مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

آیا اوپک نگران افزایش خودروهای برقی است؟!

درطول ۵ سال گذشته اتومبیل‌های برقی مدرن با قیمت مناسب فروش‌های چشمگیری داشته‌اند. این اتومبیل‌ها جایگاه خود را در بازار فروش خودرو در جهان محکم کرده‌اند. بسیاری از کارخانه‌های تولید خودرو به دنبال تولید مدل‌های بیشتری از این خودروها برای جذب مشتریان با سلایق مختلف و با اصول استاندارد هستند. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ از هر شش خودرو تولید شده یکی از آنها الکتریکی خواهد بود. اما آیا افزایش فروش این نوع خودروها تهدیدی برای غول‌های نفتی و کشورهای عضو اوپک به شمار می‌آید؟

chevrolet_100541568_m-2

به نظر نمی‌رسد که اوپک نگران این موضوع باشد؛ با وجود اینکه تولید این نوع اتومبیل‌ها تقاضا برای نفت و سوخت را کم می‌کند، اما صنعت‌های نفتی آن را زیاد مهم و اثرگذار در برنامه‌هایشان نمی‌بینند. سال قبل، اوپک پیش‌بینی کرد که تنها ۶ درصد خودروی برقی تا سال ۲۰۴۰ در جاده‌های جهان رانده می‌شوند که به نظر درصد بالایی نمی‌آید. هم چنین ExxonMobil موجودی این نوع خودروها را تا سال ۲۰۴۰ کمتر از ۱۰ درصد دانسته است.

با این وجود، در چندین سال گذشته تقاضا برای سوخت‌های فسیلی مقداری کاهش یافته‌است. برای نمونه قیمت نفت خام در اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی از بشکه‌ایی ۱۱۴ دلار به کمتر از ۳۰ دلار آمریکا در همان سال رسید. درهرحال روند اکثریت کارخانه‌های اتومبیل تولید خودروهایی با سوخت بهینه و یا خودروهای سبز خواهدبود. ممکن است که این روند به چشم زیاد نباشد اما در طول چندین سال بررسی صرفه‌جویی‌ها و مصرف بهینه این خودروها قابل توجه خواهندبود. درحالیکه اوپک جایگاه قدرتمندی در جهان بازی می‌کند، اما یکی از سران این مجمع خبر از تغییر سیاست‌های برنامه‌های اوپک می‌دهد.

عربستان سعودی برنامه‌های بلندمدت برای تغییر سرمایه گذاری از ذخایر نفتی به سرمایه‌گذاری در دیگر صنعت‌ها را شروع کرده است. شاهزاده بن سلمان از عربستان سعودی اعلام کرده تا سال ۲۰۲۰ این کشور دیگر به ذخایر نفتی‌اش وابسته نخواهد بود. عربستان سعودی به تولید نفت ذرصورت تقاضا در جهان ادامه می‌دهد، اما مقامات این کشور وابستگی اقتصادی خود را از این منبع طبیعی تا سال ۲۰۲۰ کنارخواهند گذاشت.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا