مکمل بنزین
رپورتاژ

حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث

تیر ماه ۱۴۰۲ بود که بیمه مرکزی با ابلاغیه رسمی اعلام کرد صدور بیمه‌نامه شخص ثالث منوط به تسویه عوارض آزادراهی خواهد بود. به بیان ساده‌تر، تمام شرکت‌های بیمه از آن تاریخ موظف شدند تنها بعد از تسویه عوارض آزادراهی اقدام به صدور بیمه‌نامه شخص ثالث کنند.

این قانون با واکنش‌های متعددی مواجه شد. نگرانی از بابت احتمال کاهش صدور بیمه‌نامه‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بود که کارشناسان را از این اقدام بیمه مرکزی نگران می‌کرد. به همین جهت نامه‌نگاری‌های متعددی با وزیر اقتصاد انجام شد تا این شرط لغو شود.

حالا و در شرایطی که کمتر از یک سال از این قانون گذشته است، بیمه مرکزی با ابلاغیه جدید خود شرط تسویه عوارض آزادراهی برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را حذف کرده است.

با این حال عدم پرداخت عوارض آزادراهی همچنان مشکلاتی برای صاحبان خودرو‌ها ایجاد می‌کند. قانون‌گذار از لحظه ثبت تردد در آزادراه‌ها، به مدت دو هفته مهلت پرداخت در نظر گرفته است. در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی در این بازه زمانی، خودرو شامل جریمه‌ی ۴۰ الی ۹۰ هزار تومانی می‌شود. اما شرایط می‌تواند از این هم بدتر شود!

از سال 1402 قانون‌گذار جریمه پلکانی برای کسانی که در پرداخت عوارض خود سهل‌انگار هستند در نظر گرفته. به این صورت که به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت، 5/3 درصد به مبلغ آن اضافه می‌شود. این مبلغ به جریمه‌ی 40 تا 90 هزار تومانی اضافه می‌شود. پس بهتر است قبل از مواجه شدن با جرایم سنگین به فکر پرداخت عوارض آزادراهی بود.

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای استعلام عوارض آزادراهی و پرداخت آن، استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت است. با این وجود می‌توان از روش‌های دیگر مانند پرداخت از طریق خودپردازها یا مراجعه حضوری به دکه‌های بین راهی استفاده کرد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا