مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

۱۰ قطار برتر تندرو در جهان!

در جهان امروز سریع‌ترین قطارها متعلق به اروپایی‌ها و آسیایی‌ها مانند مگلو شانگهای و هارمونی CRH 380A هست؛ در حالیکه این دو قطار رکورد سریع‌ترین قطار جهان را یدک می‌کشند قطارهای دیگری در کشورهای مختلف مسافران زیادی را بین‌ شهرهای جهان جابجا می‌کنند. بر اساس وب‌سایت railway-technology.com ده تا از پر سرعت‌ترین قطارهای  موجود در حال سرویس دهی عبارتند از:

۱) شانگهای مگلو

top-10-fastest-trains-1

سریع‌ترین وسیله حمل و نقل ریلی در جهان در کشور چین و شهر تجاری شانگهای قرار دارد که حداکثر و متوسط سرعت آن برابر ۴۳۰ و ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت هست. مگلو شانگهای در آوریل ۲۰۰۴ میلادی شروع به کار کرد. خط ریلی آن از ایستگاه مترو خط ۲ Longyang شروع می‌شود و به فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودانگ می‌رسد که طولی برابر ۳۰.۵ کیلومتر دارد. این خط زیر نظر شرکت حمل و نقل شانگهای SMTDC کار می‌کند و با همکاری زیمنس و ThyssenKrupp ساخته شده‌است.

۲) هارمونی CRH 380A

top-10-fastest-trains-2

این قطار در جایگاه دوم سریع‌ترین وسیله نقلیه ریلی در جهان قرار می‌گیرد که حداکثر سرعت آن ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت است. در آزمایشات اولیه حداکثر سرعت ۴۸۶.۱ کیلومتر بر ساعت را در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی این خط توانست از آن خود ثبت کند. شروع به کار این قطار از اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی بوده که هم‌ اکنون دو شهر پکن و شانگهای را از مسیرهای ووان و گوانگژو متصل می‌کند. طراحی و ساخت این قطار حاصل نتایج کاریی دانشگاه‌های چین و دانش‌آموختگان آنهاست.

۳) ایتالو AGV

top-10-fastest-trains-3

ایتالو AGV اولین قطار از سری AGV است که در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به سرویس دادن کرد که حداکثر سرعت آن ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت هست. رکورد سرعت این قطار در آزمایشات آوریل ۲۰۰۷ میلادی ۵۷۴.۸ کیلومتر بر ساعت ثبت شده‌است. مدرن‌ترین قطار اروپا ساخته شده توسط Alstom هست که از شهرهای ناپل، رم، فلورانس، بولونیا و میلان گذر می‌کند. این قطار اساس استاندارد TSI اروپا شامل امنیت، در دسترس بودن، کاهش آلاینده‌های خروجی‌ و منطبق با استانداردهای محیط زیستی و تکنولوژی روز هست.

۴) زیمنس ولارو AVS103/ E

top-10-fastest-trains-4

ولارو E متعلق به AVE S 103 در اسپانیا هست که قطارهای سریع‌السیر را در جهان تولید می‌کند. در آزمایشات انجام شده برای این قطار حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده که در حال حاضر در ریل‌های اسپانیا سرعتی معادل ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. این قطار دو شهر بارسلونا و مادرید را به هم متصل می‌کند و از ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی شروع به کار کرده؛ هم‌چنین طراحی‌های اخیر و موفق برای این قطار توسط حمل و نقل آلمان Deutsche Bahn انجام گرفته‌است.

۵) تالگو ۳۵۰ (T350)

top-10-fastest-trains-5

تالگو ۳۵۰ با اسم RENEFE AVE کلاس ۱۰ وارد خطوط ریلی اسپانیا شد که در آزمایشات اولیه حداکثر سرعت ۳۶۵ کیلومتر بر ساعت را برای خود ثبت کرد که در حال حاضر حداکثر سرعت آن در خطوط ریلی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت هست. این قطار توسط شرکت Patentes Talgo و همکاری حمل و نقل Bombardier ساخته و گسترش پیدا کرد. این قطار شبیه اردک از شهرهای مادرید-زاراگوزا-لریدا می‌گذرد و از سال ۲۰۰۵ میلادی شروع به سرویس‌دهی به مردم کرده؛ این نوع قطار در ۴۶ خط ریلی اسپانیا فعال هستند.

۶) شینکاسن هایابوسا سری E5

top-10-fastest-trains-6

راه‌اندازی این قطارها در مارس سال ۲۰۱۱ میلادی با سرعت اولیه ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بود که در خط شینکانسن توهوکو با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به کار خود از آن زمان ادامه می‌دهد و در حال حاضر سریع‌ترین قطار در ژاپن هست که توانسته رکورد سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را هم بزند. این قطارها ساخته هیتاچی و صنعت سنگین کاوازکی هستند که زیر نظر کمپانی خط آهن ژاپن شرقی کار می‌کند. این قطار کمترین آلودگی صوتی را در فضای اطراف بیرون و داخل ایجاد می‌کند.

۷) یورو دوبلکس Alstom

top-10-fastest-trains-7

این قطار سومین نسل از TGV دوبلکس در دسامبر ۲۰۱۱ وارد خطوط ریلی اروپا شد. این قطارهای دو طبقه در خطوط ریلی پرسرعت کشورهای اروپایی سرعتی حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارند. اولین سری این قطارها در آلمان شروع به کار کرد. هر قطار قابلیت جابجایی ۱۰۲۰ مسافر را دارد و در حال حاضر این قطارها در خطوط ریلی فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا و لوکزامبورگ فعال هستند.

۸) TGV دوبلکس

top-10-fastest-trains-8

این قطارها بین سال‌های ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۴ تولید و توسط شرکت حمل‌ونقل SNCF فرانسه اداره شدند. حداکثر سرعت این قطارها ۳۰۰ الی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت هست که سومین نسل از قطارهای دو طبقه موجود در دنیا را قطارهای تولیدی دوبلکس TGV با جنسی از آلومینیوم برای کاهش وزن و سرعت بیشتر در اختیار دارد. خط اصلی این قطارها در حال حاضر مابین پاریس و مارسی کار می‌کند ولی بیش از ۴۵۰ قطار TGV در حال جابجایی مسافران در ۲۳۰ مقصد هستند.

۹) ETR 500 Frecciarossa

top-10-fastest-trains-9

دیگر قطارهای تندرو ETR 500 Frecciarossa از سال ۲۰۰۸ وارد خطوط ریلی ایتالیا شدند که سرعت حداکثر و متوسط سرعت آن‌ها به ترتیب ۳۶۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت هست. Frecciarossa به معنی تیرکمان قرمز در زبات ایتالیایی ورژنی از قطارهای سریع‌السیر ETR 500 هست که دو شهر رم و میلان را به هم متصل می‌کند. از امکانات این قطار تهویه هوا واگن‌ها و صندلی‌های ارگونومیک با راحتی فوق‌العاده هست.

۱۰) THSR 700T

top-10-fastest-trains-10

این قطار تندرو مسافران را از ژانویه ۲۰۰۷ میلادی بین دو شهر تایپه (پایتخت تایوان) و کاوهسیونگ جابجا می‌کنند؛ این قطار با حداکثر سرعت۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مسافرت ۴ ساعته را به ۹۰ دقیقه کاهش می‌دهد. این قطار محصولی از هیتاچی، نیپون شاریو و کاوازاکی است که در سری ۷۰۰ قطارهای شینکانسن قرار می‌گیرد که از تکنولوژی ریلی پرسرعت ژاپن وارد تایوان شده‌است. تایوان در حمل و نقل ریلی برای خرید ۳۰ دستگاه از این قطار چیزی معادل ۳.۴ میلیارد دلار تا به امروز بودجه کشور را استفاده کرده‌است.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا