مکمل بنزین
گوناگونخبر

آمازون، نقطه عطف شرکت ولوو!

در سال 1956 میلادی، کمپانی سوئدی ولوو از خودروی جدیدی با عنوان آمازون رونمایی کرد. این مدل تازه وارد با تولیدات قبلی این شرکت کاملا متفاوت بود. تا قبل از ورود آمازون، مدل PV444 با طراحی نه چندان جالب و ظاهر زمخت خود، یکی از محصولات مهم ولوو محسوب می‌شد. اما آمازون که طراحی آن الهام گرفته شده از خودروهای ایتالیایی آمریکایی بود، با ظاهری زیبا و جذاب، نقطه عطفی را در روند طراحی و تولید محصولات این کارخانه ایجاد نمود.

volvo-amazon-60th-anniversary

کار طراحی این خودرو به عهده یک جوان 26 ساله به نام جان ویلسگارد بود که تا دهه 1990 میلادی در کمپانی ولوو و در سمت طراح ارشد و رئیس بخش طراحی حضور داشت. درنامگذاری و استفاده از عنوان آمازون، برخی مسائل حقوقی متوجه این شرکت بود، زیرا این نام به یکی از جنگجویان زن در اساطیر یونان تعلق داشت و ولوو بدون اخذ مجوز از آن استفاده کرده بود. به همین دلیل در بیشتر بازارها از عنوان ولوو 121 یا 122 برای بازاریابی و فروش آن استفاده شد.

volvo-amazon-60th-anniversary2

این خودرو به پیشرانه B18 این شرکت که یه نمونه 1.8 لیتری 4 سیلندر بود، مجهز شد که گفته می‌شود در مدل 122 به صورت تقویت شده به کار گرفته شد. در سال 1958 میلادی، ولوو نسخه اسپرت آمازون را هم به محصولات تولیدی خود اضافه کرد که با یک پیشرانه دو کاربراتوری، می‌توانست 85 اسب بخار قدرت تولید کند. مدتی بعد و در سال 1962، نسخه استیشن آمازون درکنار مدل های دو درب و چهار درب سدان معرفی شد. اوج هنرنمایی ولوو در مورد آمازون به مدل 123GT برمی‌گردد که با یک اتاق بزرگ و اسپرت و خروجی 115 اسب بخاری در سال 1967 میلادی پا به میدان گذاشت.

volvo-amazon-60th-anniversary4

آمازون یک موفقیت بسیار سریع را برای ولوو، مخصوصا در بخش صادرات، به همراه داشت، چراکه این شرکت توانست 60 درصد تمام تولیدات مربوط به مدل‌های مختلف آمازون را صادر کند. در حقیقت، آمازون اولین خودروی ولوو بود که در تعداد بسیار زیاد در بازارهای خارج از کشور سوئد فروخته شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آمازون توانست تصویری موفق و قابل اطمینان از شرکت ولوو را در سراسر دنیا ترسیم کند که نتایج ادامه‌دار آن امروزه به عناوینی همچون ایمنی بالا، زیبایی، راحتی، کیفیت بالا و … نمود پیدا کرده است.

volvo-amazon-60th-anniversary5

جالب است بدانید که یکی از مهمترین نوآوری‌های بخش ایمنی خودرو برای اولین بار در آمازون به کار گرفته شد. این نوآوری همان کمربند ایمنی استاندارد سه نقطه‌ای برای سرنشینان جلو بود که در سال 1962 میلادی توسط مهندسان ولوو طراحی شد و طبق ادعای این شرکت، تا به امروز جان میلیون‌ها انسان را از مرگ نجات داده است. آمازون تا سال 1970 در خط تولید حضور داشت به‌طوریکه از زمان معرفی شدن تا این تاریخ، حدودا 668 هزار دستگاه از آن تولید شد و هنوز هم می‌توان در گوشه کنار دنیا مدل‌هایی از آن را پیدا کرد. ولوو در این 60 سال با تحولات متفاوتی همراه بوده و امروز هم که بعنوان یک زیر مجموعه در گروه چینی جیلی فعالیت می‌کند، همچنان با قدرت به دنبال ارائه نوآوری‌های جدید در صنعت خودرو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا