مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌ها

بررسی ماشین راین V5: یک تازه وارد

وضعیت بازار خودروهای ایران طی چند سال اخیر تغییراتی زیادی پیدا کرده است. در زمانی که خودروسازان داخلی در خواب زمستانی‌‌شان مانده بودند، اژدهاسوارانی از سرزمین چین به یکه‌تازی پرداختند و توانستند برای ماشین‌هایشان، بازاری تشنه به خودروی ارزان قیمت پیدا کنند.

خودروسازان کشورمان نیز برای اینکه از رقابت جا نمانند، به جای تولید خودرو، شروع به واردات و فروش خودروهای چینی کردند. راین خودرو نیز یکی از همین شرکت‌هاست که در دوره‌ای به فروش و مونتاژ خودروهای هیوندای می‌پرداخت و اکنون در مقابل چینی‌ها کمر خم کرده و خودروهای آنان را به فروش می‌رساند. یکی از محصولات جدید راین خودرو که البته قسمت‌هایی از آن در ایران تولید می‌شود، تولید FAW بوده که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های چینی به شمار می‌رود. البته این ماشین در ایران به نام راین V5 (فاو ویتا V5) به فروش می‌رسد که شاید برای تاکید بر ساخت مقداری از خودرو در ایران، چنین کاری انجام شده است.

در ادامه به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم راین V5، چه چیزی برای خریدارانش ارائه می کند؛ خودرویی که با قیمت ۳۷ میلیون تومانی، شاید مهم‌ترین امکاناتش فرمان برقی‌ باشد.

طراحی خارجی

Rayen-02

طی چند سال اخیر چینی‌ها رشد به‌سزایی در تولید خودرو‌ها و به خصوص در بخش طراحی داشته‌اند. این رشد را در کپی‌ برداری‌هایشان نیز می‌توان پیدا کرد؛ نمونه‌اش هم لیفان ۸۲۰ که چندی پیش در چرخان بررسی شد. اما باز کپی‌برداری‌هایی ضعیف در بین ماشین‌های چینی دیده می‌شود. نمی‌توان گفت که طراحی راین V5 جزء ضعیف‌ها به شمار می‌رود، اما زیبا هم نیست. در قسمت جلو کاملا با خودرویی معمولی روبرو هستیم. کاپوت صاف طراحی شده و تنها دوخطی که تا کنار جلوپنجره ادامه یافته‌اند، به پویایی ماشین مقداری افزوده‌اند؛ اگرچه فاصله میان چراغ و کاپوت کمی در ذوق می‌زند.

faw-vita-v5-008

در قسمت کناری شاهد کپی‌برداری فراوان از تندر ۹۰ هستیم. خطی که از چراغ عقب شروع شده و از زیر پنجره رد می‌شود و در نزدیکی چراغ‌های جلو خاتمه پیدا می‌کند، چندان با قسمت‌های دیگر همخوانی ندارد و کپی‌برداران تنها به وجود این خط در تندر ۹۰ احترام گذاشته‌اند! البته در کل نمی‌توان هماهنگ بودن قسمت‌های مختلف را در طراحی این ماشین انتظار داشته باشیم. چرخ‌های ۱۴ اینچی نیز اصلا مناسب چنین خودرویی به نظر نمی‌رسند و چهره‌ آن را زشت کرده‌اند.

Rayen-06

قسمت عقب را می‌توانیم عجیب‌ترین بخش V5 بنامیم. فاصله زیاد در صندوق با دیگر قطعات زیاد جالب نیست. باید از طراحان محترم بپرسیم که هدف از کشیدن دو خط در سپر چیست! شاید آن‌ها می‌خواستند به مقدار بیش‌تری، هماهنگ نبودنِ طراحی را گوشزد کنند! به هرحال نمی‌توان به V5 امتیاز زیادی در بخش طراحی داد و در این بازه قیمتی تندر ۹۰ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ شاید طراحی متعادل‌تری داشته باشند.

طراحی داخلی

intro-v5_1

بر خلاف طراحی خارجی، این ماشین در داخلش حرف‌هایی برای گفتن دارد. طبق معمول نباید انتظار کیفیت مناسبی در خودروهای ارزان قیمت داشته باشیم و V5 نیز از این قاعده مثتثنی نیست. به هر حال طراحی داشبورد و آمپر‌ها بسیار زیباتر از تندر ۹۰ است و همچون آن، طراحی ساده‌ای ندارند. نوارهای کرم استفاده شده در کابین، جذابیت داخل ماشین را بیش‌تر کرده‌اند. این نوار از روی درهای عقب با ضخامت کمی شروع شده و تا روی داشبورد ادامه پیدا می‌کند.

faw-vita-v5-034 faw-vita-v5-031

صندلی‌ها با روکش چرمی در قسمت عقب به صورت نیمکتی و صاف طراحی شده‌اند که از آن‌ها نباید راحت بودن را توقع داشته باشیم. به نظر نمی‌رسد که بیش‌تر از دو نفر در قسمت پشت بتوانند برای مدت طولانی بنشینند و همین دو نفر نیز اگر قد بلندی داشته باشند، با جای پایشان به مشکل خواهند خورد.

faw-vita-v5-036

ظرفیت صندوق‌‌عقب ۴۲۰ لیتر اعلام شده است که وقتی این عدد را با تندر ۹۰ مقایسه می‌کنیم، به اختلاف ۹۰ لیتری پی می‌بریم که به نسبت مقدار زیادی است؛ البته نمی‌توان به این مقدار فضا ایراد گرفت و در نوع خود خوب است.

مشخصات فنی

MG_3776

پیشرانه ۱.۵ لیتری چهارسیلندر راین V5 با ۱۶ سوپاپ می‌تواند در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، ۹۷ اسب‌بخار تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز ۱۳۵ نیوتون‌متر اعلام شده است که دسترسی به آن در دور ۴۴۰۰ میسر می‌شود. راین خودرو تاکید زیادی بر کم استهلاک و اقتصادی بودن این ماشین دارد و معتقد است با مصرف سوخت ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر، می‌توان V5 را در دسته ماشین‌های کم‌مصرف قرار داد. مخزن سوخت نیز توانایی نگهداری از ۴۵لیتر بنزین را دارد.

در حال حاضر تنها گیربکس ۵ سرعته دستی برای این ماشین در دسترس است و مشخص نیست که در آینده گیربکس اتوماتیک قابل سفارش خواهد بود یا نه.

faw-vita-v5-049

این ماشین ۹۹۵ کیلوگرمی می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون با این ماشین ۱۱ ثانیه طول خواهد کشید که قابل قبول است.

ایمنی

راین V5 در تست موسسه چینی c-ncap تنها ۲ ستاره ایمنی دریافت کرده که با این شرایط باید آن را جزء خودروهای با ایمنی ضعیف قرار بدهیم. البته خودروهای داخلی نیز چندان وضعیت بهتری نسبت به V5 ندارند و نمی‌توان آن‌ها را برتر از این ماشین بدانیم.

faw-vita-v5-test

ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند و سیستم‌های EBD و ABS هم در این ماشین به کار رفته است. دو ایربگ نیز برای ایمنی بیش‌تر سرنشین جلو و راننده قرار دارد.

امکانات

لیست امکانات یک خودروی ۳۷ میلیونی چندان پربار نخواهد بود. از جمله امکانات معدود این ماشین می‌توان از شیشه‌ بالابر برقی، رینگ آلیاژی، تنظیم الکترونیکی چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی و سنسور دنده عقب یاد کرد.

MG_3748

همانطور که در قبل نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین امکانات این ماشین، فرمان برقی‌اش به شمار می‌رود که مقداری مصرف انرژی کمتری دارد و می‌تواند در کاهش مصرف سوخت مؤثر واقع شود و درضمن فرمان‌پذیری نیز  بهبود پیدا می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی

Rayen-04

با قیمت ۳۷ میلیونی، V5 رقیبان سرسختی همچون مدل پایه تندر ۹۰، سورن، ام‌وی‌ام ۳۱۵ و برلیانس H230 را پیش‌رو دارد. اگر شما به دنبال خودرویی با خدمات پس از فروش مناسب و بازار دست دوم خوب هستید، بهتر است نه سراغ این ماشین و نه دیگر چینی‌ها بروید. درضمن در این صورت پیشنهاد می‌کنم پنج دلیل برای خرید تندر ۹۰ و پژو پارس را بخوانید.

اما اگر خواستار خودرویی با طراحی داخلی نسبتا مناسب و طراحی خارجی قابل قبول، موتوری کم‌مصرف و پرشتاب برای خانواده‌های کم جمعیت هستید، راین V5 می‌تواند در لیست انتخاب‌هایتان قرار بگیرد.

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام من خودروی شما رو پسند کردم وخریدم من از راینv 5راضی هستم تنها مشکلی که مشتریان شما دارند وخیلی ها بخاطر این مشکل ازخرید خودروی شما صرف نظر کردن نمایندگی ضعیف شما بوده است ولوازم مصرفی ویدکی به هیچ عنوان ندارند خواهشمندم یک لوازم یدکی خودتان برای اعتماد مشتریانتان در هر شهری که دفتر فروش دارید بزنید حتما فروش شما خیلی بهتر میشود چون امکانات ماشینن عالیاست ممنون خدا نگهدار

  2. سلام من راین وی پنج دارم مدل ۸۴ به خدا از همه ماشینهای ایرانی بهتره چونکه همه انها را داشتم و برای مسافرت واقعا عالیه با کمترین هزینه سوخت میتوان رفت سرعتش و قدرتش راضیم وتازکی هم نمایندگی شهرمان وسایلش را اورده

    1. سلام آقا شما کدوم شهر هستید من سنسور کیلومترم خراب شده هر کاری میکنم نمیتونم گیر بیارم اگه لطف کنید بپرسید ببینم داره

  3. چرا اینهمه داخل این پیج از این ماشین بد گفتین؟؟؟ این ماشین در برابر گفته های شما و نوع نظریه پردازی شما بسیار بد و بی کیفیت قلمداد شده است اما در واقع این نیست و در جاده هم فقط خودروهای بالای شصت میلیون میتوانند همین به ظاهر بدردنخور را مهار کنند.. بخدا من طرفدار محصولات چینی نیستم به هیییییییچ عنوان. قبلا (از سال 83 تا 94) سایر خودروهای ارزان قیمت داخلی مانند پیکان پراید پژو 405مدل 87، پژو 206 تیپ 3مدل89 ، پژو 206 تیپ5مدل 91، پژو پارس سال مدل 92 و دست آخر پژو 405 اس ال ایکس سوار شدم. سال 94 راین خریدم.تقریبا چهار پنج میلیون از ایرانی بیشتر شد. صحبت از ستاره و ایمنی کردید اما محض اطلاع شما ورق این ماشین از تمام انواعی که مثال زدم ضخیم تر است ، مصرف آن فقط از پراید بیشتر است که با داشتن یک و نیم برابر قدرت بیشتر ایرادی ندارد. شتاب و سرعت گیری آن در بین خودروهای ارزان فقط از پارس ای ال ایکس کمتر است و برای مابقی حرف برای گفتن دارد. کولر و بخاری آن رضایت هر چهار سرنشین را براحتی حاصل میکند.نسبتا کم مصرف و اقتصادی است و عملکرد موتور و انتقال قدرت در هر شرایط آب و هوایی از سردترین تا گرمترین دما بسیار مناسب و رضایتبخش است. تعادل در سر پیچها به مراتب از 206 و ال90 بهتر است. ظاهرش زیاد خاص به نظر نمیاد اما داخلش دلنشین و شیک هست. برخلاف تولیدات داخلی چیزی به اسم کم کردن روغن و یا آب مطلقا نداره. بعد از 15 ساعت رانندگی اگه کاپوتشو بالا بزنی انگار نه انگار که اینهمه مدت داشته کار میکرده… در کل افرادی که این ماشین رو مقایسه و نقد میکنن با حدود قیمت خودش قیاس کنند یعنی رنج حدود35 تا 40 میلیون و نه مثلا با خودرو شصت یا هفتاد میلیونی. و اینکه این ماشین برای قشر ضعیف مثل ماها که قصد خرید و فروش نداریم و فقط استفاده کننده هستیم مناسب هست و وجدانا من ازش کاملا راضی هستم اما از نمایندگی اون اصلا و ابدا. یک نصیحت هم بکنم اگه وسیله ای خواستین بخرین در درجه اول نظر و میل خودتونو لحاظ کنید و الا طلا هم که باشه عده ای میان میگن این فلان هست و بهمان. واسه من خیلی اطرافیان اعتراض کردن اما به مرور تونستم قانعشون کنم. در ضمن در بین خودروهای مناسب قیمت داخلی از نظر کیفیت ساخت من فقط ال 90 را پیشنهاد میکنم مابقی به هیچ عنوان. ایشالا هر ماشینی با هر برندی خریدین به سلامتی ازش استفاده کنید.

    1. الان بخوايم اين ماشين بگيريم بنظرت خوبه نمايندگي داره براي قطعات مصرفي

  4. ما هم خریدیم ولی سه روزه یه دفه خود به خود خاموش شد و دیگه روشن نشد نمایندگیش هم نیست تو شهرمون

  5. ما هم خریدیم ولی سه روزه یه دفه خود به خود خاموش شد و دیگه روشن نشد نمایندگیش هم نیست تو شهرمون

  6. با سلام و عرض احترام خدمت دوستان گلم بنده این ماشینو گرفتم که گیربکس اتومات می باشد از لحاظ شتاب واقعا عالیه نسبت به ماشین های ایرانی اینجوری که شما تو این صفحه نوشتین و در موردش بد گفتین واقعا هم اینجوری نیست از لحاظ قدرت موتور و شتاب و هندلینگ فرمان پذیری واقعا عالیه و این بیشتر به رانندش ربط داره
    من خودم شخصا تو جاده تستش کردم اخرین سرعتش میرسه به 180 سرعت دنده یکش 63 دنده دو 110 دنده سه 165 البته این سرعت گیربکس اتوماتش هستش رو حالت دستی و گیربکس این خودرو 4 دنده می باشد خلاصه بگم تا حالا روی خیلی از ماشین هارو با هاش کم کردم به خصوص پژو 405 و پارس تی یو فایو و…. درسته حجم موتورش کمه اما واقعا شتاب خوبی داره ماشین راحتی هستش و واقعا تو سرعت عادی باهاش رانندگی کنی خیلی کم مصرفه حتی از پراید هم کم مصرف تر اما واقعیتش تو سرعت بالا مصرفش یکم زیاده یعنی اگه بخوای 100 کیلومتر رو تمام سرعت بری خدود 13 لیتر می سوزونه اما اگه تو جاده همش 90بری تو 100 کیلومتر 4.5الی5لیتر می سوزونه خلاص بگم به 6 لیتر نمیرسه.
    از لحاظ ظاهری هم خیلی بد نیست فقط یه کوچولو تغییرات لازم داره که اونم با 20 هزار تومن و شایدم کمتر حل بشه که اونم دوتا برچسب بزنی به چراغ جلو من خودم این کار رو کردم واقعا چهره ماشین رو به طور کامل عوض کردع و ماشین خیلی چهرش خشن تر از قبل به نظر میاد و زیبایی بیشتری داره کاش میشد عکسشم بتونم بزارم اینجا و میدیدین
    از لحاظ هندلینگ هم واقعا ماشین عالیه هندلینگش سر پیو خیلی خوب و عالیه واقعا نمیشه دست کم گرفتش
    تنها ایرادی که من تو این ماشین میبینم اینه که موقعی که سرنشین سوار میکنی خیلی باید مواظب باشی که زیر ماشین به دست انداز یا موانع نخوره چون واقعا ارتفاعش پایینه دوستانی هم که خواستن عکس ماشینو ببینن میتونن به پیج اینستا گرامم یه سر بزنن
    shahab_elx_16v
    خلاصه کلام رو بگم ماشین عالییییییه
    با تشکر از دوستان و ادمین محترم
    خدا نگهدار

  7. شرمنده دوستان یادم رفت در پست قبلی بگم
    این ماشین واقعا ماشین کیپ و بدون سروصدایی هستش تو سرعت 100 اگه نرمال رانندگی کنین واقعا اصلا صدای موتور به گوشتون نمیرسه تو رانندگی نرمال حتی متوجه عوض کردن دنده هم نمیشین البته گیربکس اتومات
    و ترمز این ماشین واقعا عالیه با اینکه من نمیتونم دنده معکوس بدم و از قدرت موتور برای کم کردن سرعت استفاده کنم و این ماشین به طور اتومات این کار رو انجام میده بازم خیلی بهتر از یه ماشین دنده دستی وایمیسته بدون اینکه کششی داشته باشه یا ABS زود فعال بشه البته این رو آسفالته رو خاکی هم واقعا نتونستم تست کنم چون تا حالا از 10 تا بیشتر نرفتم باهاش تو خاکی اما تو برف و یخ بندون هم ماشین عالیه و خیلی خوب میشه باهاش رانندگی کرد
    بخاری ماشین تو زمستون واقعا تحمل نمیکنی 30 ثانیه دستت رو جلوش نگه داری تا این حد گرم میشه
    تو تابستون هم واقعا کولر خوبی داره فقط مصرفش رو یکم بالا میبره
    و در ضمن دوستان این ماشین اگه دنده اتومات باشه هنگامی که گاز رو تا ته فشار میدین که دنده معکوس بده و از سبقت رد بشین یا میخواین زود شتاب بگیرین خودش کولرA/C رو خاموش میکنه و موقعی که گاز رو آوردین تو حالت نرمال دوباره A/C رو روشن میکنه
    با تشکر خدا نگهدار

  8. سلام من گیربکس دستی این ماشینو خریدم کاملا راضیم شتاب و سرعت بالا یی داره بدونه سرو صدا من با این ماشین تونستم ۲۰۰ تا رو راحت پر کنم بدون اینکه ماشین به لرزه بیوفته یا فرمانش از کنترل خارج شه خیلی راحت و ثابت طراحی داخل شکل هیوندایی داشته که به نظرم عالیه با این ماشین روی ۴۰۵ ، پژوپارس ، دنا، وسمند رو کم کردم . امنیتشم از ماشین های ایرانی خیلی بهتره مطمئن باشین

  9. سلام من خودرو راین وی ۵ رو آخر سال ۹۶ خریداری کردم چرا تو سایت این همه بد از این خودرو گفتن از لحاظ کم مصرف بودن صدی ۵/۵مصرف میکنه از لحاظ بی صدا بودن از لحاظ شتاب خدایش عالیه هیچ ماشین ایرانی به گردش نمیان و ایمنی خودرو سر پیچها با هر سرعتی که راحت دور میخوره فرمانش برقی هس خیلی بهتره هیدرولیک هس فرمان هیدرولیک تو سرعت بالا خیلی شل و لق میشه سیستم ترمزش واقعا عالی هس از لحاظ جلوبندی و کمک ها خدایش خیلی نرم و بی صدا هس گیربکسش تویوتا هس

  10. کولر وبخاریش مثل ایرانی ها نیست خیلی عالیه فقط چراغ آمپر بنزین نداره.گیربکس.ترمز.موتور.سیستم برق.ونورخودرو.عالیه.اماکیفیت داخل خودروخیلی از ایرانیها بهتر نی

    1. من ماشین مدل ۹۸ خریدم اتومات پلاک به مشکل خوردم نمیدانم چرا پلاک نمیشه نماندگی میگه دست مانیست

  11. من دوسال دارم الانم همزمان تویوتا یاریس والنود هم دارم درخصوص تعویض دنده وشتاب از یاریس سرتره ولی کابین ولوازم داخل ان از یاریس پایین تره در حد النود هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا