌هایی که به صورت عمودی باز می‌شدند در همان ابتدا در ذهن او نقش بست. بدنه حفره‌دار نیز بسیار جالب بنظر می‌رسید. این همان چیزی است که باید از یک خودروی پرنده انتظار داشت.

کمپانی کاملا مطمئن بود که طراحی در حال حاضر خودرو توجه‌ها را به خود جلب خواهد کرد. چرا که بسیار آینده‌نگرانه بود و هدف مشخصی داشت. از آن گذشته، هیچ نوع بال عجیب و غریبی در ظاهر آن نیز به چشم نمی‌خورد.

رونمایی از کانسپت این خودروی برقی در نمایشگاه 2023 Detroit Auto Show

سال 2023 همان سالی بود که Alef به نمایشگاه خودروی Detroit آمد و از مدل پرنده برقی A خود رونمایی کرد. بالاخره علاقمندان می‌توانستند نگاهی به این شاهکار پرنده بیاندازند.

این کانسپت در نمایشگاه از هیچکدام از قابلیت‌های خود رونمایی نکرد، حتی امکان مشاهده کابین و امکانات آن نیز وجود نداشت. هیچ نشانی از پرواز یا رانندگی بر روی زمین به چشم نمی‌خورد. اگرچه عنوان شده بود که این نمونه بسیار نزدیک به خودروی تولیدی خواهد بود.

در حال حاضر پیش‌سفارش‌ها آغاز شده و حالا افراد زیادی مشتاق هستند تا از جزییات و مشخصات آن سر در بیاورند.

امکان بلند شدن از زمین به صورت عمودی

تیک‌آف عمودی همان چیزی بود که Alef معتقد بود این مدل تولیدی را به یک خودروی پرنده نزدیک می‌کند. چون در غیر این صورت تشابهی به خودروی پرنده نداشت. این قابلیت باعث شد که مدل A بسیار متمایز بنظر برسد.

این مدل در زیر بدنه حفره‌دار خود از هشت پروانه استفاده می‌‌کرد که می‌توانست نیروی پرواز و تیک‌آف را تامین کنند. همچنین از بسیاری از جهات مانند یک هواپیمای برقی بدون خلبان کار می‌کرد.

پروانه‌ها قادر هستند در جهت‌ها و سرعت‌های مختلفی بچرخند تا پروازی مستقیم را فراهم کرده و کنترل کاملی روی خودرو وجود داشته باشد. تنها 15 دقیقه زمان لازم است تا نحوه رانندگی و پرواز با این خودرو را یاد بگیرید! پس اصول رانندگی و پرواز با آن بسیار آسان است و کار خاصی وجود ندارد.

بدون شک ترکیبی از یک خودرو با هلیکوپتر امری هیجان‌انگیز است و در زمان مشخصی می‌تواند تبدیل به واقعیت شود. اگر واقعا یادگیری استفاده از این مدل همینقدر که گفته شده آسان باشد، پس واقعا با آینده‌ای منحصربفرد روبرو هستیم!

آغاز تولید مدل A در سال 2025

اکنون علاقمندان می‌توانند نسبت به پیش‌سفارش این خودروی پرنده اقدام کنند. تولید مدل A نیز به زودی آغاز خواهد شد، احتمالا این مدل‌ در سال 2025 وارد مرحله تولید شود.

نکته ناامیدکننده در اینجا این است که کمپانی هیچ کارخانه بزرگ برای تولید گسترده در اختیار ندارد. تنها مکان کوچکی وجود دارد که در آنجا افراد خودروها را با دستان خود می‌سازند. تاکنون 2800 پیش‌سفارش ثبت شده، ولی در این مدت آیا می‌توان این میزان از خودرو را با دست ساخت؟ متاسفانه بنظر نمی‌رسد که توسعه 2800 مدل در این مدت زمان کم امکان‌پذیر باشد.

قیمت چیزی حدود 300000 دلار

یکی از اهداف اصلی شرکت این است که خودروی پرنده خود را با قیمت مقرون به‌صرفه‌ای به بازار عرضه کند. ولی اکنون با چنین وضعیت تولید، انجام این کار میسر نیست. در هر صورت، قرار است این خودروی پرنده با قیمتی برابر با 300000 دلار عرضه شود که با توجه به امکانات آن، خیلی هم عجیب بنظر نمی‌رسد.

چرا که قیمت مدل‌های جدید لامبورگینی و فراری از این رقم هم بیشتر خواهد بود، تازه این مدل‌ها از قابلیت پرواز کردن نیز برخوردار نیستند. پس 300 هزار دلار برای خودرو زیاد است ولی برای یک خودروی پرنده اصلا هم گران نیست.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه شورولت کامارو LT1 V-8 افسانه‌ای

ارائه برد 321 کیلومتری

خودروی پرنده Alef قادر است بردی برابر با 200 مایل یا 321 کیلومتر را ارائه کند. با این وجود، با خودرویی مشابه نیسان آریا و نیسان لیف روبرو هستیم. این برد در آسمان نیز برابر با 110 مایل یا 177 کیلومتر است.

یک ورژن هیدروژنی از این خودروی پرنده نیز ساخته می‌شود

خودروی پرنده برقی از تمام امکانات آینده‌نگرانه استفاده می‌کند، پس چرا در بخش فنی شاهد سیستم هیدروژنی نباشیم؟ این خودروی پرنده می‌‌تواند به عنوان جایگزینی در دنیای خودروهای کربن صفر شناخته شود.

همچنین برای آسان‌تر شدن پروسه پرواز، باتری‌ها باید سبک باشند پس باز هم استفاده از هیدروژن انتخاب خوبی است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا