مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی رنو لتیتود (Latitude): شیک و با کلاس!

رنو لتیتود (Latitude) سدان فرانسوی از سگمنت E است که در سال ۲۰۱۰ توسط رنو معرفی شد. در این نوشته به صورت مختصر با این خودرو آشنا خواهیم شد.

renault-latitude-165_easy-resize-com

این خودروی زیبا اگرچه محافظه‌کاری فرانسوی را در طراحی‌اش نشان می‌دهد اما توسط کمپانی کره‌ای سامسونگ موتورز ساخته شده‌ است. حس اروپایی شما را از لحظه سوار شدن در برخواهد گرفت.

یکی از نکات درخور توجه در این خودرو تجهیزات زیاد این خودرو حتی در مدل پایه لتیتود است. ورود بدون کلید، (که با دور شدن از خودرو به‌طور خودکار درها را قفل خواهد کرد) اتصال بلوتوث، ترمز دستی الکترونیکی، گرمکن صندلی‌های جلو همگی بخشی از تجهیزات موجود در این خودرو هستند. جذابیت این خودرو فقط به خاطر راحتی زیاد داخل کابین نیست بلکه کیفیت بالای قطعات به کار رفته نیز داخل این خودرو را به مکانی دلچسب تبدیل می‌کند.

renault-latitude-023_easy-resize-com

نمونه مورد بررسی ما در این مطلب مدل بنزینی ۲.۵ لیتری مطابق با استاندارد یورو ۴ از سری موتورهای نیسان VQ است.

نمی‌توان گفت که این خودرو با ۱۳۳ کیلووات (حدود ۱۷۸ اسب بخار) و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور پرقدرت است ولی نرمی آن سواریش را دلچسب کرده‌ است.

renault-latitude-0041-1_easy-resize-com

سواری و هندلینگ لتیتود نیز خوب و مناسب است. حتی در جاده‌های نسبتا ناهموار هم سواری نرم و راحتی را در این خودرو خواهید داشت. در مورد تعلیق این خودرو هم باید گفت که خیلی نرم اما به اندازه کافی محکم است تا هر جایی که بخواهید با لتیتود دنبال کنید. لتیتود به عنوان یک سدان اسپورت طراحی نشده اما کمی حس اسپورت بودن را ذاتا به شما منتقل می‌کند، در جاده نیز از بسیاری از رقبای کره‌ای و ژاپنی نیز بهتر عمل می‌کند.

فرمان هیدرولیک مدل بنزینی هم قابل توجه است؛ این فرمان سریعا واکنش نشان می‌دهد، دقیق است و به همان‌جایی که شما فرمان می‌دهید می‌رود. از حس ابهامی هم که امروزه در بسیاری از خودروها می‌بینید خبری نیست.

ترمزهای لتیتود هم جالب و قابل اطمینان هستند. ترمزهایی که به خوبی عمل می‌کنند و به همراه سیستم‌های معمول ایمنی مانند ‌ABS، EBD، دستیار ترمز اضطراری و فعال شدن خودکار چراغ‌های فلاشر (جفت راهنما) آسودگی و آرامش بیشتری را برایتان به هنگام رانندگی به وجود می‌آورند.

صندلی‌های چرمی به خوبی شما را در بر می‌گیرند اما جنسشان از نوع سخت‌تری است. (در مقایسه با یک طراحی مجلل)

گیربکس شش سرعته تغییر دنده نرمی را برایتان فراهم می‌کند اما اگر به فکر سبقت گرفتن و یا درگ هستید بهتر است از حالت دستی استفاده کنید تا دورهای بالاتر موتور در اختیارتان قرار گیرد.

با وجود چنین لوازم لوکس در داخل لتیتود، سفرهای داخل شهر در ساعات شلوغی و یا تردد در اتوبان‌‌ها همه چیز را در اختیار خواهید داشت اما باز هم شاید داخل خودرو کسل کننده باشد.

ده بلندگوی بوس (BOSE) در داخل منتظر شما هستند که توسط جمعی از مهندسین بوس و رنو صرفا برای لتیتود طراحی شده‌اند. در این طراحی تمرکز اصلی بر محل قرارگیری بلندگوها با توجه به جنس مواد به کار رفته در کابین بوده‌است. در نتیجه صدای خروجی در هر ولومی کاملا واضح و با کیفیت است. برای داشتن سیستم ناوبری ماهواره‌ای جامع در خودرو نیازی به خرید مدل Luxe ندارید؛ چرا که این سیستم در مدل‌های استاندارد نیز تعبیه شده‌است. البته صفحه نمایشگر به کار رفته برای مکانی که در آن تعبیه شده کوچک به نظر می‌رسد.

renault-latitude-074_easy-resize-comimg_1321_easy-resize-com

renault-latitude-0311_easy-resize-com_easy-resize-com

لتیتود همچنین یک نمایشگر TFT بین دو صفحه سرعت‌سنج و دورموتور به رخ می‌کشد که می‌توانید اطلاعاتی از قبیل سطح روغن موتور و فشار باد لاستیک‌ها را در آن مشاهده کنید.

img_1300_easy-resize-com

از دیگر امکانات لتیتود می‌توان به شیشه‌های برقی که با یک بار فشار دادن به طورکامل باز و بسته می‌شوند، پرده‌های شیشه‌های جانبی عقب و شیشه عقب، داشبورد خنک شونده، آینه‌هایی که به طور برقی باز و بسته می‌شوند و دارای گرمکن هستند، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب معکوس شونده، چراغ‌های جلوی اتوماتیک و برف‌پاک‌کن اتوماتیک اشاره کرد.

داخل لتیتود نیز دارای کابینی ویژه است؛ فضای آرنج اضافی در بین سرنشینان صندلی عقب و فضای پای سرنشینان عقب که برای افراد متوسط کافی است.

full-interior_easy-resize-com

حال می‌رسیم به موتور دیزلی؛ یک موتور دولیتری معروف به dCi که ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را در دور ۲۰۰۰ تحویل می‌دهد. با اینکه رنو در دپارتمان NVH تلاش زیادی را برای صداگیری کابین دیزل انجام داده است اما هنوز هم موتوز دیزلی به پاکی موتور V6 بنزینی نیست.

از سواری و هندلینگ می‌توانید به سنگینی موتوردیزلی پی‌ببرید. فرمان‌پذیری هم دقت کم‌تری را مطابق فرمان الکترو – هیدرولیکی اش ارائه می‌کند. اما تفاوت‌ها جزئی هستند و از لذت رانندگی نمی‌کاهد. انتقال قدرت ۶ سرعته هم مانند مدل بنزینی نرم و روان است و مجددا برای شتاب بیشتر باید از حالت دستی استفاده کنید.

گفته می‌شود که مصرف این خودرو در سیکل ترکیبی ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. رنو استرالیا پیش‌بینی می‌کند که درخواست موتور بنزینی به دیزلی ۶۰ به۴۰ باشد.

در کل باید گفت که شاید لتیتود به اندازه مگان RS 250 مهیج نباشد اما رنو مجموعه‌ای از جذابیت‌ها را در لتیتود ایجاد کرده که احتمالا بسیاری از خریداران را به سوی خود جذب خواهد کرد.

قیمت یک دستگاه کارکرده مدل ۲۰۱۲ این سدان رنو، در ایران چیزی بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.

renault-latitude-1361_easy-resize-com

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا