مکمل بنزین
آموزش

هنگام ترک طولانی مدت خودرو، با باطری آن چه کنیم؟

یکی از سوالاتی که معمولا در ذهن افراد در مورد باطری خودرو وجود دارد، نحوه برخورد با آن هنگام ترک طولانی مدت است. یعنی شما برای یک مدت زمان نسبتا طولانی، از خودرو هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید و حتی آنرا استارت هم نمی‌زنید. اگر جزء آن دسته از افراد هستید که به‌طور متوسط در سال چند ماه خودروی خود را بدون استفاده رها کرده و به ماموریت یا مسافرت می‌روید، باید نسبت به باتری آن حساس باشید.

1464829534064

به‌طور کلی کارشناسان و متخصاصان خودرو اعتقاد دارند که بدون استفاده ماندن باطری، از عمر مفید آن می‌کاهد. بعد از مدت زمان کوتاهی، اگر باطری ماشین بدون استفاده باقی بماند، شارژ آن تخلیه شده و هنگام استفاده مجدد با مشکل مواجه می‌شوید که به اصطلاح گفته می‌شود باطری ماشین خوابیده! اگر بنا به دلایلی به مدت چند ماه، مثلا بیش از 4 ماه، از خودروی خود دور هستید و حتی امکان استارت زدن چند روز یه بار آن هم برای شما فراهم نیست، بهترین و مطمئن‌ترین کار این است که اتصال باطری را با خودروی خود کاملا قطع کرده و بعد از بازگشت، آن را شارژ کنید.

1sads

اما اگر این زمان کمتر باشد، می‌توان از شارژرهای سریع باطری خودرو که به trickle charger معروف هستند، استفاده کرد. در این حالت شما باطری خودرو را به این شارژر متصل کرده و با تنظیم دقیق ولتاژ و آمپر، آنرا همیشه به صورت فول و آماده به کار در اختیار دارید. برای اینکه با خیال راحت این کار را انجام دهید، بهتر است با یک متخصص برق خودرو و همینطور فروشگاه لوازم یدکی برقی برای انتخاب شارژر مناسب مشورت کنید. مدل‌های متنوعی از این شارژرها در بازار وجود دارند که به میکروکنترلرهای بسیار پیشرفته مجهز شده‌اند و به خوبی مدیریت شارژ باتری را در زمان‌های طولانی در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر برای این موقعیت راهکار مناسبی سراغ دارید، حتما آنرا در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من میخوام برم مسافرت برا اینکه باطری ماشین خراب نشه سیم های باطری رو قطع کنم کافیه؟

  2. سلام. به نظر من یک باطری واسه اینکه عمر طولانی داشته باشه باید مرتب شارژ و دیس شارژ بشه و در صورت استفاده نکردن از باطری نوع تر یا اسیدخور برای یه مدت بالای 5 ماه باید باطری رو کاملا شارژ و سپس اسید اون رو با احتیاط تخلیه کرد و بعد با اب مقطر شستشو داد و بعد باطری رو از هر گونه مایعات کاملا خالی کرد. در این صورت صفحات سربی باطری به دلیل عدم وجود اسید ریزش نکرده و باطری را میتوات برای مدت طولانی نگهداری کرد .
    برای استفاده بعدی کافیست اسید شارژ اماده به باطری اضافه کرد.
    از انجا که قبل از انجام شستشو، باطری کاملا شارژ شده لذا بعد از ریختن اسید شارژ، باطری کاملا شارژ و اماده استفاده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا