مکمل بنزین
گوناگونخبر

اتومبیل رسمی بازیهای المپیک از گذشته تا حال!

همانطور که می‌دانید،‌ بازی‌های المپیک ریو 2016 به طور رسمی آغاز شده است! با وجود اینکه موتورسواری و اتومبیل‌رانی در بازی های المپیک جای ندارند اما خودروها در حاشیه برگزاری این مسابقات نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در المپیک ۲۰۱۶ ریو، کمپانی ژاپنی نیسان وظیفه تامین وسایل نقلیه این بازی‌ها را بر عهده دارد و حدود ۴۲۰۰ خودرو در این مسابقات بکار گرفته است. در این مطلب می‌توانید نام خودروسازانی که در دوره‌های مختلف وظیفه تامین وسایل نقلیه و حمایت از این بازی‌ها را برعهده داشتند، مشاهده کنید.

El Comité organizador Río 2016 recibe oficialmente de Nissan l

ریو 2016: نیسان کیکس

این خودرو که در آمریکا رقبایی مانند هوندا HR-V و مزدا CX-3 دارد، برای مسابقات ریو ۲۰۱۶ یک انتخاب شیک و مناسب محسوب میشود که ابعاد مناسبی نیز دارد. نیسان برای معرفی این خودرو به بیش از ۸۰ بازار بزرگ دنیا، پا به این مسابقات گذاشته است. البته هنوز مشخص نیست که این خودرو قرار است در شمال آمریکا عرضه شود یا خیر و خبرها از جانشینی کیکس به‌جای نیسان جوک حکایت می‌کنند.

nissan-fleet-2016-rio-olympic-games

ریو 2016: ناوگان نیسان

اگر چه نیسان کیکس خودرو رسمی این بازی‌ها معرفی شده ولی تنها ۲۰۰ عدد از این خودرو در المپیک ریو استفاده شده و نیسان برای بخش‌های دیگر بازی‌ها، ۴۰۰۰ خودرو دیگر خود را مانند، میکرا، ورسا، آلتیما و سنترا به‌کار گرفته است.

volkswagen-amarok-polar-expedition-2014-sochi-olympic-games

سوچی 2014: فولکس واگن Amarok Polar Expedition

نزدیک به ۲ سال پیش، فولکس واگن اسپانسر بازی‌های زمستانی سوچی روسیه بود. یک اتفاق جالب این مسابقات، خودرو آماروک فولکس بود که ویژه این بازی‌ها طراحی شده بود و باعث شد بعد از مسابقات سوچی تعداد زیادی از این خودرو سفارش داده شوند. اما فولکس تنها ۹ عدد از این مدل سفارشی را به مالکان ثروتمند روسی تحویل داد و بقیه سفارشات را رد کرد. تیم توتال با طی مسافت 9,942 در این مسابقات با خودرو آماروک، رکورد جهانی گینس را برای طولانی ترین سفر جاده‌ای از طریق یک کشور به دست آورده است.

volkswagen-fleet-2014-sochi-winter-games

سوچی 2014: ناوگان فولکس واگن

این طبیعی است که فولکس‌واگن در بعضی بخش‌ها از آماروک در این بازی‌ها استفاده کند چرا که این خودرو به دلیل شرایط بدنه، مناسب کارهای روزانه مسابقات روسیه نبود. فولکس‌واگن حدود ۳۰۰۰ دستگاه از خودروهای آئودی، اسکودا و… را به این بازی‌ها برده بود.

bmw-fleet-2012-london-olympic-games

لندن ۲۰۱۲: ناوگان بی‌ام‌و

بسیاری فکر می‌کردند که انگلستان از خودروهای شرکت‌های کشور خود در این بازیها استفاده کند اما این کشور ترجیح داد از حدود ۴۰۰۰ دستگاه انواع بی‌ام‌و در این بازیها بهره ببرد. شرکت آلمانی برای این بازیها بر اساس مصرف سوخت کم و تولید آلاینده پایین، از محصولات خود به‌خصوص مدل 320d استفاده کرد. در لندن از 1550 دستگاه بی‌ام  و سری ۳ دیزل، ۷۰۰ دستگاه 520d و ۱۷ دستگاه ایکس ۳ xDrive20d همچنین ۱۰ دستگاه ایکس ۵ xDrive30d استفاده شد. همچنین بی‌ام و از ۲۵ دستگاه موتورسیکلت در این بازی‌ها بهره گرفت.

mini-2012-london-olympics

لندن ۲۰۱۲: مینی

مینی به عنوان بخشی از گروه خودروسازی بی‌ام‌و در بازیهای لندن حضور داشت. این شرکت بریتانیایی از ۲۰۰ دستگاه مدل کوپر برای جابه‌جایی‌هایی فرودگاهی و … استفاده نمود. مینی از وسایل نقلیه برقی خود نیز در این بازیها استفاده کرد.

general-motors-2010-vancouver-olympics-1

ونکوور 2010: جنرال موتورز

در بازیهای زمستانی ونکوور کانادا، جنرال‌‌موتورز وظیفه تامین خودروها را برعهده داشت. این شرکت از مدل های مختلف خودروهای خود در این بازیها به عنوان وسایل حامل مقامات، بازیکنان و … استفاده نمود. جنرال موتورز 4600 ذستگاه خودرو به کانادا فرستاد که از این میان می‌توان به خودروهای شرولت، جی‌ام‌سی، بیوک و کادیلاک اشاره کرد. خودروهایی مانند مالیبو، ایمپالا، لوسرن، DTS و …

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا