مکمل بنزین
گوناگونخبر

کلرادو ZH2، شاهکاری از شورولت برای ارتش آمریکا

کمپانی شورولت به تازگی از یک خودروی شاسی بلند ویژه با قابلیت‌های حداکثری در زمینه آفرود رونمایی کرده که بعنوان اولین دست آورد جنرال موتورز در حوزه خودروهای سوخت سلولی یا همان FCV محسوب می‌شود. این خودرو با همکاری کمپانی جنرال موتورز و ارتش آمریکا توسعه یافته و قرار است بعنوان اولین خودروی نظامی که از طریق هیدروژن کار می‌کند، از سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

chevy-colorado-zh2-fuel-cell-10

کلرادو ZH2 از لحاظ ابعاد دارای 198 سانتی‌متر ارتفاع و 203 سانتی‌متر عرض است که گفته می‌شود این ابعاد بزرگ بواسطه استفاده از شاسی و پلتفرم تقویت شده خودروهای سری پیکاپ شورولت بدست آمده است. به‌منظور اجرای بدون نقص مانورهای حرکتی سخت‌تر و صعود و فرود بهتر در ارتفاعات ناهموار، ZH2 به لاستیک‌های 37 اینچی و همینطور سیستم تعلیق بسیار پیشرفته مجهز شده است.

chevy-colorado-zh2-fuel-cell-8

زمانیکه صحبت از ماموریت‌های نظامی به میان باشد، شرایط استفاده از خودرو بسیار متفاوت‌تر از حالت عادی است و هر لحظه باید منتظر اتفاقات و مشکلات پیش‌بینی نشده بود. به همین دلیل این خودرو به قابلیت EPTO مجهز شده که بوسیله آن همیشه 25 تا 50 کیلووات برق در یک محل ذخیره سازی قابل حمل در اختیار واحد نظامی قرار دارد تا در محل‌هایی که نیاز شدید به جریان الکتریسیته هست، به راحتی و دور از خودرو قابل استفاده باشد.

chevy-colorado-zh2-fuel-cell-2

به گفته مدیران ارشد این شرکت آمریکایی، از دلایلی اصلی که باعث شده تا این خودروی شاسی بلند و آفرود با سوخت سلولی توسعه یابد، به تقاضای واحد نظامی برای داشتن یک خودرو با عملکردی بسیار بی‌صدا و همینطور کمترین میزان حرارت تولیدی برمی‌گردد تا در عملیات‌های مهم و شناسایی به خوبی انجام وظیفه کند.

chevy-colorado-zh2-fuel-cell-5

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، جنرال موتورز و بخش تحقیق، توسعه و مهندسی خودرو و تانک ارتش آمریکا (TARDEC)، موافقنامه‌ای را به امضا رساندند که بواسطه آن دو طرف متعهد به همکاری جهت توسعه یک خودروی ویژه جهت کاربری نظامی شدند. عملکرد خودروهای سوخت سلولی به‌طور خلاصه بدین صورت است که هیدورژن موجود در آنها از طریق فرآیندی به الکتریسیته تبدیل می‌شود که این نیروی تولید شده در مقایسه با باطری‌های استفاده شده در خودروهای برقی، از قدرت و طول عمر بالاتری برخوردار است. فرآیند شارژ بسیار سریع اتفاق می‌افتد و سلول‌های هیدروژنی می‌توانند هیدروژن لازم را از هوا و محیط اطراف در خود ذخیره کنند و تنها آلودگی تولید شده هم بخار آب می‌باشد.

chevy-colorado-zh2-fuel-cell-12

لازم به ذکر است که کمپانی جنرال موتورز از اواخر دهه 1990 میلادی و با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری در حال تحقیق و کار برروی فناوری سوخت سلولی خودروها است و در این رابطه با شرکت ژاپنی هوندا وارد یک همکاری بلند مدت شده تا به خوبی بتواند سیستم ذخیره سازی هیدروژنی و سوخت سلولی را تا سال 2020 میلادی در محصولاتش مورد استفاده قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا