مکمل بنزین
گوناگونخبر

احتمال استفاده از هندوانه بعنوان منبع سوخت خودروها!

در این چند روز و به بهانه شب یلدا و بازار داغ برخی میوه‌ها مثل انار و هندوانه، خبرهای زیادی را پیرامون آنها شنیدیم. البته شاید بیشتر این مطالب درمورد تزئینات و آراسته کردن سفره‌های پذیرایی در این شب بلند از سال باشند و یا اینکه درآنها به فواید استفاده از این میوه‌ها اشاره شده باشد. اما از آنجاکه رسالت وب سایت چرخان پوشش اخبار خودرویی و ارائه بررسی‌ها و مشاوره‌های تخصصی در این حوزه است، خبرهای هندوانه‌ای هم رنگ و بوی خودرو به خود گرفته‌اند! روی‌هم رفته هندوانه در کل دنیا بعنوان یک میوه آبدار و بسیار لذیذ برای روزهای گرم تابستان شناخته می‌شود. اما ظاهرا این میوه خوش‌مزه قرار است کاربردهای دیگری هم داشته باشد.

watermelon

براساس تحقیقاتی که اخیرا توسط وزارت کشاورزی آمریکا انجام شده، احتمال می‌رود در آینده‌ای نزدیک از هندوانه بعنوان یک منبع سوخت برای خودروها استفاده شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آب هندوانه دارای غلظت بسیار بالایی از مواد قندی با قابلیت تخمیر مستقیم است که احتمال دارد به دلیل سهولت در تخمیر شدن به اتانول، بعنوان یک منبع ارزشمند برای سوخت‌های زیستی تبدیل شود. البته این بدان معنی نیست که کشاورزان باید از فردا مزرعه‌های ذرت و گندم خود را شخم زده و هندوانه بکارند زیرا به قدری هندوانه بدون استفاده و هدر رفتی وجود دارد که جهت استفاده بعنوان خوراک سوخت‌های زیستی کافی به نظر می‌رسند.

watermelonkeg

دستاوردهای اخیر بدست آمده در این زمینه، همگی در مرکز تخقیقاتی کشاورزی تام لین آمریکا و با هدف تعیین قابلیت استفاده از هندوانه بعنوان خوراکی برای سوخت‌های زیستی، صورت گرفته‌اند. جالب اینجاست که علاوه‌بر مشخص شدن چنین قابلیتی در مغز میوه هندوانه رشد کرده، پوست دورریز و محصولات خراب و غیرقابل خوردن آن نیز می‌توانند بدین منظور مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات کشاورزی نشان می‌دهد که در حدود ۲۰ درصد از هندوانه‌هایی که همه ساله تولید می‌شوند، بنا به دلایلی همچون وجود لک، کوچک بودن، بدفرم بودن و یا حتی گندیده بودن، بدون برداشت باقی مانده و بعنوان یک میوه‌ای که منابع زیادی همچون آب را برای رشد مصرف کرده، ضرر و زیان قابل توجهی را برجای می گذارد.

watermelon-car-by-rungue

بنابراین دستاوردهای جدید می‌تواند نوید بخش این باشد که کشاورزان دیگر از محصولات فروش نرفته و معیوب خود ضرر و زیانی نداشته و در عوض یک منبع درآمدی جدید را برای خود ایجاد کنند. هندوانه همچنین یک منبع غنی از مواد غذایی بسیار مغذی و مفید برای بدن محسوب می‌شود که سرشار از لیکوپن و ال سیترولین است و پزشکان بارها به فواید بسیار بالای آنها برای سلامتی انسان اشاره کرده‌اند. در بهترین حالت می‌توان از هر تن هندوانه، ۵۰۰ لیتر نوشیدنی استخراج کرد که حدودا ۷ تا ۱۰ درصد نسبت وزن به حجم آن شامل مواد قندی با قابلیت تخمیر مستقیم بوده و ۱۵ تا ۳۵ میکرومول بر میلی‌لیتر آن نیز به صورت اسیدهای آمینو آزاد می‌شوند. این موارد همگی نشان می‌دهند که پتانسیل هندوانه در تبدیل شدن به یک منبع برای سوخت‌های زیستی قابل استفاده در خودروها، بسیار بالا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا