مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به اتوبوس زرهی ارتش آمریکا: RhinoRUNNER

RhinoRUNNER نام یک اتوبوس زرهی است که هم‌اکنون، در حال خدمت در ارتش ایالات‌متحده امریکاست. این اتوبوس از سرنشینان خود در برابر انفجارها و حملات احتمالی حفاظت می‌کند. اتوبوس RhinoRUNNER توسط گروهی به نام Armour تکمیل و توسعه داده شده و از آن برای حمل و نقل پرنسل، نظامیان و غیر نظامیان آمریکایی استفاده می‌شود. تاکنون بیش از 50 دستگاه از اتوبوس RhinoRUNNER ساخته شده و در کشورهایی مانند؛ افغانستان و عراق از آنها استفاده شده است.

rhino_runner

اتوبوس RhinoRUNNER با وجود زرهی بودن، وزن بسیار کمی داشته و به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین باشد. این اتوبوس تنها یک راننده داشته و قابلیت حمل 19 تا 40 سرنشین را دارد. سرنشینان برای ورود به داخل RhinoRUNNER باید از درب جانبی و  عقب RhinoRUNNER استفاده کنند. بر روی سقف این اتوبوس دریچه‌هایی برای خروج اضطراری تعبیه شده است.

rhino_runner_l1

بدنه این اتوبوس از نوعی کامپوزیت خاص و مقاوم ساخته شده و همین موضوع، آن را در برابر آتش سلاح‌های کوچک، از جمله سلاح‌های 5.56 و 7.62 میلی‌متری ضد زره، ترکش خمپاره‌های توپخانه‌ای، مین‌های زمینی و… حفاظت می‌کند. ارتش امریکا ادعا می‌کند که  RhinoRUNNER دربرابر انفجاری معادل با انفجار 450 کیلوگرم TNT مقاوم است. در سال 2004 در جریان یک حمله انتحاری، با وجود انفجار 100 کیلوگرم مواد منفجره؛ راننده و تمام 17 سرنشین RhinoRUNNER سالم مانده و هیچ آسیبی ندیدند!

rhino_runner_l3

پیشرانه RhinoRUNNER یک موتور دیزلی 5.88 لیتری توربو با قدرت 240 اسب‌بخار بوده و نیروی تولیدی آن به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. در سال‌های 2010 و 2011، چندین دستگاه از اتوبوس زرهی RhinoRUNNER راهی کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان شد؛ تا از آنها برای تاسیس بیمارستان صحرایی و حفاظت از آنتن‌های ارتباطی استفاده شود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا