مکمل بنزین
آموزش

برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کولر را روشن کنید!

فصل تابستان است و گرما طاقت فرسا آدم را از پای در می‌آورد. برخی رانندگان برای رهایی از این مشکل بزرگ، از کولر ماشین‌شان استفاده می‌کنند؛ اما بعضی‌ها هستند که برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت،‌ این گرما را به جان می‌خرند و شیشه‌ها را پایین می‌کشند. اما باید بگوییم که آن‌ها این گرما را بیهوده تحمل می‌کنند؛ چراکه در بعضی مواقع با این کار، مصرف سوخت بیش‌تر نیز می‌شود.

نه اشتباه نکنید! کولر ماشین به هیچ‌وجه مصرف سوخت کمی ندارد. متاسفانه نمی‌توان وسط گرمای روز و در ترافیک، پنجره‌ها را با خیال راحت بالا کشید و کولر را روشن کرد. همه چیز به سرعت ماشین باز می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهند که در سرعت‌های بالا، پایین کشیدن پنجره‌های ماشین باعث می‌شود که ایرودینامیک خودرو تغییر زیادی بکند و همچون ترمز سرعت‌ ماشین را بگیرد. پس فشار بیش‌تری بر روی موتور وارد می‌شود تا سرعت افزایش پیدا کند و درنهایت مصرف سوخت بالا خوهد رفت.

Saving fuel in the summer Turning off AC might not be the answer

به طور کلی در چنین مواردی استفاده از کولر به صرفه‌تر از پایین کشیدن پنجره‌ها خواهد بود. اما باز هم پارامتر‌های دیگری همچون آب و هوای محیط ممکن است در این امر دخیل باشند. مثلا اگر باد بوزد، در سرعت‌های پایین‌ نیز استفاده از تهویه هوای خودرو امری اقتصادی‌ خواهد بود.

ماشین‌ها اگر به مدت طولانی در زیر آفتاب بمانند، دمای داخلی آن‌ها به مقدار بسیار زیادی بالا خواهد رفت و در مواردی غیرقابل تحمل می‌شود. ماشین گرمای دریافتی از آفتاب را در خود حبس می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خارج شود. پس در چنین مواردی ابتدا پنجره‌ها را برای تازه کردن هوا پایین بکشید و بعد از آن بسته به سرعت‌تان می‌توانید از کولر استفاده کنید. البته اگر ماشین‌تان موتور قدرتمندی داشته باشد و بتوانید در سرعت‌های بالا آن را روشن کنید.

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا