مکمل بنزین
گوناگونخبر

راننده خسته همانند راننده مست است!

اکثر ما در اتوبان‌ها و جاده‌ها رانندگانی را در شب دیدیم که مارییچ می‌روند و خواب هستند و گاهی اوقات حادثه آفرین! براساس نتایج تحقیقات انجام شده رانندگانی که کمتر از ۵ ساعت در ۲۴ ساعت گذشته خوابیده باشند به اندازه رانندگان مست خطرناک هستند. تحقیقات انجام شده توسط موسسه ایمنی ترافیک AAA نشان داد هنگامی که خسته باشید و رانندگی کنید احتمال تصادف دو برابر خواهد شد؛ اما رانندگانی که ۷ ساعت یا بیشتر استراحت کرده باشند هوشیارتر عمل خواهند کرد و درصد تصادفات پایین خواهد آمد.

driving-whilst-tired

محققان این مطالعه دریافتند کمبود خواب اثری شبیه به حالت مستی دارد به طوریکه زمان واکنش راننده طولانی‌تر و میزان هوشیاری کمتر خواهد بود. آمار این مطالعه بر روی رانندگانی بریتانیایی نشان دارد یک سوم رانندگانی که در شبانه روز ۵ الی ۶ ساعت می‌خوابند ۱.۹ برابر بیشتر احتمال دارد تصادف کنند. علت حدود ۴۷۵۱ از تصادفات خودروها در آمریکا خواب‌آلودگی رانندگان اعلام شده که ۲۱ درصد از آنها مرگبار بوده‌است. در بریتانیا خستگی راننده یکی از ۱۰ علل تصادف‌ مرگبار جاده‌ایی اعلام شده‌است.

drowsy-driving

گزارش جدید دیگری توسط AA نشان داد ۱ از ۷ راننده (حدود ۱۵ درصد رانندگان) در بریتانیا اقرار کردند که نمی‌توانستند بخش‌هایی از رانندگی خود را به یاد بیاوردند.

ساعت استراحت و خواب راننده ریسک تصادف نسبت به ریسک تصادف در حالت نرمال 
۶ الی ۷ ۱.۳
۵ الی ۶ ۱.۹
۴ الی ۵  ۴.۳ 
کمتر از ۴  ۱۱.۵

سرپرست موسسه AAA گفت: راننده که نمی‌خوابد یا استراحت درستی ندارد نباید از وی رانندگی مطمئن و امن را انتظار داشت زیرا وی همانند راننده مست می‌ماند. تحقیقات ما نشان داده که ریسک تصادف با ساعت‌ استراحت راننده رابطه مستقیمی دارد. حدود ۱۰ درصد از تصادفات مرگبار در جاده‌های بریتانیا ناشی از خستگی رانندگان هست به طوریکه راننده نمی‌تواند ترمز به موقع بگیرد یا عکس‌العمل عادی و هوشیارانه در رانندگی داشته باشد.

آیا تا به حال خسته بوده‌اید و رانندگی کردید؟ تفاوتی را در رانندگی خود حس کرده‌اید؟ داستان‌های خود را برای ما بگویید…

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا