مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

قیمت نسخه‌های صادراتی تارا اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و رانا پلاس سقف شیشه‌ای اعلام شد!

مدت‌هاست که قیمت گذاری خودروهای داخلی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، برای ایرانیان به یک سوژه داغ تبدیل شده است. عدم اطلاع رسانی رسمی از قیمت گذاری خودروها، باعث آن شده که تا همین لحظه انتشار این مطلب، شایعات دروغین بسیاری در میان مردم جا افتاده و به یک بدبینی تبدیل گردیده است.

اما همان‌طور که مستحضرید، گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته شمسی و در جهت بازاریابی، اقدام به صادرات نمونه های اولیه تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس مجهز به گیربکس 6 دنده دستی و سقف شیشه‌ای به برخی از کشورهای همسایه از جمله روسیه و ارمنستان نمود. باتوجه به صادرات خودروهای مذکور و مستندات گمرکی بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، اکنون می‌توان قیمت های رسمی صادراتی این خودروها را منتشر کرد.

این‌طور که واضح است، تارا اتوماتیک گران‌ترین خودرو داخلی کشور و گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می‌شود. این خودرو که هم‌اکنون توسط ایران خودرو با احتساب برخی هزینه هایی چون شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و… حدود 415 میلیون تومان فروخته می‌شود، در هنگام صادرات، بالطبع برخی هزینه ها از قیمت نهایی کسر شده و تارا اتوماتیک با قیمت پایه و ارزش گذاری 11 هزار و 200 دلار صادر گردیده است.

لازم به ذکر بوده که نسخه اتوماتیک تارا، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که ایران خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. همچنین ایران خودرو مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک را به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز کرده است.

از امکانات مهم تارا اتوماتیک می‌توان به سانروف، سامانه کنترل پایداری، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسورهای نور و باران، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، صندلی‌های برقی ردیف جلو، مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، 4 کیسه هوای ایمنی و… اشاره کرد. باتوجه به اینکه نسخه دنده ای تارا از بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی بی بهره است، احتمالا ایران خودرو از صادرات حتی نمونه‌های اولیه آن خودداری نموده و به نوعی خجالت کشیده است!

اما دومین خودرو گران‌قیمت ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو که هم اکنون با احتساب برخی هزینه هایی چون شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و… حدود 398 میلیون تومان فروخته می‌شود، در هنگام صادرات، بالطبع برخی هزینه‌ها از قیمت نهایی کسر شده و این خودرو با قیمت پایه و ارزش گذاری 10 هزار و 800 دلار صادر گردیده است.

لازم به ذکر بوده که نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ، مجهز به پیشرانه 1645 سی سی بوده که ایران خودرو آن را EF7 TC می‌نامد. این پیشرانه توانایی تولید 150 اسب بخار، قدرت و 215 نیوتن متر، گشتاور را دارد. همچنین ایران خودرو این خودرو را به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز کرده است.

از امکانات مهم دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌توان به سانروف، سیستم کروز کنترل، صندلی‌های برقی ردیف جلو، آینه های بغل به صورت تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما، مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، ایموبلایزر، 2 کیسه هوای ایمنی، تهویه مطبوع اتوماتیک و الکتریکی و… اشاره کرد.

و درنهایت به سومین و آخرین خودرو از لیست صادراتی ایران خودرو، یعنی رانا پلاس 6 دنده دستی همراه با سقف شیشه ای می‌رسیم. این خودرو که هم اکنون با احتساب برخی هزینه هایی چون شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و… حدود 228 میلیون تومان فروخته می شود، در هنگام صادرات، بالطبع برخی هزینه ها از قیمت نهایی کسر شده و این خودرو با قیمت پایه و ارزش گذاری 5 هزار و 600 دلار صادر گردیده است. عدد بسیار ارزنده که اگر با تعرفه کشورهای مقصد روبرو نشود، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر بوده که نسخه 6 دنده رانا پلاس سقف شیشه‌ای، مجهز به موتور تاراست. این خودرو مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که ایران خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. همانطور که گفته شد، این پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. رانا پلاس سقف شیشه ای را می‌توان اولین خودرو داخلی مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی تلقی کرد.

از امکانات مهم رانا پلاس 6 دنده دستی سقف شیشه ای می‌توان به سیستم کروز کنترل و لیمت کنترل، تنظیم برقی زوایای داخلی آینه های بغل همراه با چراغ های راهنما، سقف شیشه ای (مونروف)، ایموبلایزر، 2 کیسه هوای ایمنی، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، شیشه بالابرهای برقی تمامی درب ها، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی برروی فرمان، ترمزهای ABS، EBD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب و… اشاره کرد.

لیست قیمت ها

باتوجه به قیمت‌های اصطلاحا دلاری خودروهای مذکور، می‌توان فهمید که اگر ایران خودرو محصولات خود را صادر کند، با شرط حمایت و پشتیبانی کافی، می‌تواند فروش مناسبی را در صورت نبود تعرفه های بالا، کسب کند!

البته ذکر این نکته مهم است که ایران خودرو باید در ابتدا روند تحویل برخی محصولاتش را تسریع بخشیده و سپس به فکر صادرات انبوه باشد؛ زیرا هم اکنون، برای مثال هردو نسخه دستی و اتوماتیک تارا با تاخیر در تحویل مواجه بوده و حواله‌داران این خودرو از وضعیت موجود راضی نیستند. همچنین هر از گاهی گزارش می‌شود این خودرو (تارا) دارای مشکلات و ایراداتی بوده که فعلا ایران خودرو نتوانسته آنها را رفع کند.

متاسفانه در سال‌های گذشته، برخی سودجویان، اقدام به صادرات محصولات کم‌کیفیت و گاها بی‌کیفیت به برخی کشورها از جمله ارمنستان نموده‌اند که باعث ایجاد دیدگاهی کاملا منفی نسبت به محصولات ایرانی شده است!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. خب 11 هزار دلار با احتساب 27 تومن میشه حدود 300 میلیون ، یعنی ارزان تر از بازار داخل صادر میکنن !!

  2. سلام. اقا اگر باز قیمت مناسبی بدن میگیم تولید خودمون حمایت میکنیم ولی چند تا حقوق رو باید بزاریم کنار اینام که پولای گنده گنده میدن خوب خودتون بهتر میدونید چه طایفه ای …….

  3. چرا با همین قیمت ها که صادر میکنند، به خودمون نمیفروشند؟

  4. بخش مشخصات فنی راناپلاس اشتباه نوشته شده
    تصحیح بفرمایید.

  5. رانا سقف شیشه ای واسه اونور آبیها ۵ هزار تا میفته و تو خاک خودمون پراید داغون و غیر استاندارد رو بهمون میفروشن ۷۰۰۰ دلار!!

  6. یعنی واقعا چقدر ما ایرانیا بدبختیم رانا پلاسو تو ایران اونم با کیفیت پایین تر ۶۰- ۷۰ تومن گردون تر باید باید (تازه اونم قیمت کارخونه) بخریم
    خداوکیای عین برده داریه
    مگه فقط فروش داخلی مالیات داره یا سماره گذاری و بیمه چقدر میشه نهایت ۱۰ تومن

  7. خیر عزیز
    تعرفه‌ی مالیات برای خودروساز ها بسیار متفاوت از مالیاتی هست که در بقیه زمینه های اقتصادی اعمال می‌شه.
    البته بنده به هیچ وجه طرفدار سایپا و ایرانخودرو نیستم(دلیلشم واضحه!).ولی بی‌انصافی هم نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا