مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

۶ قانون رانندگی که شما احتمالا هر روز آن‌ها را نقض می‌کنید!

معمولا چقدر طول می‌کشد تا اشتباهات رانندگی خود را هنگامی که پشت فرمان نشسته‌اید، بپذیرید؟ بسیاری از افراد خود را راننده‌ای بسیار ماهر می‌دانند. پیداکردن کسی که اشکالات رانندگی خود را بپذیرد واقعا سخت است. جدا از این‌که درحال راندن چه وسیله‌ای هستید، هدایت یک وسیله حس غرور و مسئولیت‌پذیری قوی‌ای در شما ایجاد می‌کند. هرگونه سوء رفتار در هنگام رانندگی هم خجالت‌آور و هم خطرناک است. پس می‌شود حدس زد که چرا افراد معمولا قصور خود در رانندگی را به این راحتی‌ها قبول نمی‌کنند.

اما صرف‌نظر از این‌که شما اشتباهات خود در رانندگی را بپذیرید یا خیر، اگر خودروی خود را روشن کنید، فقط به فروشگاه بروید، خرید خود را انجام دهید و برگردید، احتمالا در راه با تخلفات رانندگی بسیاری مواجه می‌شوید. به عنوان یک فرهنگ غلط در رانندگی با خودرو، بیش‌تر ما به دنبال پیچاندن قوانین رانندگی هستیم و فقط در هنگام دیدن یک افسر راهنمایی و رانندگی است که یاد رعایت کردن قوانین می‌افتیم. چرا که عقیده داریم تخلفات رانندگی چندان هم تخلفات سنگینی نیستند.

به هرحال، تقریبا همه ما کم و بیش سابقه انجام تخلفات رانندگی را داریم. در اینجا شش قانون رانندگی را که هرروز شاهد نقض آن‌ها هستیم و اکثر افراد آن‌ها را بدون لحظه‌ای تفکر یا پشیمانی انجام می‌دهند، بیان می‌کنیم:

۱. چراغ‌هایتان را روشن کنید!

light

اکثر افراد از ضرورت روشن کردن چراغ‌ها خودروی خود در روزهای بارانی چشم‌پوشی می‌کنند. با ظهور چراغ‌های تطبیق‌پذیر، بسیاری از خودروهای مدرن این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما در صورتی که شما یکی از این خودروها را هم دارید، به دلیل ایمنی بیش‌تر ما قویا توصیه می‌کنیم که بازهم در هنگام بارش باران چراغ‌‌های خود را در حالت روشن قرار دهید.

۲. هنگام رسیدن به تابلوی ایست، بایستید!

stop

تابلوهای ایست برای رعایت حق تقدم نصب می‌شوند، اما ما معمولا عادت کرده‌ایم که درصورت وجود پلیس در هنگام رسیدن به تابلوی ایست، توقف می‌کنیم. درحالی‌که عدم توقف کامل فاحش‌ترین تخلف مرتبط با این تابلو است، اما مکان‌های بسیاری وجود دارند که توقف یک لحظه‌ای در آن‌ها برای اطلاع از شرایط موجود،‌ الزامی است.

۳. فقط از لاین سمت چپ برای سبقت گرفتن استفاده کنید!

left-lane

طبق قانون از لاین سمت چپ فقط برای سبقت گرفتن باید استفاده شود. بنابراین اگر قصد سبقت گرفتن ندارید یا یکی از همکارانتان در ماشین‌تان نیست که برای رفتن به سرکار عجله داشته باشد، به سمت راست بروید و سرعت ترافیک را کم نکنید.

۴. تلفن همراهتان را کنار بگذارید!

texting-driving

گرچه خودروهای مدرن امروزی قابلیت اتصال و سینک شدن با تلفن‌های همراه را دارند، اما افراد به دلیل اینکه گمان می‌کنند همین‌ که چشمانشان به سمت جلو است کافی است و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، معمولا به قانون عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی توجهی نمی‌کنند. به‌یاد داشته باشید که شما سوار بر یک وسیله با وزنی در حد چند تن هستید که به طور بالقوه قابلیت انفجار دارد و از شیشه و فلز ساخته شده است. فقط یک لحظه پرت شدن حواستان کافی است تا به چیزی برخورد کرده و در بهترین حالت فقط کیسه‌های هوا را مجبور به بازشدن کنید.

۵. حق تقدم با عابر پیاده است!

TOPSHOT - A road sign Warning Against pedestrians focusing on their smartphones is pictured on February 2, 2016 near the old town in Stockholm. / AFP / JONATHAN NACKSTRAND (Photo credit should read JONATHAN NACKSTRAND/AFP/Getty Images)

اگر به نظر شما تابلوی عبور عابر پیاده طعنه‌آمیز است به این دلیل است که این تابلو در همه خیابان‌ها وجود دارد. میلیون‌ها عابر هرروز از خیابان‌ها عبور می‌کنند. اکثر آن‌ها سرشان به سمت پایین است و مشغول کار با گوشی خود هستند و اگر چراغ قرمز یا تابلویی برای ایستادن وجود نداشته باشد، احتمال اینکه رانندگان هم توقف نکنند بسیار زیاد است. هر روز شاهد این هستیم که تعداد زیادی از عابران پیاده حرکت مرگبار خود را برای عبور از خیابان آغاز می‌کنند، علت مرگبار بودن این حرکت این است که هیچ کس به یاد ندارد که در صورتی که تابلو و خطوط عابر پیاده وجود داشته باشد، حق تقدم با فرد پیاده است.

۶. راهنما بزنید!

taillight

آخرین تخلف رانندگی این فهرست احتمالا آزاردهنده‌ترین تخلف است. تخلفی که از گسترده‌ترین تخلفات رانندگی در سراسر جهان به شمار می‌رود. راهنما نزدن فقط خطرناک نیست، بلکه عملی توهین‌آمیز نیز محسوب می‌شود. اگر شما راهنما نزنید کسی نمی‌داند که ادامه مسیر شما به کدام سمت است و اگر به صورت ناگهانی به جلوی کسی بپیچید با بوق زدن ممتد از سمت او روبرو می‌شوید. راهنما زدن هنوز هم آسان‌ترین و ایمن‌ترین کاری است که شما می‌توانید در یک راه باز انجام دهید، بنابراین اگر نمی‌خواهید استرس و تصادف بی‌مورد ایجاد کنید، از راهنمای خودروی خود استفاده کنید.

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا