مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

شاسی‌بلند جدید سایپا، چانگان CS75 را ببینید!

رشد خودروهای چینی و تنوع آنها به‌حدی زیاد شده که هر سال شاهد حضور چند مدل از این خودروها در کشورمان هستیم. این خودروها در گذشته، نه‌تنها زیبا نبوده، بلکه از لحاظ ایمنی هم بسیار ناامید کننده بودند. اما رشد صنعت خودروسازی چین دیگر غیرقابل انکار است. یکی از شرکت‌های مطرح در این کشور، خودروسازی چانگان است.

در سال ۲۰۱۴، چانگان و سایپا برای عرضه دو مدل از خودروهای این شرکت در کشورمان توافق کردند. عرضه این خودروها در کشور ما چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اما شاید برداشت ما این‌چنین بوده است چرا که به نظر می‌رسد خودروسازی سایپا مجدد به سراغ این کمپانی چینی رفته است. به‌تازگی تصاویری از محوطه شرکت سایپا منتشر شده است که نشان می‌دهند ۳ مدل از محصولات چانگان برای بررسی به این شرکت آورده شده‌اند. یکی از این خودروها چانگان CS75 است. امروز به بهانه حضور این خودرو در کشورمان، بررسی تخصصی چانگان CS75 را برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید…

y3epm4atqx9ywvteg1s8

با گشت و گذار در اینترنت و سایت‌های خارجی متوجه خواهید شد که پای چانگان CS75 به امارات هم باز شده است. با حضور بهترین خودروهای جهان در امارات شاید عرضه محصولات چینی در این کشور یک شوخی محسوب شود. این شوخی زمانی جدی خواهد شد که خودرو عرضه شده توان رقابت با خودروهای هم رده خود را داشته باشد. اما عرضه این خودرو در بازارهای مهم نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی چین در حال پیشرفت چشمگیری است. چانگان CS75 به‌راحتی نشان می‌دهد که چین در خودروسازی چه اهدافی دارد. اهدافی که بیش از این خودروسازهای کره‌ای دنبال می‌کردند و حالا به یکی از غول‌های خودروسازی دنیا تبدیل شده‌اند.

cs75-safety1

در چانگان CS75 دیگر مانند گذشته خبری از کپی‌کاری نیست و محصولی با شکل و شمایل آن در هیچ کجای دنیا دیده نشده است. خبری که برای ما هم امیدوار کننده خواهد بود. شاید در طراحی این خودرو از مدلی الهام گرفته شده باشد ولی دیگر مثل گذشته خودروهای چینی، کپی برابر اصل نخواهد بود.

جلوپنجره این خودرو با نام چانگان با چراغ‌های منحصربه‌فرد، حس قدرت را به شما انتقال می‌دهد. از جانب که به این خودرو نگاه می‌کنیم، ارتفاع آن به ما خبر می‌دهد که با یک شاسی‌بلند واقعی روبرو هستیم. البته بازهم مانند اکثر محصولات چینی لاستیک‌ها قطر کوچکی دارند که اگر کمی بزرگتر باشند، قدرت خودرو بیشتر نمایان می‌شود. در نمای عقب هم خوب کار شده و در طراحی چراغ‌ها به‌نظر می‌رسد از محصولات کمپانی کیا الهام گرفته شده است.

changan_cs75_2-1

کابین چانگان CS75 از طراحی معقولانه و خوبی بهره می‌برد. کابین بزرگ و جادار با داشبورد زیبا در مقابل شما قرار خواهد گرفت که جنس آن بازهم از پلاستیک سخت است. اما کیفیت این پلاستیک بهتر از سایر محصولات چینی است که ما می‌شناسیم. طراحی کلی بخش داشبورد از کیفیت بالایی برخوردار است و بدون شک قابل رقابت با محصولات کره‌ای است. از لحاظ ابعادی محصول زیبای چانگان 4650 طول، 1850 عرض و  1705 ارتفاع دارد. با این ابعاد می‌توانیم به شما این قول را بدهیم که فضای داخلی خودرو بسیار زیاد و عالی است البته نباید فراموش کنیم که این خودرو یک کراس‌اوور سایز کوچک است.

cs75-technology1

از لحاظ موتور هم چانگان گزینه‌های خوبی را برای این مدل درنظر گرفته است. CS75 با دو موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی و 1.8 لیتری توربو عرضه شده است. پیشرانه ۲ لیتری قادر است 155 اسب بخار قدرت تولید کند که این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی در اختیار خودرو قرار می‌گیرد. موتور 1.8 لیتری مجهز به توربو شارژر می‌تواند 174 اسب بخار نیرو و 230 نیوتن متر گشتاور تولید نماید و برای این مدل نیز گیربکس شش سرعته اتومات در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت این موتور عدد ۸.۸ لیتر را نشان می‌دهد که در بین خودروهای داخلی، مصرف خوبی محسوب می‌شود و احتمالا گزینه سایپا نیز همین مدل خواهد بود.

cs75-banner1

در بخش ایمنی، با یکی از بهترین‌های چین روبرو هستیم. این خودرو توانسته از موسسه C-NCAP چین ۵ ستاره ایمنی دریافت کند. از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی CS75 می‌توان به دو ایربگ جلو، دو ایربگ جانبی و پرده ای، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری TCS, HAC, ESC, Auto Hold، سیستم‌های کمکی ترمز ABS+EBD، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی، چراغ‌های اتوماتیک هالوژنی، سانروف الکتریکی، شیشه‌های ضد اشعه، کی‌لس استارت، کروز کنترل، قفل مرکزی، چراغ جلو با کنترل‌های روی غربیلک، روکش چرم چراغ جلو و صندلی‌ها، کامپیوتر سفری، پخش صوت با 6 بلندگو، صندلی راننده الکتریکی، سیستم ناوبری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.

changan-cs75-041

 

البته این خودرو به‌همان اندازه که با کیفیت و زیبا است، گران نیز هست و در چین از 108 هزار یوان تا  ۱۴۴ هزار یوان قیمت‌گذاری شده است. بنابراین نباید انتظار داشت این خودرو با قیمت کمتر از ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان در کشورمان عرضه شود و با توجه به قیمت‌گذاری خودرو در ایران، احتمال اینکه چانگان CS75 با قیمت بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شود، وجود دارد. البته موفقیت فروش یک خودرو همیشه به‌دنبال قیمت مناسب آن خواهد بود و اگر این خودرو با قیمت‌گذاری منصفانه عرضه شود، احتمالا شاهد حضور تعداد زیادی از CS75های چانگان در خیابان‌های کشورمان خواهیم بود.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. چین هم واقعا پیشرفت کرده وباید مردم ذهنیت خودشونا تغییر بدن.

  2. نسبت به قیمتش در برابر رقبای کره ای، مناسب به نظر میاد ولی موتور توربو با توجه به وضعیت بنزین خصوصا در جایگاههای خارج شهری، ریسکی هست و اینکه رقبای کره ای هم موتورهاشون توربو نیست. شاید برای ایران موتور 2 لیتری تنفس طبیعی مناسبتر باشه.

    1. البته منظور موتور دو لیتری تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک هست.

    2. کلمه رقیب در مورد ماشینهای کره ای در برابر این ماشین، کلمه مناسبی به نظر نمیاد. منظور شاسی بلندهای کره ایه!

  3. داشتن auto hold برای شهرهای شلوغ خیلی خوبه که این ماشین اون رو داره. امیدوارم قیمتش خوب باشه.

  4. مطمئن باشیداگربخواهندقیمتی مثله دفعه قبل بگذارندوبعدبیان‌به‌بهانه‌های۲۰.۳۰ملیون‌‌‌کم‌کنندغیرازشکست‌اینده‌ای‌ندارد.قیمتی بین۷۰تا۸۰ملیون‌میتونه‌بفروشش‌کمک‌کند.باتوجه به قیمت چین ومقایسه بادوبی‌قیمت‌عادلانه‌ای‌هست‌اماازخدابی‌خبران‌ایرانی…….شب‌ابستن‌است‌تاسحرچه‌زاید..

  5. با سلام
    ماشین خوبی به نظر میرسه قیمت چنده ؟ به نظر طراحی سانروف این ماشین نسبت به اندازه سقفش کوچک است سقف این ماشین می تونه سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف ۴ حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا