مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

آیا می‌‌دانید چینی‌ها چه شاسی بلندهایی را بیشتر می‌خرند؟

اینکه خودروهای چینی روز به روز بیشتر در خیابان‌های کشورمان دیده می‌شود، هم خوب است و هم بد!

خوب از این جهت که حداقل دیگر پس از دیدن سال‌ها محصولات زشت و عجیب ایران خودرو و سایپا، چشممان به جمال تولیداتی با طراحی روز می‌افتد و بد از این جهت که وای به حال ما که سال‌ها از ایران خودرو و سایپا به بهانه تولید ملی حمایت کردیم، اما آخر این دو کمپانی به سوی واردات خودروی چینی روی آورده‌اند. بگذریم…

چینی‌ها که بازار خودروی کشورهای خاورمیانه علی‌الخصوص ایران را خوب شناخته‌اند، محصولات خوب و بد خود را راهی کشورمان کرده‌اند، اما در کشور خودشان با وضع قوانین سخت گیرانه‌ای، کاری کرده‌اند که هر کشوری نتواند به راحتی محصولاتش را در خیابان‌های این کشور به راه بی اندازد. اگر هم خیلی اصرار داشت، تنها با همکاری یکی از کمپانی های داخلی چین این امر امکان پذیر است.

یکی از سایت‌های معتبر حوزه خودرو چین، آماری را منتشر کرده است که در آن به پرفروش‌ترین شاسی بلندها یا SUV های بازار این کشور در ماه ژوئن اشاره شده است. بیایید ببینیم که چه خودروهایی در این لیست بلند بالا توسط چینی‌ها خریداری شده‌اند.

طبق این آمار، فروش خودروهای چینی امسال با رشدی 14.58 درصدی به 2 میلیون و هفتاد هزار و هفتاد دستگاه خودرو رسیده است. بر اساس گزارش موسسه CAAM در نیمه اول سال 2016 میلادی فروش وسایل نقلیه با رشدی 8.14 درصدی به 12 میلیون و 829 هزار و 800 دستگاه رسیده است.

تنها در ماه گذشته میلادی تعداد 925 هزار و یک‌صد دستگاه خودروی سدان تحویل مشتریان شده است که تقریبا 8.93 درصد بیش از زمان مشابه سال گذشته میلادی است. در بخش SUV نیز فروش 632 هزار و سیصد دستگاه، نشان از رشدی 40.76 درصدی دارد.

طبق گزارش موسسه CPCA ده تولید کننده بزرگ خودرو در ماه ژوئن عبارت‌اند از:

  • SAIC-GM با تولید 145.986 دستگاه خودرو

  • FAW-WV با تولید 145.585 دستگاه خودرو

  • SAIC-WV با تولید 142.147 دستگاه خودرو

  • SAIC-GM-Wuling با تولید 114.264 دستگاه خودرو

  • Dongfeng-Nissan با تولید 98.126 دستگاه خودرو

  • Beijing-Hyundai با تولید 97.208 دستگاه خودرو

  • Changan با تولید 86.125 دستگاه خودرو

  • Changan-Ford با تولید 60.142 دستگاه خودرو

  • Great wall با تولید 58.719 دستگاه خودرو

  • Geely با تولید 53.713 دستگاه خودرو خودرو

اما بگذارید به لیست نگاهی بی اندازیم:

  • خودرو Haval H6 محصول کمپانی گریت وال با فروش 37547 دستگاه در رتبه نخست قرار دارد.

Haval-H6

  • رتبه دوم را خودروی GAC Trumpchi GS4 محصول کمپانی GAC با تعداد 26120 دستگاه از آن خود کرده است.

gac-trumpchi-gs4-suv-001

  • رتبه سوم از آن Buick Envision است که محصول کمپانی SAIC-GM است. فروش این خودرو 19888 دستگاه بوده است.

2016-Buick-Envision-1

  • چهارمین خودرو Baojun 560 نام دارد که محصول کمپانی SAIC-GM-Wuling بوده و 18002 دستگاه فروش داشته است.

baojun-560-china-1

  • نهایتا عضو پنجم این لیست محصول نام آشنای VW Tiguan است که توسط SAIC-VW در چین عرضه شده و توانسته 16145 دستگاه فروش داشته باشد.

Tiguan

 

اما در این لیست که شامل یک‌صد خودرو پر فروش ماه ژوئن در چین می‌شود، نام آشناترین خودرو برای ما به جز Haval که رتبه اول را به خود اختصاص داده بود، هیوندای توسان، نیسان قشقایی، چانگان CS35، Jac S3، Haval H2 و چانگان CX70 است. این خودروها به ترتیب در رتبه‌های دهم تا پانزدهم این لیست قرار دارند.

محصولاتی چون تیگو 2 یا هایما S5 در این لیست در رتبه‌های 25 و 30 قرار دارند. یکی از محصولات برلیانس با نام V3، جیلی GS و MG GS نیز در رتبه‌های 49، 54 و 56 ام قرار دارد. نام آشناترین محصول لیفان یعنی X60 در این لیست 74 ام است.

نهایتا جالب است بدانید که Kia Sportage که محصول Dongfeng-Yueda-Kia است در رتبه آخر یعنی صدم بوده و تنها 953 عدد فروش داشته است.

موضوعی که از این لیست می‌توان استخراج کرد، علاقه و اعتماد چینی‌ها در بازار جذاب شاسی بلندها به محصولات مختلف است. خودرویی‌هایی که به بازار ایران ارسال شده‌اند معمولا در رتبه‌های پایینی بوده و خود چینی‌ها نیز به آن‌ها اعتماد زیادی ندارند. البته با حضور مدلهای مختلف از کمپانی های برتر دنیا، این موضوع کاملا طبیعی به نظر میرسد.

حال باید دید که تولید کنندگان بزرگ خودروی کشور و البته سایر شرکت‌های وارد کننده خودرو، بر چه اساسی و چه معیاری برخی خودروهای چینی را وارد ساخته که اصلا در بازار چین حضور نداشته و یا اینکه آن‌قدر فروش پایینی دارند که حتی در لیست 100 خودروی اول نیز جای ندارند. آیا بهتر نیست فکری به حال این بازار آشفته شده و حداقل نیازها و انتظارات مردم نیز در این مورد مد نظر قرار گیرد؟!

75427_Changan_CS35_2014-16

 

 

 

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. دوستانی که MG رو بدلیل مونتاژ تو چین ماشینی چینی میدونن بد نیست به کمپانی saic نگاهی بندازن تا متوجه بشن که با چه کارخانه ای طرف هستن

  2. جالبه که چانگان در واقع در دسترس ترین و بهترین برای ما ایرانی ها در این لیست هست
    تیگو فایو و ایکس ۶۰ و جیلی و … حتی از نظر خود چینی ها هم خوب نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا