مکمل بنزین
خبر

بحث‌برانگیزترین خودروهای ایران را بشناسید!

دنیای خودروها، دنیای خاص و فوق‌العاده زیبایی است که حاشیه‌های مختلفی نیز دارد. برخی از این خودروها در زمان طراحی، بحث برانگیز بوده‌اند و بعضی نیز در زمان تولید یا عرضه. اگر چه رشد این صنعت در کشور ما زیاد نیست و سال‌هاست که در حال درجا زدن هستیم، اما در طول تاریخ خودروسازی ایران، محصولاتی عرضه شده که صحبت پیرامون آن‌ها زیاد بوده است. امروز در چرخان می‌خواهیم در طول زمان سفر کنیم و خودروهایی که در طی صنعت خودروسازی ایران بحث برانگیز بوده‌اند، به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

پیکان

1

تقریبا تاریخچه خودروسازی ایران با پیکان شناخته می‌شود. قرارداد مونتاژ پیکان در ایران بین شرکت ایران ناسیونال و گروه صنعتی روتس انگلستان بسته و قرار شد ایرانی‌ها با یک خودروی جدید، زندگی مدرن را تجربه کنند. در طول تولید این خودرو در کشورمان، چند مقطع دچار تغییراتی شد که ظاهر آن را نیز کمی تغییر می‌داد. در زمان عرضه پیکان، مدلی که با نام پیکان جوانان شناخته می‌شد، طرفداران زیادی داشت که یکی از دلایل آن تریم داخلی چرم و چوبی بود. در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) در ایران آغاز شد. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و با شرکت پژو فرانسه ادغام گردید و درنتیجه ایران خودرو با کاهش قطعات مواجه شد. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با بکار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، به تولید آن ادامه دهد. با گذشت زمان تمام قطعات پیکان داخلی‌سازی شد و ایران‌خودرو تصمیم گرفت با بکارگیری هنر خود یک مدل جدید از پیکان را روانه بازار کند که باعث پدیدار شدن پیکان وانت گردید. با توقف تولید مدل سدان، پیکان وانت تا همین چند وقت پیش تولید می‌شد و مردم علاقه زیادی به این خودرو (به‌دلیل بهای پایین) داشتند.

پراید

2

پراید در ابتدا به‌عنوان یک خودرو وارداتی از کره به ایران قدم گذاشت تا مردم با یک محصول جدید و کولردار روبرو شوند. پراید در دوره‌ای از تاریخ برای خانواده‌های سطح بالا به‌عنوان یک خودروی لوکس محسوب می‌گردید! این درست زمانی بود که پیکان نیز در ایران‌خودرو تولید می‌شد. در فصل تابستان، کاربرد کولر پراید به‌حدی جلب توجه می‌کرد که فروش آن بسیار زیاد شد و سایپا تصمیم گرفت خط تولید این محصول را خریداری کند. در ابتدا کسی تصور نمی‌کرد این پراید دوست داشتنی به بلای جان ایرانی‌ها و صنعت خودروسازی ایران تبدیل شود.

با گذشت زمان و افزایش شدید نرخ ارز، سایپا تصمیم گرفت با اعمال تغییرات کوچک، قیمت پراید را از ۷ الی ۸ میلیون تومان به ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان برساند. با توجه به افزایش قیمت این خودرو، انتقادات به یک‌باره بسیار زیاد شد و مردم به پراید به چشم یک انتخاب اجباری نگاه می‌کردند، چرا که گزینه دیگر ۲۰ میلیون تومانی در بازار ایران وجود نداشت و خودروهای دیگر نیز دچار افزایش قیمت شده بودند. همچنین ایمنی پایین پراید باعث شد در تصادفات، جان بسیاری از ایرانی‌ها گرفته شود و سایپا با تقویت بدنه پراید، هنوز هم نتوانسته این خودرو را ایمن کند. امیدواریم روزی برسد که پراید در ایران از میدان خارج شود. اکنون هر چند سال یک‌بار پراید با تغییر چراغ و نام، به‌عنوان یک عضو جدید از سوی سایپا تولید می‌شود!

سمند

3

سمند اولین خودروی ملی ایران محسوب می‌شد، البته به‌طور کامل ساخت داخل نبود. ایران‌خودرو با تولید سمند در زمان خود یک گام تقریبا خوب در راستای رشد صنعت خودروسازی داخلی برداشت. اما با شروع تحریم‌ها شرایط تغییر کرد و دیگر شاهد رشد خودروهای ملی نبودیم. اسب‌سفید ایرانی در سال ۱۳۸۱ توسط گروه صنعتی ایران خودرو و با همکاری آلمان و انگلستان، طراحی و ساخته شد. سمند در زمان عرضه بسیار همه‌گیر شد، چرا که خیلی‌ها این مدل را یک خودروی مستحکم می‌دانستند که شتاب قابل قبولی در مقابل محصولات دیگر داخلی دارد. طراحی موتور و بدنه این خودرو توسط شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی صورت گرفته و قالب‌های بدنه نیز ساخت ژاپن است. همچنین جیگ و فیکسچرهای آن ساخت کشور کره است. این خودرو همچنان تولید می‌شود و این یعنی درجا زدن خودروسازی ایران از سال ۱۳۸۱!

تندر ۹۰

4

 

تندر ۹۰ یا همان ال۹۰ قرار بود با قیمت پایین، جایگزین خودروهایی مانند پراید شود. در ابتدا وعده داده شد قیمت این خودرو چیزی در حدود ۷ میلیون تومان خواهد بود و این باعث شد نور امیدی در دل قشر متوسط و ضعیف جامعه روشن شود. آنها تصور می‌کردند محصولاتی مانند پراید دیگر بایستی به موزه فرستاده شوند. در حال حاضر تندر ۹۰ قیمتی در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان دارد که این باعث شد تا امید برخی از مردم به رویا تبدیل شود. البته با افزایش قیمت تندر ۹۰، استقبال مردم نیز از آن تغییر نکرد و ال ۹۰ در ایران فروش بالایی را تجربه می‌کند.

وانت نیسان (نیسان آبی)

6

در سال ۱۳۴۹، اولین خودروی وانت نیسان که نیسان جونیور نام داشت، تولید شد. کمتر کسی فکر می‌کرد که این خودروها در آینده باعث آزار سایر رانندگان شوند. بدنه قدرتمند این خودرو باعث شده از آن برای حمل بار تا ۵۰۰۰ کیلوگرم استفاده شود. قسمت جالب این خودروها زمانی است که شما با یک راننده بی‌اعصاب سوار بر نیسان آبی روبرو شوید. این خودروها به‌دلیل مستحکم بودن باعث شده برخی از رانندگان خودروهای سواری در مواجه با آن‌ها ترس داشته باشند و با دیدن یک نیسان آبی در آینه وسط خودروی خود، مسیرشان را تغییر دهند. وانت نیسان به‌دلیل استفاده شرکت زامیاد از موتور چینی کم ارزش و اشکال در سیستم خنک کننده، چند سالی هست که با افت فروش روبرو و اخیرا توقف تولید آن نیز اعلام شده است.

زانتیا

7

در اوایل تولید زانتیا در ایران، تبلیغات آن نشان می‌داد که مردم با یک خودروی شگفت‌انگیز روبرو هستند. حفظ تعادل با ۳ لاستیک، افزایش و کاهش ارتفاع خودرو با کلید داخل کابین، توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده بود. شتاب و سرعت خوب زانتیا و کیفیت ساخت بالای آن باعث شد تا در ناوگان پلیس نیز از این خودرو استفاده شود. جالب اینجاست که با گذشت تقریبا ۷ سال از پایان تولید زانتیا در ایران، این خودرو با قیمت بالاتر از گذشته و با طرفداران بی‌شمار در بازار معامله می‌شود. بسیاری از مردم امیدوارند تا محصولات جدید سیتروئن که به‌تازگی از طریق سایپا به ایران آورده شده، در آینده کیفیت بالایی مانند زانتیا داشته باشند.

البته هنرمندان ایرانی، پس از مدتی محصولی با نام زانتیا 2 را وارد بازار کردند! فاجعه‌ای که هنوز هم مشخص نیست توسط چه کسی برای اولین بار مطرح شد؟!

زانتیا 2
زانتیا 2

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نیسان حرف نداره حتی اگه ترسناک باشه هر کی موافقه لااایک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا