مکمل بنزین
گوناگونخبر

ترکیب راحتی و زیبایی: هر چیزی که باید درباره کیا EV5 بدانید

چندی پیش کیا از کانسپت EV5 رونمایی کرد، این مدل که قرار بود نسخه دو ردیفه EV9 باشد، به ویژگی‌های منحصربه‌فردی مجهز شده بود. شاسی‌بلند الکتریکی EV5 بر پلتفرم E-GMP ساخته شده که بسیار کارآمد و نوآورانه است.

تریم‌های متنوعی با بردهای گسترده معرفی شده که هر کدام حالت‌های رانندگی و ویژگی‌های جذابی را ارائه می‌کنند. مدل پایه برد تاثیرگذاری دارد در حالی که تریم‌های دو موتوره در بخش قدرت و قابلیت‌های رانندگی عملکرد بهتری داشته‌اند. در هر صورت، بیایید

در ادامه به بررسی مشخصات این خودرو بپردازیم.

کوچکتر از EV9 ولی چشمگیر!

کیا در مراسم EV Day 2023 از کانسپت EV5 رونمایی کرد. اگرچه مدل نهایی ممکن است نسبت به کانسپت کنونی کمی متفاوت باشد، ولی در هر صورت این مدل حسابی چشمگیر است و زبان طراحی منحصربفردی دارد. با نگاهی به بدنه متوجه خطوط تیز و خمیدگی‌های واضحی خواهید شد.

این نوع طراحی نشانگر زبان طراحی آینده این شرکت برای خودروهای الکتریکی است، همچنین جلوپنجره مخصوص کیا که به بینی ببر نیز معروف است، در این مدل ارتقا یافته است. چراغ‌های جلو و نوار ال‌‌ای‌دی شیک طراحی شده‌اند و در کل ظاهر خودرو امروزی به نظر می‌رسد!

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ خودروی آلمانی که با برگشت خود به بازار انقلاب به پا خواهند کرد

مدل EV5 به صورت کراس‌اوور طراحی شده تا علاوه بر ارائه فضای گسترده برای مسافران، آیرودینامیک را نیز بهبود بخشد. دستگیره درب‌ها و آینه‌های بغل با زبان طراحی سازگار هستند و روی آیرودینامیک نیز تاثیر بسزایی دارند.

از آنجایی که اطلاعات زیادی از ابعاد این خودرو در اختیار نداریم، پس حدس می‌زنیم که با مدلی جمع‌و‌جور روبرو باشیم. البته یک منبع قابل اعتماد نیز طول، عرض و ارتفاع آن را به ترتیب چیزی حدود 460 در 188 در 172 سانتی‌متر بیان کرده است. فاصله بین دو محور 274 سانتی‌متری آن تعریف خوبی از فضای درونی ارائه می‌کند. وزن خودرو ممکن است بنا به نوع باتری از 1870 تا 2130 کیلوگرم متغیر باشد.

کابین و امکانات آن

کیا سعی کرد که در تولید این مدل راحتی و آسایش مسافران را در اولویت قرار دهد. پس تعجبی ندارد که شاهد ویژگی‌های گسترده و قابلیت‌های خاص در کابین در هنگام رانندگی باشیم. با ورود به کابین، طراحی مینیمال توجه شما را به خود جلب خواهد کرد! نمایشگر دوگانه 12.3 اینچی (کلاستر دیجیتالی و سیستم اطلاعات سرگرمی) احساس آینده‌نگرانه‌ای را به مخاطب القا می‌کنند!

دکمه‌های فیزیکی زیادی در کابین به چشم نمی‌خورند در نتیجه کابین ظاهری شیک و مدرن دارد. کنترل آب و هوای سه منطقه‌ای درون آن در دسترس تمام سرنشینان قرار می‌گیرد تا همگی از فضای کابین نهایت لذت را ببرند. در بخش صندلی‌های جلویی دیگر کنسول مرکزی به چشم نمی‌خورد پس فضای بیشتری در این قسمت وجود دارد.

نوآوری و انعطاف‌پذیری

صندلی‌های ردیف دوم کیا به راحتی تا می‌شوند تا فضای عقب بسیار گسترده شود. اگرچه فضای پای کمی وجود دارد، اما از یخچال-سیستم گرمایشی گرفته تا قفسه‌ای برای قرار دادن چمدان‌ها همگی در اینجا حضور دارند. کیا اعلام کرد که مواد به کار رفته در صندلی‌ها از پلاستیک بازیافتی PET و چرم گیاهی هستند.

نکات مثبت کابین EV5:

  • صندلی‌هایی با چرم مصنوعی
  • صندلی برقی راننده، به علاوه سیستم آرامش‌دهنده، ماساژ، تهویه و گرمایشی
  • صندلی برقی سرنشین جلو
  • کنسول مرکزی خنک‌کننده و باکس گرم‌کننده
  • نمایشگر TFT ال‌سی‌دی 12.3 اینچی دیجیتالی
  • نمایشگر هدآپ
  • قابلیت تغییر حالت رانندگی خودکار
  • سیستم خودکار کنترل آب و هوای درون کابین
  • نورپردازی محیطی

موتور و مشخصات فنی

کیا EV5 بر پلتفرم E-GMP ساخته شده و می‌‌تواند عملکرد، امنیت و کارآمد بودن را به مخاطب القا کند. مدل پایه به باتری 64 کیلووات ساعتی و موتور الکتریکی با 215 اسب بخار قدرت مجهز شده که 530 کیلومتر برد را به ارمغان می‌آورد.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی مقرون‌به‌صرفه‌ترین شاسی‌بلندهای ژاپنی با سیستم تمام چرخ متحرک

مدل تک موتوره با یک باتری 88 کیلووات ساعتی و همان قدرت 215 اسب بخاری عرضه می‌شود که بردی برابر با 720 کیلومتر خواهد داشت. در حالی که مدل دو موتوره با هندلینگ و قدرت بیشتری ساخته شده، 308 اسب بخار قدرت و 650 کیلومتر برد را به ارمغان می‌آورد! تنها این نسخه به صورت تمام چرخ متحرک ساخته شده، در حالی که دو ورژن قبلی به صورت چرخ‌های جلوی متحرک عرضه می‌شوند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا