Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی هیوندای i10 به بهانه حضور در ایران

چندین سال پیش کرمان‌خودرو به عنوان شریک تجاری هیوندایی در بازار داخلی، شروع به مونتاژ مدل‌های ورنا و آوانته نمود که به‌دلیل کیفیت بالای آنها، اسقبال خوبی نیز از آنها شده بود. اما متاسفانه با تشدید تحریم‌های خارجی علیه ایران، هیوندایی مجبور شد از بازار کشور خارج شود و همکاری خود را با خودروساز کرمانی متوقف نماید. اما مدتی است که توافق هسته‌ای باعث شده تحریم ها بر علیه ایران لغو شود و این یعنی ورود شرکت‌های خارجی متعدد به کشور.

یکی از این شرکت‌ها یار قدیمی کرمان خودرو، یعنی هیوندایی است. در روزهای اخیر، اخباری از شرکت کرمانی مخابره شد که بسیار امیدوار کننده است. هیوندایی با خودروهای i10 و i20 به ایران برگشته است و قرار است از زمستان شاهد مونتاژ این خودروها در کشورمان باشیم. در اولین گام کاملا طبیعی بوده که ۲ خودروساز برای مونتاژ خودروهای ارزان قیمت به تفاهم برسند و احتمالا بعد از این خودروها، باید منتظر سدان‌های هیوندایی باشیم. امروز در مجله چرخان به بهانه مونتاژ i10، بررسی این خودرو را برای شما فراهم کرده‌ایم. با ما همراه باشید…

2014-hyundai-i10-review-09

هیوندایی i10 به‌عنوان کوچکترین محصول این شرکت کره‌ای شناخته می‌شود که از پلتفرمی مشابه با کیاپیکانتو بهره می‌برد. بنابراین این خودرو از فرم و ابعادی مشابه کیا پیکانتو بهره می‌برد. هیوندایی i10 به‌دلیل ابعاد کوچک، کیفیت عالی و قیمت مناسب در بسیاری از کشورهای اروپایی محبوبیت دارد. مراحل طراحی و مهندسی i10 در Russelsheim آلمان صورت گرفته و در ترکیه نیز تولید می‌شود. البته نمونه‌ای که در ترکیه ساخته می‌شود صرفا برای کشورهای اروپایی است و به‌عنوان بهترین مدل از خودروهای i10 شناخته می‌شود. به تازگی هیوندای نسل جدید i10 را معرفی نموده و بزودی شاهد عرضه آن خواهیم بود ولی از آنجایی که، بیشتر مواقع در کشور ما نسل قدیمی‌تر خودروها مونتاژ می‌شود ما جزئیات مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ این خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پیشرانه، عملکرد و هندلینگ

2014-hyundai-i10-review-14

هیوندایی i10 با دو پیشرانه عرضه شده است. موتورهای ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری با ۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری با ۸۶ اسب بخار قدرت، گزینه‌های هیوندایی به‌عنوان قلب تپنده i10 هستند. پیشرانه ۱.۲ لیتری که به احتمال زیاد گزینه هیوندایی برای ایران خواهد بود با توجه به وزن 941 کیلوگرمی این خودرو عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه عدد ۱۲.۳ ثانیه را نشان می‌دهد.

البته این شتاب مربوط به سیستم انتقال قدرت دستی می‌شود و اگر i10 با گیربکس ۵ سرعته اتومات خریداری شود شتاب صفر تا ۱۰۰ آن عددی در حدود ۱۴ ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت i10 برای مدل ۱.۰ لیتری ۴.۳ لیتر و برای ۱.۲ لیتری، ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. اما در بررسی‌ها این عدد نزدیک به ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. هیوندایی i10 از لحاظ دینامیک رانندگی کیفیت خوب و معقولی دارد و کیفیت سواری برای چنین خودروی کوچکی امتیاز خوبی را دریافت خواهد کرد و شما رانندگی راحتی را با این مینی‌ هاچبک دوست داشتنی خواهید داشت. اما نقصی در فرمان این خودرو دیده می‌شود که کمی ناراحت کننده است. قدرت مانور فرمان این خودرو پایین است و این باعث می‌شود شما در دور زدن‌ها دچار مشکل شوید.

طراحی داخلی و تکنولوژی داخل کابین

2014-hyundai-i10-review-01

فضای داخلی این خودرو بسیار راحت و زیبا طراحی شده و حتی برخی‌ها آن را بهتر از سایر رقبا مانند میتسوبیشی میراژ، نیسان Micra، سوزوکی آلتو می‌دانند اما جالب اینجاست که کابین کیا پیکانتو از لحاظ کیفیت متریال بهتر از i10 است. پلاستیک سخت در برخی از قسمت ها کابین چندان خوب نیست و در سطح کیفیت خودرو تاثیر داشته است. البته این مربوط به نسخه قدیمی i10 می‌شود و در مدل ۲۰۱۷ کیفیت داخلی کمی تغییر داشته و بهتر شده است.

در نسخه قدیمی هیوندایی از تجهیزات مناسبی مانند سیستم ناوبری ماهواره ای، سیستم صوتی با امکان کنترل از روی فرمان و کروز کنترل استفاده شده است. همچنین امکانات ایمنی مانند شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل باد تایرها در تمام نسخه های استاندارد وجود دارد. در مدل ۲۰۱۷ هیوندایی i10 یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، سیستم هشدار برخورد جلو و سیستم هشدار خروج از خط نیز اضافه شده است که باعث می‌شود سطح تجهیزات داخلی این خودرو ارزان قیمت تکمیل شود.

در مدل استاندارد هیوندایی i10، پنجره‌های عقب به صورت دستی هستند که امکان سفارش خودرو با پنجره‌های عقب برقی با قیمت بالاتر توسط هیوندایی به‌عنوان آپشن سفارشی فراهم شده است.

2014-hyundai-i10-review-04

ظرفیت فضای بار هیوندایی i10 یک فضای خوب برای خودروهای کوچک محسوب می‌شود. صندوق عقب این خودرو 252 لیتر فضا دارد و با تا کردن صندلی‌های عقب، این فضا 1046 لیتر می‌رسد. چیزی که بیش از حد توجه ما را به این خودرو در این بخش جلب کرد، بخش ایمنی خودرو است که همانطور که گفته شد ۶ ایربگ داشته و توانسته ۴ ستاره را از آزمون ایمنی اروپا ( euro ncap‌ ) دریافت کند و این یعنی پایان به سلطه خودروهای بی‌کیفیت چینی و ورود خودروهای ایمن به کشور.

طراحی خارجی

hyundai-i10-4

تفاوت ظاهری چندانی میان ۲ نسل گذشته این خودرو وجود ندارد و فیس‌لیفت هیوندایی i10  در بخش‌های کوچکی از ظاهر، مانند چراغ‌های LED تغییر داشته است. نمای روبرویی خودرو بسیار جالب و زیبا طراحی شده و چراغ‌های جلو کشیده و زیبا در سر جای خود قرار داده شدند و چراغ‌های LED نیز در زیبایی ظاهری تاثیر داشته‌اند. البته چراغ‌های LED مدل ۲۰۱۴ بیشتر جلب توجه می‌کند. زبان طراحی منحصر به‌فرد هیوندایی بسیار واضح در این خودرو دیده می‌شود.

کلام آخر

2014-hyundai-i10-review-12-e1390883746466

هیوندایی i10 سبد محصولات کوچک سایز داخلی را از یکنواختی خارج می‌کند و باعث می شود مردم بتوانند کیفیت سواری با خودروهای زیبا و باکیفیت کره‌ای را لمس کنند. البته این زمانی محیا می‌شود که آخرین نسخه این خودروها با قیمت مناسب عرضه گردد، در غیراینصورت ارزش خرید این محصولات کمتر می‌شود. پیش بینی می‌شود با تولید این محصول و عرضه آن با قیمت مناسب، باعث شود رغبت مردم برای خرید خودروهایی مانند ام‌وی‌ام ۱۱۰ کمتر شود.

 

 

 

 

5 دیدگاه
  1. ابوالفضل می گوید

    سلام.تصاویر نقره ای رنگ مدل قدیمی هستند

    1. علی شیرعلی می گوید

      bale

  2. محسن می گوید

    حداقل قیمتشم میگفتید چقدر میشه تقریبا

  3. ناشناس می گوید

    درسته که شرکته هیونداس ولی به نظر من خیلی زشته و از نظر قدرت و سرعت و مصرف در حد پراید خودمونه در کل آشغاله حیفه پول که برای این ماشین خرج بشه

  4. حمیدرضا می گوید

    خیلی جالبه. قبل از قیمت گذاری این ماشین اونو رقیب قیمتی ام وی ام ۱۱۰ می دونستیم ولی الان …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.