مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

10 حقیقت جالب درباره خودروهای برقی

خودروهای برقی در این روزها بسیار محبوب شده‌اند و کمپانی‌هایی مانند تسلا، فورد، فولکس واگن و جنرال موتورز در صدر شرکت‌های مطرح قرار گرفتند. هرچه به جلوتر می‌رویم انتشار کربن صفر موجب می‌شود تا خودروهای برقی بیشتری را در بازار ببینیم.

با این وجود خیلی از مصرف کنندگان خودروهای جدید هیچ اطلاعی از طراحی و ساختار خودروهای برخی در اختیار ندارند بنابراین فرصت خوبی است تا به شما نشان دهیم که با چه هیولاهای الکتریکی طرف خواهید بود. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودروهای برقی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

گشتاوری که مستقیم به چرخ‌ها منتقل می‌شود

در خودروهای برقی باتری قدرت را به صورت مستقیم به چرخ‌ها منتقل می‌کند در نتیجه تعجبی ندارد که ببینیم حداکثر گشتاور و قدرت در صفر دور در دقیقه ثبت شود. بنابراین حتی شتاب سریع‌تر خواهد بود و پاسخگویی بهبود یافته‌تری وجود دارد.

موتورهای مغناطیس دائم نیز انجام این کار را آسان‌تر کرده‌اند. انجین‌های القایی بسیار قدرتمند هستند و در خودروهایی مانند تسلا مدل اس و مدل ایکس یافت می‌شوند، این موتورها به صورت الکترومغناطیسی گشتاور را تولید خواهند کرد.

امروزه انواع مختلفی از موتورهای برقی وجود دارد اما بیشتر آنها به فناوری مغناطیس دائم مجهز شده‌اند که در بحث عملکرد، بهره‌وری و اطمینان نیاز افراد را برطرف می‌کنند. همچنین تسلا در مدل اس پلید خود از موتور القایی AC استفاده کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی اولین خودروی برقی تویوتا؛ از ۳۰ سال پیش!

ترمز احیا کننده انرژی را در باتری ذخیره می‌کند

ترمز احیا کننده یکی از جدیدترین فناوری‌های صنعت خودرو محسوب می‌شود که ممکن است بیشتر افرادی که اخیرا به صنعت خودروهای برقی وارد شده‌اند چیزی درباره آن ندارند. خوب است بدانید که اولین ترمز احیا کننده در یک خودروی هیبریدی استفاده شده بود و در مسابقه فرمول ۱ به کار رفت.

  رونمایی از فردا M4 با رنگ و تریمی جدید در نمایشگاه خودرو قائم‌شهر

نحوه کار آن به این صورت است که انرژی جنبشی در هنگام ترمز گرفتن به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود سپس این انرژی در باتری ذخیره و بازیابی می‌شود و برای استفاده‌های بعدی موردنیاز خواهد بود. این تکنولوژی در سال ۱۹۶۷ در کانسپت Amitron رونمایی شد اما تویوتا اولین شرکتی بود که آن را در مدل پریوس 2000 عرضه کرد.

هزینه نگهداری پایین‌تر

خودروهای برقی معمولا هزینه نگهداری پایین‌تری دارند و از آنجایی که قطعات به روغن کاری نیازی ندارند نیازی نیست که نگران تعویض قطعات نیز باشید. همچنین سیستم اگزوز معمولی در این ماشین‌ها وجود ندارد.

البته فراموش نکنید که برای بررسی تایرها، ترمز و باتری به تعمیرگاه مراجعه کرده و خودرو را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که برای خریداری یک باتری جدید در خودروهای برقی باید هزینه بیشتری نسبت به هزینه نگهداری یک خودروی معمولی بپردازید.

خودروهای برقی هم صدا تولید می‌کنند

کاملا منطقی به نظر می‌رسد که خودروهای برقی موتورهای بی‌صدایی داشته باشند اما این امر برای تمام مدل‌ها صدق نمی‌کند. ماشین‌های برقی معمولاً سر و صدای کمتری ایجاد می‌کنند ولی واحد محرکه همچنان با سرعت بالایی می‌چرخد و صدا تولید می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۵ اختراع کلیدی صنعت خودرو را ببینید!

البته سازندگان سعی می‌کنند تا موتورهایی با صداهای مصنوعی تولید کنند. این امر امنیت بیشتری را برای عابرین پیاده یا افراد کم‌شنوا فراهم می‌کند. همچنین بسیاری از خودروهای برقی امروزه به صدای شخصی‌سازی شده مجهز می‌شوند در نتیجه رانندگان می‌توانند صدای مورد نظر خود را انتخاب کنند. حتی تولید صدا باعث می‌شود که رانندگان احساس بهتری در هنگام رانندگی داشته باشند و همان تجربه استفاده از ماشین‌های معمولی به آنها منتقل شود.

  21 خودروی برتر مقرون به صرفه در سال 2017 از نظر مصرف سوخت به همراه تصاویر!

بسته باتری تا آخر دوام نمی‌آورد

بسته‌های باتری موجود در خودروهای برقی پس از مدتی از استفاده باید تعویض شوند که البته هزینه بالایی نیز در پی خواهند داشت. باتری‌های لیتیوم یونی در خودروهای برقی بین ۸ تا ۱۵ سال دوام می‌آورند و سپس راننده باید آن را تعویض کند. البته تغییراتی در فناوری‌های موجود در باتری‌ها نیز باعث شده تا عمر باتری‌های لیتیوم یونی افزایش یابد.

استهلاک بیشتر خودروهای برقی

خودروهای برقی مزیت‌های فراوانی دارند ولی با این وجود، این مدل‌ها زودتر از محصولات معمولی مستهلک می‌شوند. این یکی از دلایلی است که این خودروها هنوز نسبت به خودروهای معمولی محبوب نیستند.

ظرفیت بکسل پایین نسبت به محصولات معمولی

ظرفیت بکسل این مدل‌ها نسبت به محصولات بنزینی و شاسی‌بلندها کمتر است. چرا که بسته باتری در این خودروها وزن بالایی دارد، همچنین خودرو ناخواسته برای کشیدن بارهای سنگین گرما تولید خواهد کرد.

پس اگر این گرما به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد. همچنین وزن زیاد در هنگام بکسل روی هندلینگ و پویایی خودروهای برقی صدمه می‌زند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا