مکمل بنزین
گوناگونخبر

فیات ۵۰۰ آبارت مدل ۲۰۱۶، خودرویی کوچک اما شرور!

فیات ۵۰۰ آبارت کوپه پرفورمنسی است که در سطح جهانی، ظاهری مهاجم، نسبت نیرو به وزن بالا و تولید محدود در سگمنت خودروهای کوچک در آمریکای شمالی دارد. مدل‌های کوچک اما شرور آبارت یکی از بااحساس‌ترین تجربه‌های رانندگی را در دنیای خودرو دارد که الهام‌گرفته از سنت‌های مسابقه است و آبارت را به یک خودروی موفق در مسابقه‌های بین‌المللی تبدیل می‌کند.

برای مدل ۲۰۱۶، فیات ۵۰۰ آبارت مجهز به سیستم Uconnect 5.0 با یک صفحه نمایش ۵ اینچی لمسی شده است که قابلیت تماس از طریق گوشی‌های تلفن همراه دارای بلوتوث، کنترل رادیو FM/AM با فرمان صوتی و سیستم انتخابی رادیو SiriusXM و جهت‌یابی را فراهم می‌آورد.

رنگ‌های جدید بدنه شامل Grigio Cenre (خاکستری روشن)، Rhino (خاکستری تیره)، Celeste Blue (آبی روشن) و Giallo Moderna Perla (زرد مرواریدی مدرن) است. سفارشی‌سازی دیگری نیز برای آپشن‌های چرخ‌های این خودرو موجود است.

636088630565357053-2016-fiat-500-abarth-coupe-copy

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی، کارل آبارت معتقد بود که خودروهای مسابقه‌ای با کارایی عالی می‌توانند از خودروهای کوچک و سبک روزمره مشتق شوند، خودروهایی که شامل فیات چینکوئچنتو (۵۰۰) نیز می‌شد. عقیده او در مورد خودروهای کوچک مسابقه‌ای تا به امروز با خودروی با کارایی بالای فیات ۵۰۰ آبارت کوپه ادامه داشته است.

با وفادار ماندن به اصول پرفورمنس که موجب موفقیت آبارت گشته است، فیات ۵۰۰ آبارت تجسمی از عقاید و رسوم مسابقه‌ای این برند است: خودروی پرفورمنس روزانه، آماده بودن برای مسابقه، موتوری با اسب‌بخار بر لیتر (چگالی توان) بالا، تلفیقی از کیفیت، بازدهی و پالایش مورد انتظار از یک خودروی کوچک در سطح جهانی، سطوح بنچمارک پرفورمنس، قابلیت اطمینان و دوام در پیست، طراحی هدفمند و کاربردی، ماژول کنترل سیستم تولید و انتقال قدرت (PCM) آبارت و اگزوز تنظیم‌شده جهت کارایی بیش‌تر با صدایی وحشتناک و بیش از ۶۰ سال تیونینگ جهت کارایی و رقابت‌پذیری بیش‌تر در سری مسابقات بین‌المللی.

نیروی محرک فیات ۵۰۰ آبارت توسط یک موتور ۱.۴ لیتری مولتی‌ایر ۴ سیلندر توربو که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی  C510 پرفورمنس کوپل شده است، تأمین می‌گردد. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ژاپنی آیسین نیز به عنوان یک آپشن موجود است. در مقایسه با  موتور تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری مولتی‌ایر، افزایش اسب‌بخار در فیات ۵۰۰ آبارت تا حد زیادی به دلیل توربوشارژر تکی آن است که در قسمت خروجی موتور قرار دارد و انرژی‌ای که به صورت نرمال توسط لوله اگزوز به هدر می‌رود را به کار می‌گیرد.

این توربوشارژر برای تبدیل گرما و فشار اگزوز به نیروی چرخشی‌ای که یک کمپرسور را به حرکت درآورد، تا سرعت ۲۳۰۰۰۰ دور بر دقیقه دور می‌گیرد. سیستم القای توربوی مولتی‌ایر شامل دو سردکننده سیال (اینترکولر) است که در پشت دریچه هوای سمت راننده و شاگرد در جلوی خودرو قرار دارد. این اینترکولرها برای از بین‌بردن گرمایی که توربوشارژر در هنگام فشرده ساری هوای ورودی (و تولید چگالی هوای بیش‌تر برای تولید نیروی بیش‌تر) تولید می‌کند، طراحی شده‌اند. کاهش دما، موجب تولید هوای سردتر و متراکم‌تر می‌شود که این امر پتانسیل تولید نیروی بیش‌تر را افزایش می‌دهد.

در مقایسه با فیات ۵۰۰، آبارت کوپه از یک سیستم تعلیق مک‌فرسون با فنر جلویی سخت‌تر بهره می‌برد و ارتقاع سواری آن برای بهبود هندلینگ و تعادل خودرو، ۰.۶ اینچ کاهش یافته است. بازوهای کنترل جلوی پایین‌تر آن که از جنس چدن است، سختی عرضی خودرو را بهبود می‌بخشد، درحالی‌که افزایش منفی زاویه خمش به ۱.۵- درجه، موجب بهبود چسبیدن خودرو به جاده و هدایت آن می‌شود. به‌علاوه، کمک‌فنرهای یکپارچه دولوله با فرکانس میرایی انتخابی دوسوپاپه، کنترل بهتر و بیشترین میزان چسبندگی به جاده را درحالی‌که از ورود نوسانات با فرکانس بالا به داخل کابین خودرو جلوگیری شده و راحتی و نرمی برای سرنشینان به ارمغان آورده می‌شود، فراهم می‌آورد.

سیستم تعلیق محکم‌تر عقب خودرو، سیستم تعلیق میله پیچشی مدل چینکوئچنتو را با یک محور عقب پیچشی محکم‌تر طراحی شده با فنر تقویت‌شده که برای دوام بیش‌تر به کار گرفته شده است، بهبود می‌بخشد. یک میله تعادل ۲۲ میلی‌متری محکم، چسبندگی به جاده در پیچ‌ها را افزایش می‌دهد.‌ برای بهبود هندلینگ، بیش‌ترین میزان تعادل بدنه و کنترل ارتفاع سواری (در هنگام سنگین بودن خودرو)، فیات ۵۰۰ آبارات مجهز به فنرهای سخت‌تر شده و ۰.۶ اینچ ارتفاع سواری آن کاهش یافته است.

درون کابین خودرو، تم طراحی داخلی آن ترکیبی هنری از امکانات مشخص و کاربردی است. فرمان آبارات لبه‌ای ضخیم دارد، از چرم سوراخ شده بهره ساخته شده و قسمت پایین آن تخت است که دید بهتری را برای راننده فراهم کرده، احساس بهتری به وی داده و فضای بیش‌تری را فراهم می‌کند. نمایشگر مؤلفه‌های ۷ اینچی رنگی ‌TFT آن از کیفیت بالایی بهره می‌برد و در پشت فرمان قرار دارد. اطراف این نمایشگر توسط چرم پیچیده Nero با کوک‌های Rosso احاطه شده است. این نمایشگر به راننده اجازه می‌دهد تا به‌راحتی داده‌هایی مانند نیروی گرانش، سرعت، میزان سوخت و اطلاعات سفر را مشاهده کند.

هنگامی که خودرو در حالت اسپرت قرار داده می‌شود، این نمایشگر ظاهری مهاجم‌تر به خود می‌گیرد و تجربه رانندگی درگیرانه حالت اسپرت را کامل می‌کند. در زیر این نمایشگر، کاورهای پدال آلومینیومی آبارات قرار دارند که از روکش‌های لاستیکی Nero برای ظاهری اسپرت‌تر بهره می‌برند،‌ درحالی‌که دسته دنده از جنس چرم  Nero با کوک‌های Rosso احساس دقیق‌ بودن آن را منتقل می‌کند.‌

صندلی‌های پرفورمنس منحصر به فرد آبارات طراحی یک‌تکه با تکیه‌گاه‌های کناری، پشتی سر برای مسابقات، کوک‌هایی در کناره‌ها و کیسه‌های هوای محافظت کننده یکپارچه دارد.

ابعاد و مشخصات

فاصله بین دومحور: ۹۰.۶ اینچِ؛ طول کلی: ۱۴۴.۴ اینچ؛ عرض: ۶۴.۱ اینچ؛ ارتفاع: ۵۸.۷ اینچ

موتور: ۱.۴لیتری مولتی‌ایر ۴ سیلندر توربو –  نیروی ۱۶۰ اسب‌بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۷۰ پوند-فوت در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰دور بر دقیقه (در حالت دستی)؛ نیروی ۱۵۷ اسب‌بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۸۳ پوند-فوت در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه (در حالت اتوماتیک)

گیربکس: ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت اعلام شده: ۸.۴ لیتر\۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر به ترتیب در شهر و بزرگراه (در حالت دستی)؛ ۹.۸ لیتر\۷.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر به ترتیب در شهر و بزرگراه (در حالت اتوماتیک)

حجم صندوق عقب: ۲۶.۸ فوت مکعب

امکانات ایمنی

کیسه‌های هوای دوگانه در جلوی خودرو، کیسه‌های هوای کناری صندلی‌های جلو، کیسه‌های هوایی کناری جهت محافظت از سر، کیسه هوای زانوی راننده، ترمزهای دیسکی ضدقفل برای هر چهار چرخ ، سیستم کمکی ترمز، توزیع نیروی الکترونیکی ترمز، سیستم کنترل کشش در همه سرعت‌ها، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی  hill start، سنسور هوشمند باتری، قفل درب دارای ریموت و بدون نیاز به کلید، سامانه ضدسرقت موتور، چراغ‌های مخصوص روز، سیستم هشدار، چراغ‌های مه‌شکن، سیستم اتصال به تلفن همراه با بلوتوث و سیستم ثبت فشار تایرها.

امکانات اختیاری ایمنی شامل سیستم کمکی پارک کردن  ParkSene است.

گارانتی

پایه: ۴ سال\۵۰۰۰۰ مایل

فرسایشی: ۵ سال\۱۰۰۰۰۰ مایل

امداد جاده‌ای:۴ سال\بدون محدودیت، ۲۴ ساعته

قیمت

قیمت پایه پیشنهادی شرکت سازنده برای فیات ۵۰۰ آبارت کوپه مدل ۲۰۱۶ از ۲۲۵۷۵ دلار آغاز می­‌شود. کرایه حمل و نقل، ۹۹۵ دلار به این قیمت می‌افزاید.

 

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا