مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

حراج رنو ۵ توربو ۲، یکی از خاص‌ترین هات هاچ‌بک‌های دنیا!

اگر از بزرگترها و یا افرادیکه در دهه پنجم زندگی خود هستند سوالی را مبنی بر خودروهای خاطره انگیز دوران جوانی آنها بپرسید، بدون شک یکی از نمونه‌هایی که نام می‌برند، رنو ۵ خواهد بود. این خودروی فرانسوی یکی از محبوبترین نمونه‌های عرضه شده شرکت رنو در کلاس هاچ‌بک بود که طرفداران بسیار زیادی را در سراسر دنیا به خودش جلب کرد. نسل اول این خودرو که در سال ۱۹۷۲ میلادی به مرحله تولید رسید، از لحاظ طراحی در آن دوره یک مدل پیشرو محسوب می‌شد که با بهره‌مندی از سیستم دیفرانسیل جلو و قدرت مانور مناسب، همیشه یکی از اولویت‌های جوانان در انتخاب خودرو بود.

۱۹۸۳-renault-5-turbo-ii-auction1

رنو ۵ که در کشور ما از ابتدا توسط شرکت سایپا مونتاژ و تولید می‌شد، با تحولات تقریبا متفاوتی در مقایسه با دیگر نقاط دنیا مواجه شد و برخی نسخه‌ها یا مدل‌های تکامل یافته این خودرو، هرگز توسط سایپا تولید نشد. البته درعوض شاهد هنرنمایی‌های دیگری از خودروسازان وطنی بودیم که از آنها می‌توان به عرضه ‌مدل‌های سپند یا PK اشاره کنیم! اما باید گفت که رنو ۵ در طول حیات خود، در نسخه‌های بسیاری جذابی وارد بازارهای جهانی شد که از مهمترین و موفقترین آنها می‌توان به مدل‌های هات هاچ‌بک Turbo 1 و Turbo 2، که در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ میلادی معرفی شدند، اشاره کرد. نسخه توربو یک خودروی عملکردی سطح بالا بود که با هدف شرکت در مسابقات رالی توسعه یافت اما بعد از مدت کوتاهی مدل خیابانی آن نیز در اختیار مشتریان قرار گرفت.

۱۹۸۳-renault-5-turbo-ii-auction5

ایده طراحی مدل توربو توسط ژان ترامورسی، مدیر تولید شرکت رنو، مطرح شد. وی که تحت تاثیر مسابقات رالی لانچیا و خودروی پرآوازه حاضر در آن، یعنی استراتوس (Stratos)، قرار گرفته بود، خواست تا با الگوبرداری از برخی موارد، یک محصول موفق را روانه بازار کند. مشابه استراتوس، قدرت تولیدی توسط پیشرانه این خودرو به محور عقب ارسال می‌شد. رنو توربو به یک پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی توربودار مجهز شد که قابلیت تولید ۱۵۸ اسب بخار را داشت و قدرت آن توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی منتقل می‌شد. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این هات هاچ‌بک، حدودا ۶.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسید.

۱۹۸۳-renault-5-turbo-ii-auction3

رنو روی هم رفته ۵ هزار نسخه از رنو ۵ توربو را تولید کرد که از این تعداد، ۳۲۰۰ نمونه به نسخه رنو توربو ۲ اختصاص داشت. تفاوت اصلی بین این دو نسخه، در برخی تغییرات ظاهری بود که باعث شده بود توربو ۲ کمی به مدل‌های خیابانی نزدیک شود و همینطور به دلیل حذف برخی قسمت‌ها، قیمت آن کمتر از توربو یک تعیین شد. به تازگی و براساس اعلام حراجی مطرح RM Sotheby، قرار است یک دستگاه رنو توربو ۲ که فقط ۵۹۰۰ کیلومتر کارکرد دارد و شرایط ظاهری و فنی آن نیز همانند روز اول خروج از خط تولید است، برای حراج عرضه شود.

۱۹۸۳-renault-5-turbo-ii-auction2

در این حراجی که برای ماه فوریه ۲۰۱۷ و در شهر پاریس ترتیب داده شده، خودروهای کلکسیونی متنوع و زیادی به معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار داده خواهند شد که مطمئنا این رنو ۵ توربو ۲ می‌تواند متقاضیان زیادی را به خودش جلب کند. تمامی بخش‌های این خودرو اصلی هستند و حتی چرم روی صندلی‌ها نیز با نمونه متفرقه جایگزین نشده است. رینگ و لاستیک، چراغ‌های جلو و عقب و مه شکن‌ها همگی فابریک کارخانه بوده و بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. قیمت تعیین شده برای این خودرو مشخص نیست اما اخیرا یک نسخه از رنو ۵ توربو که شرایط ظاهری و فنی آن درحد عالی نبود، به قیمت ۸۰ هزار دلار فروخته شده که به احتمال زیاد در مورد این خوردو، قیمت بالاتر از این حرف‌ها باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فرانسوی ها فقط باید هاچ بک بسازند هاچ بک هاشون همیشه عالی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا