مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

۱۰ تا از عجیب‌ترین خودروهای ۱۰ سال اخیر

به دنبال جملات کلیشه‌ای نیستیم. مهم‌ترین هدف کمپانی‌های خودروسازی، به دست آوردن پول است. در بازار بی‌رحم خودروها همه به دنبال فرمولی برای موفقیت هستند تا بتوانند جان سالم از آن به در ببرند. برای همین گاهی با طراحی‌هایی بسیار چشم‌نواز روبه‌رو می‌شویم و گاهی نیز برخی طراحی‌ها تعجب ما را بر می‌انگیزند. مهندس‌های عجیب و غریبی پیدا می‌شوند که برای ماشین‌های طراحی شده‌شان باید لقبی فراتر از عجیب به کار ببریم. حاصل دست‌رنج بی‌دریغ همین مهندسان است که خودرویی با باله‌های عقب متولد می‌شود! نه اشتباه نکنید این ماشین دست‌کاری شده نیست و یک خودروی کاملا رسمی است. در دهه گذشته خودروهای عجیب دیگری نیز از خلاقیت برخی کارخانه‌ها ساخته شده که در ادامه به ۱۰ تا از آن‌ها می‌پردازیم.

نیسان جوک

Nissan-Juke

قورباغه؟ کروکدیل؟ شایدم پاستیل خرسی! در اولین نگاه می‌توان همه‌ این چیز‌ها را در طراحی این ماشین پیدا کرد. شاید بتوان لقب “تابلوترین هاچ‌بک” را هم به جوک بدهیم؛ چرا که تاکنون هیچ خودرویی شبیه به این هاچ‌بک چرخ‌هایش را بر روی آسفالت نگذاشته است و راحت می‌توان آن را از فواصل دور شناخت! با این که در این لیست ده تایی به نظر نمی‌رسید که بتوان خودرویی پرفروش پیدا کرد، اما جوک در استثنایی‌ها یک استثنا دیگر است و برخلاف بقیه ریسک مفیدی بوده و سود زیادی برای نیسان به ارمغان آورده و می‌آورد. البته نه تنها خود ماشین عجیب است، بلکه با آن رکوردهای عجیب نیز ثبت می‌کنند؛ نمونه‌اش نیز ثبت رکورد طی طولانی‌ترین مسیر بر روی دوچرخ با این هاچ‌بک است.

هوندا آکورد کراس‌تور

Honda-Accord-Crosstour

شرکت‌های ژاپنی مانند سوبارو و تویوتا در فروش خودروهایی که هم کراس‌اور باشند و هم استیشن در آمریکا و اروپا موفق بوده‌اند. نمونه‌اش هم ماشین‌های اوت‌بک و ونزا از این دو کمپانی است. اما این دلیل نمی‌شود که همه ژاپنی‌‌ها چنین سرنوشتی داشته باشند. آکورد کراس‌تور نیز به موفقیت چندانی دست نیافت و شاید علتش عجیب بودن این خودرو در بخش طراحی است. تنها یک نگاه به بخش عقبی این خودرو کافیست تا شما را نیز با ما هم‌ نظر کند.

9-7x محصول ساب

Saab-9-7x

مهندسی معکوس کلمه‌ای است که در صنعت خودرو زیاد آن را می‌شنویم. اما ساب دیگر شورش را در آورده است. تقریبا هر آنچه شورلت، بر سر Trailblazer در آورد در این ماشین نیز دیده می‌شود: یک SUV میان‌سایز که  شاسی و بدنه آن یک تکه نیست و از روی یک سدان ساخته شده است. در این‌جا جنرال‌موتورز زیاد در مورد زیر مجموعه‌هایش خلاقیت به خرج نداده و از یک فرمول برای ساب و شورلت استفاده کرده است.

مرسدس‌بنز R 63 AMG

Mercedes-Benz-R-63-AMG

با اینکه طبق رویه مینی‌ون‌ها این ماشین درب کشویی ندارد، اما مرسدس، آر-کلاس را در سبک این خودروها تولید می‌کند. به هرحال مرسدس‌بنز است و طبق انتظارمان با خودرویی لوکس روبرو هستیم و فضای داخلی خودرو کاملا شیک و با کلاس جلوه می‌کند. وقتی هم این ماشین زیر تیغ AMG رفت، به موتوری ۶.۲ لیتری V8 با توانی ۵۰۰ اسب بخاری مجهز شد که فراتر از انتظاراتمان برای یک مینی‌ون است. اما درنهایت فروش مناسبی برای R63 رقم نخورد؛ شاید به خاطر اینکه مردم با آن نمی‌توانستند کنار بیایند.

مینی Paceman

MINI-Cooper-Paceman-S

پیس‌من یک نسخه 2 در از یک ماشین 4 در به نام کانتری‌من است. حال خود کانتری‌من به عنوان نسخه 4 در یک ماشین 2 در ساخته شده! ما که نفهمیدیم چه شد. ظاهرا خود مینی هم نفهمیده که چه بر سر نسخه 2 در آمده! بگذریم.

بی‌ام‌و سری۳ گرن‌توریزمو

BMW-3-Series-Gran-Turismo

بی‌ام‌و ظاهرا هیچ‌گاه از تولید مدل‌های مختلف هرکدام از ماشین‌هایش خسته نمی‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ از مدل گرن توریزمو سری ۳ رونمایی کرد. بی‌ام‌و علاوه بر اینکه استعداد زیادی در تولید نسخه‌های مختلف سری‌هایش دارد، بلکه خلاقیت زیادی نیز در نام‌گذاری آن‌ها خرج می‌کند و شعار آن را نیز Progressive Activity Coupe انتخاب کرده است. سری ۳ گرن‌توریزمو چیزی میان سدان، هاچ‌بک و کراس‌اور هاست و درنهایت این دست‌ رنج بی‌ام‌و نیز وارد لیست عجیب‌ها می‌شود.

تویوتا iQ

Scion-iQ

برای رقابت با اسمارت فورتو، تویوتا این ماشین کوچک را با نام عجیب آی‌کیو معرفی کرد. اما بر خلاف فورتو، موتور کوچک این ماشین در جلو قرار گرفته و در کنار یک گیربکس cvt کار می‌کند. جالب‌تر آنکه چهارنفر می‌توانند در این خودرو بنشینند! درمورد ظاهر آن هم بهتر است حرفی نزنیم.

شورلت SSR

Chevrolet-SSR

این شما و این هم پیک‌آپ شورلت! طراحی آن چیزی بین خودرو‌های کلاسیک و امروزی است. به هرحال شورلت می‌خواسته خلاقیت به خرج بدهد و درنهایت این نبوغ کمکی به فروش SSR نکرد.

میتسوبیشی i-MiEV

Mitsubishi-iMiEV

یک خودروی الکتریکی عجیب از سوی یک کمپانی ژاپنی که رنگ و بویی از زیبایی نبرده است! چرخ‌های آن یادآور آبنبات‌های پاستیلی برای ماست. با اینکه برد و زمان شارژ آن با دیگر خودروهای الکتریکی هم‌ دوره‌اش قابل مقایسه است، اما چهره نه‌چندان دلچسبش و هندلینگ ضعیفش آن را تبدیل به یک خودروی بی‌خاصیت می‌کند.

نیسان مورانو کراس‌کابریولت

Nissan-Murano-CrossCabriolet-e1437675338846

ظاهرا در بخش طراحی نیسان، قبل از اینکه مورانو را تبدیل به یک کانورتیبل کنند، آن را به یک کوپه تغییر شکل دادند و سپس سقف آن را بریدند. نیسان ادعا می‌کند که این اولین و تنها کراس‌اور کاورتیبل چهار چرخ متحرک در جهان است. البته این شرکت نباید چندان به این طراحی خلاقانه (!) بنازد. چرا که بعد از چهار سال خودش مجبور شد که تولید این ماشین عجیب را به دلیل فروش کم آن متوقف کند.

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا