مکمل بنزین
گوناگونخبر

پینینفارینا هنر طراحی خود را اینبار با یک دوچرخه برقی مدرن به نمایش گذاشت

شاید اگر جزء علاقه‌مندان به مبحث طراحی خودرو هستید، نام پرآوازه پینینفارینا (Pininfarina) را در این حوزه شنیده باشید. شرکتی که به طراحی‌های خلاقانه و بی‌نظیرش در دنیا معروف شده به‌طوریکه نمونه کارهایش برای خودروسازانی همچون فراری (مثل مدل کالیفرنیا، 458 Italia، F12 Berlinetta)، مازراتی (گرن توریسمو) و حتی برخی شرکت‌های مطرح کره‌ای و چینی گواه روشنی برای این ادعا محسوب می‌شوند. اما دامنه فعالیت این خانه طراحی ایتالیایی فقط به چارچوب خودرو ختم نمی‌شود بلکه در زمینه‌هایی همچون قطعات صنعتی، پهباد، تراکتور، دکوراسیون خانه و آشپزخانه هم تخصص کافی را دارد. در همین راستا، این شرکت به تازگی یک دوچرخه برقی با بهره‌مندی از تکنولوژی پیشرفته و سطح بالا را طراحی کرده که Evoluzione نام دارد.

pininfarina-evoluzione-1

پینینفارینا پیش از این دوچرخه‌ای در سبک مدل‌های معمولی و نسبتا قدیمی با عنوان Fuoriserie را در بین کارهای خود طراحی کرده بود ولی نمونه جدید نسبت به آن بسیار زیباتر و مدرن‌تر طراحی شده به‌طوریکه به عقیده بسیاری می‌توان Evoluzione را آینده دوچرخه‌های لمسی قلمداد کرد. فرم بدنه نسبتا تنومند و فیبرکربنی این دوچرخه از یک فلسفه کل‌نگرانه اقتباس شده و تجهیزات برقی و پیشرفته با ظرافت بسیار بالایی با بدنه به‌صورت یکپارچه ادغام شده‌اند. برای طراحی این محصول، نیازی نبود پینینفارینا از یک کاغذ سفید شروع کند چراکه هندسه اصلی فریم Evoluzione از دوچرخه‌های برقی که شرکت Diavelo تولید کرده و اتفاقا در این پروژه هم مشارکت داشته، مشتق شده است.

pininfarina-evoluzione-6-png

البته از همان ابتدای مراحل طراحی، پینینفارینا مهر اصلی طراحی خود را برروی این دوچرخه زده است. بزرگترین تحولی که در این محصول می‌توان دید و به نوعی سنگ بنای رویکرد کل‌نگرانه هم محسوب می‌شود، استقاده از یک کامپیوتر مرکزی با صفحه لمسی برروی تنه خمیده بالایی دوچرخه است که با خلاقیت و زیبایی به کاررفته در آن، بیشتر حس بودن در یک کابین خلبان برای دوچرخه سوار تداعی می‌شود. در این قسمت اطلاعات مهمی از جمله مقدار شارژ، نیروی سرعت، برنامه های هوشمند سلامتی و همینطور قابلیت اتصال به دستگاه‌های هوشمند در اختیار افراد قرار می‌گیرند. پیشرانه برقی این دوچرخه در تنه پایینی که ضخامت بیشتری هم دارد تعبیه شده است. در این تنه، یک موتور 250 واتی و یک باتری 36 ولتی شارژی پاناسونیک با قابلیت جدا شدن و ظرفیت 500 وات ساعتی وجود دارند. این مجموعه می‌تواند سرعت حرکتی حداکثر بین 25 تا 32 کیلومتر برساعت را فراهم کند.

pininfarina-evoluzione-2

درکنار این موارد، اجزایی پیشرفته ساخته شده توسط شیمانو و هیمنطور تسمه طراحی شده توسط کانتینتال این امکان را ایجاد می‌کنند تا Evoluzione در حالت رکاب زنی هم یک دوچرخه ایده‌آل باشد. سیستم نورپردازی این دوچرخه با توجه به‌اینکه به‌صورت یکپارچه در بدنه آن طراحی شده، خیلی از روی تصاویر قابل تشخیص نمی‌باشد. برای حفظ زیبایی ظاهری این محصول، تمامی سیم‌ها و اتصالات برقی از داخل تنه عبور داده شده‌اند. شاید ابعاد این دوچرخه و ضخامت فریم آن بزرگ به‌نظر برسند اما به لطف استفاده از مواد فیبرکربنی در بخش‌های مختلف آن، وزنش به 16 کیلوگرم رسیده که برای یک دوچرخه برقی واقعا مناسب است. پینینفارینا و Diavelo این دوچرخه را در نمایشگاه Eurobike 2016 به معرض دید عموم قرار دادند و موفق به کسب جوایز متعددی شدند. لازم به ذکر است که Evoluzione در سه مدل کروزر، عملکرد متوسط و اسپرت سطح بالا معرفی شده ولی هنوز درباره قیمت آن اظهار نظری نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا