مکمل بنزین
رپورتاژ

تقویت و افزایش شتاب سمند، سورن و دنا با موتور EF7

ازآنجایی‌که بازار خودروی کشورمان بسیار محدود است و اکثر مردم امکان انتخاب از بین صرفاً چند گزینه اندک داخلی را دارند، خیلی‌ها و خصوصاً جوان‌ها، به دلیل عدم امکان دسترسی به خودروهای اسپرت و قدرتمند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش شتاب همین خودروهای داخلی هستند. این کار با انجام اقدامات مختلفی از موارد جزئی و کم‌هزینه گرفته تا تغییراتی اساسی و البته هزینه‌بر قابل انجام است. سمند یکی از خودروهایی است که برای افزایش شتاب و تقویت موتور موردتوجه است و به همین دلیل قصد داریم در ادامه به بررسی راه‌های افزایش قدرت موتور و شتاب این خودرو بپردازیم.

سمند به‌عنوان اولین خودروی ملی ایران، در سال 1380 به بازار آمد. این خودرو ابتدا از همان پیشرانه 1.8 لیتری XU7 پژو 405 استفاده می‌کرد اما از سال 1389 ایران‌خودرو موتور جدید EF7 موسوم به موتور ملی را برای آن ارائه کرد. ازآنجایی‌که قبلاً در مطلب راه‌های افزایش شتاب پژو 405 و پارس به روش‌های تقویت موتور XU7 پرداختیم، در این مطلب فقط به موتور EF7 می‌پردازیم. این پیشرانه علاوه بر سمند در سورن و دنا هم مورداستفاده قرار می‌گیرد و بنابراین راه‌های افزایش شتاب سمند برای این دو خودرو هم صدق می‌کند.

تقویت و افزایش شتاب سمند، سورن و دنا با موتور EF7

پیشرانه EF7

پیش از آنکه به راه‌های افزایش شتاب سمند، سورن و دنا بپردازیم بهتر است ابتدا با پیشرانه EF7 بیشتر آشنا شویم. ایران‌خودرو که سال‌ها به پیشرانه‌های پژو وابسته بود، در دهه 80 شمسی پس از معرفی سمند، به فکر توسعه یک موتور اختصاصی برای محصولات ملی خود افتاد. بدین ترتیب، موتور EF7 با همکاری شرکت آلمانی F.E.V توسعه پیدا کرد. هرچند EF7 به‌عنوان موتوری ملی معرفی شد اما به نظر می‌رسد این پیشرانه بر اساس موتور TU5 پژو شکل گرفته باشد زیرا ساختار کلی EF7 شبیه TU5 است. این موتور با حجم دقیق 1645 سی‌سی، یک پیشرانه 16 سوپاپ است و از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ برای سوپاپ‌های هوا بهره می‌برد. EF7 با نسبت تراکم 11، یکی از موتورهای داخلی تراکم بالا محسوب می‌شود. این پیشرانه 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ایران‌خودرو همچنین نسخه توربوشارژ موتور EF7 را هم در سورن و دنا ارائه کرده است که در مطلب مجزا به آن خواهیم پرداخت.

مکمل بنزین، مؤثرترین راه افزایش شتاب سمند و دنا

یکی از مؤثرترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش شتاب خودروهای مجهز به موتور EF7، استفاده از مکمل بنزین است. ازآنجایی‌که بنزین عرضه‌شده در کشورمان اکتان پایینی دارد، توان موتور را کاهش می‌دهد اما با استفاده از مکمل بنزین اما می‌توان عدد اکتان را افزایش داد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت می‌گیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم می‌کند. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین کیفیت بهتری خواهد داشت و موتوری مثل EF7 که نسبت تراکم بالایی دارد، بهتر کار خواهد کرد. به دلیل همین تراکم بالا، ایران‌خودرو بنزین مناسب برای این پیشرانه را بنزین اکتان 95 اعلام کرده است درحالی‌که اکتان بنزین معمولی در ایران 87 است. این یعنی موتور EF7 برای ارائه حداکثر کارایی خود به بنزین سوپر نیاز دارد اما ازآنجایی‌که بنزین سوپر همیشه و همه‌جا در دسترس نیست، با استفاده از مکمل سوخت می‌توان عدد اکتان بنزین معمولی را افزایش داده و به نزدیکی بنزین سوپر رساند.

راه‌های افزایش شتاب سمند، سورن و دنا

علاوه بر مکمل بنزین که ساده‌ترین راه افزایش شتاب خودروهایی مثل سمند و دنا محسوب می‌شود، با انجام اقدامات دیگری هم می‌توان شتاب این خودروها را بهبود بخشید. اعمال تغییرات در پیشرانه EF7 در سطوح مختلفی قابل انجام است که از اقدامات ساده و کم‌هزینه آغاز شده و تا تغییرات بزرگ و اساسی ادامه پیدا می‌کند. در اینجا اما قصد داریم به تغییرات نسبتاً ساده بپردازیم که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد می‌تواند نتیجه قابل‌قبولی داشته باشد و شتاب خودروهای مجهز به موتور EF7 را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. همچنین با انجام این اقدامات، خودرو همچنان به‌صورت روزانه قابل‌استفاده خواهد بود.

تقویت و افزایش شتاب سمند، سورن و دنا با موتور EF7

فیلتر هوای اسپرت

یکی از ساده‌ترین اقدامات برای بهبود شتاب سمند و دنا استفاده از فیلتر هوای اسپرت بجای نمونه معمولی است. با انجام این کار هوا بهتر به پیشرانه می‌رسد و با بهبود تنفس موتور، احتراق بهتر صورت می‌گیرد که باعث افزایش قدرت می‌شود.

تقویت و افزایش شتاب سمند، سورن و دنا با موتور EF7

تعویض شمع و وایر

پس‌ازاینکه با فیلتر هوای اسپرت هوای بیشتری در اختیار پیشرانه قرار گرفت، حالا به جرقه بهتری هم نیاز است تا احتراق بهتر صورت گیرد. بدین منظور باید از شمع، وایر و کوئل تقویتی استفاده شود. با این کار، جرقه شمع‌ها بسیار باکیفیت‌تر خواهد شد که نه‌تنها افزایش شتاب و قدرت را به دنبال خواهد داشت بلکه با سوزاندن تمام سوخت داخل محفظه احتراق، مدیریت سوخت را هم به همراه دارد.

ریمپ ECU

ریمپ به تنظیم مجدد فاکتورهای حیاتی عملکرد پیشرانه گفته می‌شود که توسط کامپیوتر خودرو یا ECU کنترل می‌شوند. با ریمپ ECU، برنامه‌ریزی اولیه‌ای که توسط کارخانه انجام داده شده است تغییر داده می‌شود و می‌توان مواردی مثل جرقه‌زنی و پاشش سوخت را تغییر داد. با ریمپ ECU به‌صورت اصولی، قدرت و گشتاور موتور EF7 بسته به نوع ECU می‌تواند تا 10 درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر این، با ریمپ می‌توان مشکلاتی که معمولاً در موتور EF7 دیده می‌شود مثل کپ کردن و تأخیر در شتاب اولیه را برطرف کرد و تأثیر کولر بر افت توان موتور را کاهش داد.

تقویت و افزایش شتاب سمند، سورن و دنا با موتور EF7

استفاده از هدرز

همان‌طور که ورود هوا به پیشرانه در بهبود کارکرد و افزایش قدرت تأثیر دارد، خروج راه‌تر دود نیز نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت؛ بنابراین، با نصب هدرز بجای منیفولد دود، می‌توان جریان خروج دود را روان‌تر و بهتر کرد که بهبود کارایی موتور را به دنبال دارد.

بهبود سیستم اگزوز

علاوه بر هدرز، سیستم اگزوز هم نقش مهمی در خروج دود دارد و بنابراین با ایجاد تغییراتی در سیستم اگزوز مثل تعویض منبع اگزوز می‌توان فرایند خروج دود را بهتر و سریع‌تر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا