مکمل بنزین
گوناگونخبر

تویوتا هایلوکس برقی امسال روی خط تولید می‌رود

برخلاف دیگر خودروسازان، تویوتا عجله‌ای برای حرکت به سمت خودروهای الکتریکی ندارد. این شرکت در زمینه الکتریکی‌سازی گام‌های کوچکی برداشته و در عوض تصمیم گرفته روی خودروهای هیبریدی تمرکز کند. رئیس این شرکت ژاپنی «آکیو تویودا» معتقد است که سهم خودروهای تمام الکتریکی از کل فروش خودرو در جهان هرگز از 30 درصد فراتر نخواهد رفت و بنابراین، آینده تمام الکتریکی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بااین‌حال، تویوتا طی چند وقت اخیر به‌تدریج مدل‌های الکتریکی خود را بیشتر کرده و حالا قصد تولید نسخه برقی پیکاپ هایلوکس را دارد.

پروتوتایپ هایلوکس الکتریکی در اواخر سال 2022 معرفی شد و حالا تویوتا خبر از آغاز تولید آن تا پایان امسال داده است. این پیکاپ برقی ژاپنی قرار است در تایلند تولید شود یعنی جایی که بیش از نصف فروش خودرو فقط به پیکاپ‌ها اختصاص دارد. هایلوکس الکتریکی با نسخهٔ برقی ایسوزو D-Max رقابت خواهد کرد که آن‌هم قرار است در تایلند تولید شود. به گفته تویوتا، این کشور آسیایی بازار اصلی این پیکاپ الکتریکی خواهد بود اما شرکت ژاپنی بازارهای صادراتی را هم بررسی می‌کند.

فعلاً مشخصات فنی هایلوکس برقی اعلام نشده و صرفاً میدانیم شعاع حرکتی آن حدود 200 کیلومتر خواهد بود. پروتوتایپ این پیکاپ از نوع تک کابین دیفرانسیل عقب با اتاق بار کشیده و باطری‌های نصب‌شده در کف خودرو بود. به گفته معاون اجرایی تویوتا موتور آسیا، در مورد هایلوکس برقی یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها وزن است:

هرچه برد بیشتری اضافه کنیم، به باطری بیشتری نیاز است که این یعنی وزن پیکاپ به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر می‌شود و بنابراین ظرفیت بار می‌تواند بسیار کاهش پیدا کند

البته 200 کیلومتر بردی کمتر از ایده‌آل است خصوصاً با توجه به اینکه در مورد پیکاپی صحبت می‌کنیم که معمولاً بارهای سنگین حمل می‌کند.

تویوتا تصمیم گرفته نسل کنونی هایلوکس را به نسخه الکتریکی آن‌هم درحالی‌که این نسل نزدیک به یک دهه است که روی خط تولید قرار دارد. این یعنی احتمالاً نسل فعلی هایلوکس برای چند سال دیگر روی خط تولید باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، هایلوکس جدید آینده ممکن است بجای یک نسل جدید واقعی، یک به‌روزرسانی بزرگ روی همین نسل کنونی باشد و بنابراین اقداماتی که برای ساخت نسخه الکتریکی صورت گرفته می‌تواند به‌راحتی به نسل بعدی منتقل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا