مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

آیا می‌دانستید ولوو هم خودرویی با موتور 8 سیلندر داشته است؟

ولوو یکی از رهبران خودروسازی از لحاظ امنیت، پیشرفت‌های رانندگی در بخش محیط زیست، قابل اطمینان بودن، راحتی، شیک بودن و نوآوری است، پس تعجبی ندارد که ببینیم پرفروش‌ترین خودروهای بازار مانند ولوو XC40، ولوو XC60 و… مربوط به این برند باشند. در میان تمام تکنولوژی‌های فناورانه‌ای که ولوو ارائه کرده است و در حالی که دیگر کمپانی‌ها سخت با هم رقابت می‌کردند تا شاسی بلندهای لاکچری را به بازار عرضه کنند، شاسی بلندها با نیروی محرکه تمام چرخ متحرک به بازار آمدند.

ولوو حتی یک گام رو به جلو برداشت و از خودروی قدرتمند با موتور ۸ سیلندر رونمایی کرد. ولوو XC90 نام دارد که تنها خودروی ۸ سیلندر این کمپانی به حساب می‌آید. ما در ادامه به بررسی این محصول و مشخصات خوب آن می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

ولوو XC90 تنها خودروی ۸ سیلندر کمپانی

اگر به دنبال محصولاتی با اطمینان و دوام بالا در خودروها می‌گردید، احتمالا نام محصولات سوئدی و ژاپنی را شنیده باشید. خودروهای ژاپنی معمولا به خاطر قابل اطمینان بودن خود مشهور هستند این در حالیست که خودروسازان سوئدی نیز مانند ولوو اعتبار خوبی در امنیت و شیک بودن دارند‌.

این مطلب را نیز بخوانید: فیس‌لیفت شاسی‌بلند ولوو XC90 به بازار می‌آید

مدل کنونی Volvo XC90 به خاطر امنیت بالای خود طرفداران بسیاری دارد و همیشه برای نوع طراحی خود مورد احترام واقع شده است. جالب است بدانید که این خودرو در سوئد طراحی و سپس در ژاپن توسط یاماها ساخته شد. B8444S هشت سیلندر برای کیفیت فوق العاده‌اش و مشخصات جذابی که دارد مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است. موتور بی‌همتایی که در این مدل به کار رفته در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ توسط کمپانی استفاده می‌شد.

اگرچه در آن زمان ولوو تجربه زیادی برای تولید موتورهای ۸ سیلندر نداشت ولی کمپانی فورد توانایی بالایی در این زمینه از خود نشان داد. اما کمی بعد ولوو تولید این مدل خود را متوقف کرد تا بتواند در زمینه موتور به پیشرفت بیشتری دست یابد.

این محصول به قدرتمندی Hemi سوپر شارژ که در شاسی بلندهای آمریکایی با بیشترین میزان قدرت شناخته می‌شود، نیست، اما بدون شک انجین 4.4 لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر B8444S می‌تواند ۳۱۵ اسب بخار تولید کند که برای این خودرو بسیار عالی به نظر می‌رسد. اما یک مدل ۵ لیتری دیگر نیز طراحی شده بود که می‌توانست قدرت بیشتری را در خودروهای اسپرت و ابر خودروها به ارمغان بیاورد. بخاطر عمر کوتاه و تعداد نسبتا پایین حضور آن در بازار، این مدل ۸ سیلندر خیلی شناخته شده نبود.

آلایندگی بسیار پایین

ولوو XC90 در مقایسه با مدل‌های شاسی بلند هیبریدی جدید این کمپانی یکی از اولین مدل‌ها با انتشار پایین است. اما اگر به دنبال یک مدل شیک، با فضای صندوق بزرگ، مصرف سوخت پایین می‌گردید، این خودرو انتخاب خوبی نخواهد بود اما در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها شناخته می‌شد و انجین آن حتی نسبت به برخی از شاسی بلندهای شیک کارایی بهتری داشت.

در مقایسه با استانداردهای امروزی مشخصات این مدل خیلی عالی به نظر نمی‌رسد اما در آن زمان ولوو ۸ سیلندر یک گزینه بسیار قدرتمند و اقتصادی در سگمنت شاسی‌بلندها شناخته می‌شد. ولوو هشت سیلندر اولین مدل با استانداردهای Ultra-Low Emission یعنی انتشار بسیار پایین آن زمان بود.

مشخصات فنی

از آنجایی که XC90 توسط سه کمپانی یاماها، ولوو و فورد طراحی و تولید شد، از قطعات و تکنولوژی‌های یکسان با دیگر محصولات استفاده می‌کند. نرخ فشرده‌سازی 9.6:1، 10.4:1 یا 12.0:1، چهار مبدل کاتالیست، DOHC، وزن خشک 420 پوند فوت و… همگی موجب شدند تا با یک خودروی سبک آلومینیومی در سایز جمع‌و‌جور روبرو باشیم که در زمان خود عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده بود.

خلاصه‌ای از مشخصات فنی

موتور انجین ۴.۴ لیتری/ ۵ لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی یا تویین توربوشارژ
گیربکس ۶ سرعته Aisin Seiki AWTF80-SC خودکار
قدرت 311–662 اسب بخار
گشتاور 325-604 پوند فوت
سوخت بنزینی

قدرتمندترین مدل‌های ولوو هشت سیلندر

در بین تریم‌های XC90، مدل‌های بسیار قدرتمندی نیز حضور دارند که کمتر کسی از آنها صحبت می‌کنند. به لطف موتور خوب، تا 662 اسب بخار قدرت تولید می‌شود و 605 پوند فوت گشتاور نیز تولید خواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: ولوو می‌خواهد تا اوایل سال ۲۰۲۴ تولید خودروهای دیزلی را متوقف کند

آینده موتور ۸ سیلندر

با حجم فراوان خودروهای برقی که امروزه به بازار عرضه شده است، انجین‌های هیبریدی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. بیشتر خودروهای مدرن از موتورهای چهار سیلندر خطی استفاده می‌کنند، حتی شش سیلندر خطی نیز اکنون دارد با سرعت بالایی با مدل‌هایی مانند بی‌ام‌و M240i، تویوتا GR Supra 3.0 و AMG GT 53 به بازی بازمی‌گردد. همچنین با توجه به تغییراتی که در صنعت خودروسازی به وجود آمده است، بعید است بتوانیم محصولات هشت سیلندر بیشتری را در بازار مشاهده کنیم.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا