مکمل بنزین
رپورتاژ

آشنایی با موتور XU7 – افزایش شتاب + تقویت پژو پارس و 405

بازار خودروی کشورمان بسیار محدود است و اکثر مردم امکان انتخاب از بین صرفاً چند گزینه اندک داخلی را دارند. به همین دلیل، خیلی‌ها و خصوصاً جوان‌ها، به دلیل عدم امکان دسترسی به خودروهای اسپرت و قدرتمند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش شتاب همین خودروهای داخلی هستند. این کار با انجام اقدامات مختلفی از موارد جزئی و کم‌هزینه گرفته تا تغییراتی اساسی و البته هزینه‌بر قابل انجام است. پژو پارس و 405 ازجمله پرتیراژترین خودروهای داخلی محسوب می‌شوند که سال‌ها تولید شده و خریداران زیادی داشته‌اند. به همین دلیل، خیلی‌ها به دنبال دانستن راه‌های تقویت موتور و افزایش شتاب این دو خودرو هستند و ازاین‌رو، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

آشنایی با موتور XU7 - افزایش شتاب + تقویت پژو پارس و 405

موتور XU7 پژو 405 و پارس

پیش از آنکه به راه‌های افزایش شتاب پژو 405 و پارس بپردازیم بهتر است ابتدا با پیشرانه آن‌ها آشنا شویم. این دو مدل اساساً یک خودرو هستند که در طراحی بیرونی باهم متفاوت‌اند و درنتیجه از پیشرانه‌های یکسانی استفاده می‌کنند. موتور اصلی این دو خودرو XU7 است و هرچند ایران‌خودرو برای هردوی این خودروها پیشرانه TU5 را هم ارائه کرده است اما تولید نمونه‌های XU7 بسیار بیشتر بوده و این موتور در پارس و 405 متداول‌تر از TU5 است. به همین دلیل، در این مطلب به راه‌های تقویت پیشرانه XU7 خواهیم پرداخت. XU7 یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین موتورهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این شرکت همچنین مدتی است نسخه ارتقاءیافته این موتور را با نام XU7P یا پلاس ارائه کرده است. این موتور که 1761 سی‌سی حجم دارد و 8 سوپاپ است، در نسخه قبلی 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما این ارقام در نسخه جدید به 97 اسب بخار و 146 نیوتن متر کاهش پیدا کرده است. بااین‌حال، نسبت تراکم موتور از 9.3 در نسخه قبلی به 10.5 در نسخه جدید افزایش یافته است.

مقاله مرتبط: افزایش شتاپ پراید

مکمل بنزین، مؤثرترین راه افزایش شتاب پژو پارس و 405

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش شتاب پژو 405 و پارس، استفاده از اکتان بوستر یا همان مکمل بنزین است. هرچند پیشرانهٔ XU7 قدیمی است و با بنزین معمولی هم می‌توانند کار کند اما ازآنجایی‌که بنزین عرضه‌شده در کشورمان اکتان پایینی دارد، توان موتور را کاهش می‌دهد. با استفاده از مکمل بنزین اما می‌توان عدد اکتان را افزایش داد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت می‌گیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم می‌کند. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین کیفیت بهتری خواهد داشت و پیشرانه جدید XU7P که نسبت تراکم آن بیشتر شده بهتر کار خواهد کرد. ایران‌خودرو نیز برای این پیشرانه عدد اکتان 87 و 95 را اعلام کرده که یعنی عملکرد موتور با بنزین اکتان 95 بهتر خواهد بود درحالی‌که اکتان بنزین معمولی در ایران 87 است. مکمل سوخت اما عدد اکتان بنزین معمولی را افزایش داده و به نزدیکی بنزین سوپر می‌رساند؛ بنابراین، استفاده از مکمل بنزین باکیفیت و استاندارد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی افزایش شتاب خودرو داشته باشد.

راه‌های تقویت موتور XU7 و افزایش شتاب پژو پارس و 405

علاوه بر مکمل بنزین که ساده‌ترین راه افزایش شتاب خودروهایی مثل پژو پارس و 405 محسوب می‌شود، با انجام اقدامات دیگری هم می‌توان شتاب این خودروها را بهبود بخشید. اعمال تغییرات در پیشرانه XU7 در سطوح مختلفی قابل انجام است که از اقدامات ساده و کم‌هزینه آغاز شده و تا تغییرات بزرگ و اساسی ادامه پیدا می‌کند. در اینجا اما قصد داریم به تغییرات نسبتاً ساده بپردازیم که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد می‌تواند نتیجه قابل‌قبولی داشته باشد و شتاب 405 و پارس را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

مقاله مرتبط: افزایش شتاپ شاهین

کیت مکش 405 پارس و سمند آشنایی با موتور XU7 - افزایش شتاب + تقویت پژو پارس و 405

استفاده از کیت مکش

لوله‌های مکش پیچ‌درپیچ و طولانی موتور XU7 یکی از مهم‌ترین علت‌های ضعف این پیشرانه در دور موتورهای بالا است و درنتیجه، تعویض این لوله‌ها با کیت مکش و فیلتر هوای اسپرت می‌تواند افزایش توان بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

تعویض میل سوپاپ

یکی دیگر از مشکلات بزرگ موتور XU7، میل سوپاپ یا میل بادامکی است که لیفت (میزان باز شدن سوپاپ) بسیار پایینی دارد. با تعویض میل سوپاپ و افزایش لیفت می‌توان قدرت موتور را به میزان قابل‌قبولی افزایش داد.

تعویض منیفولد هوا 405 و پژو پارس آشنایی با موتور XU7 - افزایش شتاب + تقویت پژو پارس و 405

تعویض منیفولد هوا

موتور XU7 از منیفولد هوای بسیار ابتدایی استفاده می‌کند که برای دورهای پایین طراحی شده و در دورهای میانی یعنی 4000 تا 5500 اصلاً عملکرد خوبی ندارد. با تعویض منیفولد هوای فابریک این موتور و جایگزینی آن با منیفولد XUM قدرت افزایش خوبی خواهد داشت.

استفاده از هدرز آشنایی با موتور XU7 - افزایش شتاب + تقویت پژو پارس و 405

استفاده از هدرز

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند بدون تغییرات بزرگ قدرت موتور XU7 را افزایش دهد، تعویض منیفولد دود با هدرز است. خوشبختانه در بازار هدرزهای تمام استیل یا فولادی زیادی برای این موتور وجود دارد که دست مالکین را باز می‌گذارد.

افزایش نسبت تراکم

همان‌طور که اشاره شد، نسبت تراکم نسخه قدیمی موتور XU7 برابر با 9.3 است که بسیار پایین است؛ بنابراین، حتی با بنزین معمولی هم می‌توان تراکم این پیشرانه را تا 10.3 افزایش داد همان‌طور که خود ایران‌خودرو در نسخه جدید XU7P تراکم را به 10.5 رسانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا