مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا یک غول ۶ سیلندر، ابرخودرو محسوب می‌شود؟

چندی پیش خبری منتشرشد مبنی براین‌که آئودی قصد ساخت یک نسخه ۶ سیلندر از ابرخودروی R8 خود و قراردادن آن در جایگاهی پایین‌تر از ابرخودرو کنونی با موتور V10 خود را دارد.

این ایده ممکن است شما را ناامید کند، اما باید بدانید که آئودی نخستین خودروسازی نیست که ابرخودروی ۶ سیلندر تولید می‌کند.

البته‌ بیش‌تر خودروهای پرفورمنسی که ما آن‌ها را به عنوان ابرخودرو می‌شناسیم ۸ سیلندر، ۱۰ سیلندر، ۱۲ سیلندر یا حتی ۱۶ سیلندر هستند، اما تصور یک ابرخودرو با یک موتور ۶ سیلندر چیز جدیدی نیست. درحقیقت چهار تا از کاراترین ابرخودروهای کنونی (یا ابرخودروهایی که تا عرضه آن‌ها زمان زیادی باقی نمانده است) موتوری با ۶ پیستون و ظرفیتی بین ۳.۵ تا ۴ لیتر دارند.

کمبود موجود در محفظه احتراق این خودروها معمولا با توربوشارژرها و در یک مورد با کمک موتورهای هیبریدی برطرف می‌شود و وقتی صحبت از کارایی می‌شود این خودروها ذره‌ای کم نمی‌آورند!

پورشه ۹۱۱

porsche-911-turbo

بدون شک برجسته‌ترین ابرخودروی ۶ سیلندر پورشه ۹۱۱ است. ظرفیت موتور ۶ سیلندر خطی این خودرو که در قسمت عقب آن قرار دارد، در طول چند دهه پیشرفت، افزایش پیداکرده و سیستم سنتی خنک‌کنندگی مایع آن با استفاده از هوا نیز حذف شده است.

نسخه‌ باکارایی بالای 911 Turbo S کنونی، یک موتور ۳.۸ لیتری توربو دوقلو دارد که ۵۸۰ اسب‌بخار نیرو و ۵۵۳ پوند-فوت گشتاور را به هر چهارچرخ خودرو تحویل می‌دهد. این خودرو که مجهز به گیربکس دوکلاچه PDK پورشه با سرعت تعویض دنده بالا و پکیج اختیاری Sport Chrono است، در ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل‌بر‌ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۲۰۵ مایل‌برساعت است.

اگر شما علاقه‌ای به سیستم چهارچرخ متحرک و توربوشارژر ندارید، GT3 RS ۹۱۱ انتخاب مناسبی برای شماست. موتور تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی این مدل، ۴ لیتر رند ظرفیت دارد و ۵۰۰ اسب‌بخار نیرو و ۳۳۹ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند. سرعت این خودرو در ۳.۱ ثانیه به ۶۰ مایل‌بر‌ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۱۹۳ مایل‌بر‌ساعت است. شاید این خودرو سریع‌تر از Turbo S نباشد، اما می‌تواند لبخندی بزرگ‌تر برروی لبان شما ایجاد کند!

نیسان GT-R

2017_nissan_gt_r_gray_46

یکی از رقبای اصلی ۹۱۱، ابرخودرو نیسان GT-R است که به‌‌طور مداوم طی دهه گذشته رشد داشته است. نیروی این خودرو توسط یک موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر V شکل که مجهز به یک توربوشارژر دوقلو است، تامین می‌شود. یک گیربکس دوکلاچه این نیرو را به هرچهارچرخ خودرو منتقل می‌کند. در نسخه نیسموی این خودرو نیرو ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۸۱ پوند-فوت است. نتیجه این است که سرعت آن در ۲.۷ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل در ساعت می‌رسد و می‌تواند یک دور از پیست نوربرگ‌رینگ را در زمان ۷:۰۸:۶۷۹  دقیقه طی کند، زمانی که برای خودرویی با فقط ۶ سیلندر زمان بدی نیست.

آکورا NSX

2017_acura_nsx_09

مانند نسخه اصلی، ابرخودرو NSX جدید نیز مجهز به یک موتور ۶ سیلندر V شکل است. فقط در این نسخه، خودرو مجهز به یک توربوشارژر دوقلو و سه موتور الکتریکی شده است که نیروی این مجموعه توسط یک گیربکس دوکلاچه ۹ سرعته به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. ظرفیت موتور این خودرو نیز از ۳ لیتر در نسخه اصلی به ۳.۵ لیتر در نسخه جدید افزایش یافته است. نیرو و گشتاور خروجی این خودرو به ترتیب ۵۷۳ اسب‌بخار و ۴۷۶ پوند-فوت است که موجب می‌‌شود تا این خودروی ساخت آمریکا و با مهندسی ژاپنی، در ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل‌برساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۹۱ مایل‌برساعت باشد.

فورد ‌GT

ford-gt-2017-1600-0c

نسخه اصلی فورد GT40 با یک موتور ۸ سیلندر V شکل ماموت با ظرفیت ۷ لیتر ساخته شد. فورد GT یاد این خودروی افسانه‌ای مربوط به یک دهه پیش را با یک موتور ۵.۴ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژشده زنده نگه داشت. فورد از نسل دوم GT برای ارتقای تکنولوژی اکوبوست خود استفاده کرده است. موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر V شکل توربو دوقلوی این خودرو بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. گرچه خروجی و ارقام نهایی مربوط به کارایی آن هنوز منتشر نشده است، اما شما می‌توانید روی این‌که فورد GT جدید بسیاری از ابرخودروهای با موتورهای بزرگ‌تر را شکست خواهد داد، حساب کنید!

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا