مکمل بنزین
یادداشت

نگاهی به دنا پلاس؛ آخرین دسته گل ایران‌خودرو!

شرکت ایران‌خودرو پس از گذشت 14 ماه حاشیه‌سازی و رپورتاژ خبری، سرانجام چند روز پیش از آخرین دسته گل جدیدش با نام دنا پلاس رونمایی کرد. خودرویی که تنها ویژگی جدید آن را باید چهره‌ای مثلا مدرن‌تر و افزایش امکانات رفاهی آن نسبت به دنا بدانیم! در اینجا باید گفت که به راستی دنا و دنا پلاس به چه منظور تولید می‌شوند که شرکت ایران‌خودرو به خود زحمت فیس‌لیفت و تغییر چهره آن‌ها را می‌دهد! اگر از فکر تولید خودرو به این شکل خارج شوید قطعا یک ملت شما را دعا خواهند کرد و برای مسئولان ایران‌خودرو طلب آمرزش خواهد شد!

DENA-PLUS-1

درباره دنا پلاس همین بس که طراحی مجدد آن حدود 50 میلیارد تومان ناقابل هزینه داشته و دست آخر هم خودرویی رونمایی شده است که نه چهره خیلی جذابی دارد و نه 50 میلیارد تومان می‌ارزد! حالا نگاهی به دسته گل به ظاهر زیبای ایران‌خودرو می‌اندازیم تا به عمق فاجعه بیشتر پی ببریم. با چرخان همراه باشید!

طراحی

ابتدای کلام را به مبحث طراحی دنا پلاس اختصاص می‌دهیم؛ چون طبیعتا تنها کاری که مهندسان و مسئولان ایران‌خودرو می‌توانند در حوزه وسیع صنعت خودروسازی ایران انجام دهند؛ تغییر ظاهر و حتی کپی‌برداری از خودروهای دیگر است. دنا پلاس ظاهرا تغییرات چشمگیری نسبت به دنا داشته است؛ اما باید گفت که اتفاقا این تغییرات چندان هم چشمگیر و جالب توجه نیست؛ زیرا با نگاه به نمای روبرویی به یاد خودروهای کمپانی میتسوبیشی و کمی هم لکسوس می‌افتید و این عدم اصالت با یک افتضاح بزرگ همراه می‌شود که آن هم استفاده از رنگی سیاه برای قطعه‌ پلاستیکی در وسط جلوپنجره است!

DENA-PLUS-6

در این باره باید گفت که عزیزان مهندس و طراحان گرامی ایران‌خودرو مقداری فسفر سوزانده و با این عمل متحیرانه موفق شده‌‌اند که جلوپنجره‌ یک تکه را برای خودروی جدیدشان خلق کنند! در نمای روبرویی به غیر از این تغییر ویژه و جالب شاهد تغییراتی در چراغ‌ها هستیم. چراغ‌ها از نوع Daytime running lights و Position lights هستند و ایران‌خودرو در این قسمت از کمپانی‌های بزرگ جهان مانند بنز و BMW بهره گرفته است. البته منکر کپی‌برداری شکل و حالت چراغ‌های دنا پلاس از برخی محصولات کمپانی لکسوس نیستیم!

DENA-PLUS-3

در بخش انتهایی ظاهرا زور مهندسان ایران‌خودرو تمام شده و چیزی جز تغییر چراغ‌های عقب و زیباتر شدن آنها نسبت به دنا دیده نمی‌شود؛ اما در نمای جانبی بالاخره به خود آمده و تصمیم گرفتند که به غیر از نمای عقب و جلو تغییراتی هم در نمای جانبی خودروهای به ظاهر جدیدشان بدهند. این تغییر به طور کلی منفی بوده و به قول معروف، مهندسان ایران‌خودرو مشغول درست کردن ابرو بودند که ناغافل چشم را کور کردند! طراحان یک خط تیز و رو به پایین را از قسمت انتهایی تا گلگیرهای قسمت جلوی دنا پلاس؛ بدون هدف و به تقلید از خودروهای کمپانی‌های مشهور امتداد داده‌اند. مهندسان مذکور پنجره سرنشین عقب را کوچک‌تر کرده و مقداری آهن به انتهای پنجره‌های مورد بحث اضافه کرده‌اند. در کل این تغییرات شاید به چشم خیلی‌ها بسیار زیاد و زیبا باشند؛ اما به نظر نگارنده چیزی جز بازی با افکار مردم نیست و فقط پالان را عوض کرده‌اند!

مشخصات فنی

DENA-PLUS-2

مشخصات فنی دنا پلاس هیچ تغییری نسبت به دنا نکرده و این خودرو از موتور EF7 با حجم ۱۶۴۶ سی‌سی استفاده می‌کند. موتور مذکور 115 اسب‌بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا 100 دنا پلاس 12.3 ثانیه است. نهایت سرعت هم 190 کیلومتر خواهد بود و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.1 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. البته به قدری شرکت ایران‌خودرو در باب خودروی جدیدش رپورتاژ کرده بود که ما انتظارات فراوانی از موتور این خودرو داشتیم و گمان می‌کردیم که با یک موتور توربو و گیربکسی اتوماتیک عرضه خواهد شد؛ که ظاهرا خوابی بیش نبود؛ البته خواب مسئولان ایران‌خودرو برای عرضه نسخه دیگری از دنا پلاس با قیمتی بیشتر است و شاید نامش دنا پلاس پلاس (++) شود!

امکانات و ایمنی

DENA-PLUS-5

در بحث امکانات اگر انصاف را مدنظر قرار دهیم، باید بگوییم که دنا در حد و اندازه خودش امکانات بسیار خوبی دارد و دنا پلاس تکمیل کننده امکانات دنا با اضافه شدن تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب و… است؛ اما در بحث ایمنی همه چیز متفاوت است. دنا پلاس 4 کیسه هوا دارد که یک نمره مثبت در بحث ایمنی خودرو محسوب می‌شود؛ اما ایران‌خودرو ادعا می‌کند که دنا پلاس 4 ستاره ایمنی از کشور آلمان دریافت کرده است! در اینجا باید گفت که کدام موسسه ایمنی به دنا پلاس 4 امتیاز ایمنی داده و چرا نامی از این موسسه ایمنی ذکر نشده است! سوالی که تا زمان نگارش این متن بی‌پاسخ بوده و نگارنده احتمال می‌دهد که استانداردهای مورد اشاره مسئولان ایران‌خودرو؛ در حد و اندازه استانداردهای موسسه CNCAP چین باشد و نه Euro NCAP اروپا!

کلام آخر

DENA-PLUS-4

دنا پلاس از نظر ظاهری آن قدرها هم که می‌گویند زیبا و جالب توجه نیست. این خودرو امکانات فراوانی دارد که شاید بتوان تنها نکته مثبت آن را وجود همین امکانات رفاهی مختلف دانست. اما سوال اینجاست که واقعا تولید این خودرو و ارایه فیس‌لیفتی ساده از نسخه پیشین، حدود 50 میلیارد تومان هزینه در برداشته است؟ این هزینه صرف چه شده و به غیر از چند چراغ جدید، سانروف، جلوپنجره‌، خطوط بدنه و چند ویژگی جزئی، چه چیز دیگری به این خودرو اضافه شده است؟

در آخر باید گفت که دنا پلاس از سوی ایران‌خودرو با قیمتی در حدود 46 میلیون تومان عرضه خواهد شد که تنها 3 تا 4 میلیون تومان با قیمت دنا تفاوت دارد!

به گروه تلگرامی دنا و دنا پلاس ملحق شوید

Telegram-Group-Dena

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫147 دیدگاه ها

  1. احتمالا ۵۰ میلیارد ریال هزینه کردن و بعد به اشتباه گفتند ۵۰ میلیارد تومان.بعد با خودشون فکر کردن که ۵۰ میلیارد تومان دهن پر کن تره.و شاید بشه از این نمد کلاهی ساخت و خودرو جدید به قیمت بالاتر فروخت.واقعا که جز افسوس کاری از دست ما برنمیاد.

    1. ای کاش میشد یک حسابی افتتاح بشه در حمایت از تمام کارمندان خودرو ساز داخلی و پول باز خرید یا هر چی بهشون با مزایا برای چند سال از اون پول پرداخت بشه ولی خودروسازان داخلی رو برای همیشه تعطیل می کردن. من حاضر بودم پول خوبی بدم.

  2. شکل ظاهری خودرو از جلو کاملن از خودروی نیسان مدل skyline کپی برداری شده. که این خودرو مربوط به سال ۱۹۹۸ هستش. دستمریزاد. تاریخ گذشته کپی میکنید کسی شک نکنه.

    1. نظر دادن خوبه اما نظر بیخود دادن یه چیز دیگست!
      در حال حاضر هر خودرویی شباهت های ظاهری با خودروهای دیگه بازار داره چون چون تنوع خودرو در دنیا بسیار بسیار زیاده و از طرفی ایران خودرو هنوز یک خودروساز نیست و بیشتر منتاژکار حساب میشه که همینم جای شکر داره
      چراغ های عقب تغییر خاصی نداشته جز اینکه زیباتر شده!؟
      این کاملا نشون میده نویسنده چندتا مجله خودرو خونده و الان فکر میکنه استاد شده!
      نسخه پلاس قرار هست کمی بهتر و بروزتر باشه نه اینکه تغییرات کامل داشته باشه که اینطوری باید اسمش کلا عوض میشد!

    2. خنگول بی ام وه مثل اون شده آن تن با چراغ برو نگاه کن

  3. تا وقتی همه چی دولتیه ، یه عده دورهم نشستن و با همدیگه پولا رو قسمت میکنن و حساب و کتابی هم در کار نیست.

  4. احتمالا این مقاله کار مسعود فراستی بوده وگرنه اینهمه منفی بافی از کسی جز اون برنمیاد. لطفا انصاف رو رعایت کنید انصافا ماشین زیبا و تقریبا با امکانات به روز هست ددددددنا

    1. چی میگی دوست عزیز ؟!!!
      دنا پلاس فقط برای برداشتن کلاه مردم اومده و بس
      جز دوتا کیسه هوا و ی سری جیزای جزیی ک هرکسی میتونه ب راحتی ب ماشینش اضافه کنه اومدن چن میلیون پول بگیرن
      فقققققط کلاه برداری ی و بس

    2. افرادی مثل تو دنا که سهله باید الاق سوار شی. منفی بافی؟ خون مردم و تو شیشه کردن و دزدی هیچی نیست این منفی بافیه.

      1. ما که یه عمر مثل شما الاغ سواریم
        وقتی پراید پر فروشترین خودرو تو کشوره شما چه انتظاری داری

        شما با ۵۰ میلیون تومن چقدر انتخاب دارید که ماشین صفر بخرید، یا باید داخلی بخرید یا چینی که افت بالایی داره و کیفیت زیادی نداره، پس کیم منصف باشید

        ولی انصافا بی طرف مطلب تهیه نشده، ۳ میلیون اختلاف معمولی و پلاس به خاطر ساندروف که حدودا ۲۳۰۰ و دوربین که حدودا ۱۰۰ تومن و جراغها هست البته مولتی مدیا هم جدید شده و یه سری اشکالات گرفته شده

        1. با درود ضمن تایید صحبت جناب مسلم باید عرض کنم غیر از این ها که جناب مسلم فرمودن , تغییر فرم و غالب دو طرف خودرو که با طرحی زیبا شکل گرفته رو هم , باید به این تغییرات اضافه کرد ولی خوب چون واقعا بررسی جهت دار بوده اینا از قلم افتاده ..
          من دنا سوار نشدم ولی اگر بتونم میخرم چون نسبت به خوردورهای چینی هم قیمت و حتی بالاتر , امکانات و اپشن های بیشتری داره .دوستان اینجا صحبت از دزد بودن ایران خودرو نیست اینجا صحبت از بررسی یک خودرو هست تا منی که میخوام بخرم واقعا اگاه بشم نه اینکه بخاطر تخریب یک سازمانه بی کفایت واقعیت رو وارونه جلوه بدیم تا اون خریدار بدبخت گمراه بشه و از چاله در بیاد و تو چاه بیافته و ماشین چینی بخره !! این درست نیست نمیدونم ما کی میخوایم با واقعیت ها حقمون رو بگیریم نه با زیر و رو کشی و تحریف کردن حقیقت !!

        2. اقا اگه ماشین رو دارید نظر بدید که آدم بین گزینه های چینی و ایرانی بهترین ماشینو انتخاب کنه پس بیخودی مسخره نکنید…

        3. پراید پرفروش چون ملت پول ندارن .انگار حالتون خوب نیس یا نفستون از جای گرم بلند میشه

    3. علیرضا جان شما که با این دنای چینی که همون سمند ایرانی ۱۵سال پیش اینقدر کیف میکنی .سوار ماشین خارجی بشی حتما لوازمتو واسه سفر به ماه جمع میکنی. شایدم وقتی سمند تولید شده بود شما هنوز نیامده بودین شهر…

      1. عزیزم تو کشوری که هنوز شیشه برقی آپشن حساب میشه با دیدن دنا پلاس باید کیف کرد

  5. اینکه یک کارخانه خودروسازی محصولی با کیفیت بالاتر وظاهر زیباتر تولید می کند نشانه توانایی علمی وفنی این خودروساز محترم می باشد که توانسته سهم مهمی در استقلال اقتصادی کشور داشته باشد واینکه می گوئید کپی کرده اصلا حرف درستی نیست زیرا بیش از یکصد سال است کارخانه هایی که توانایی فنی لازم را کسب می کنند محصولاتی با ویژه گیهای بهتر تولید می کنند که همه آنها ابتکار اولیه ویا کپی کردن است بدینوسیله رضایت خودرا از مهندسین ایران خودرو که در شرایط فوق موفق به عرضه این خودرو با بهترین استانداردهای بنز ولکسوس گردیده اند ابراز می کنیم خسته نباشید.

    1. داداش خداوکیلی فازت چیه ؟
      با استانداردهای بنز و لکسوس ؟ اصلا بنز سوار شدی تا حالا ببینی کیفیت و امکانات یعنی چی ؟؟؟

    2. به داداشمون گفتید بنز و لکسوس چی هستن ؟ بنزاااا !!! لکسوسا !!!!

  6. نقد با غرض ورزی متفاوته. این مقاله به نظر بیشتر مغرضانه س تا یه نقد سالم.
    کسی منکر قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای ایرانی نیست.حتی در بحث طراحی هم مشکل دارن.شما همین دنا رو نگا کنین عقب ماشین به هیچ وجه با حالت تهاجمی و اسپرت جلوی ماشین همخوانی نداره. ولی نمیشه منکر پیشرفت نسبی دنا در طراحی ، مونتاژ و بهینه سازی عملکرد فنی ماشین در مقایسه سایر خودروهای ایرانی بشیم. در بحث امکانات هم خدایی خوب کار کردن بعلاوه اینکه کیفیت و کارایی امکاناتی که اضافه شده مثل سیستم مولتی مدیا کروز کنترل و… هم در حد مطلوبی هستش.
    نقطه ضعف این ماشین ( البته در حد و اندازه های خودش) به نظر من یکی متناسب نبودن طراحی عقب و جلوی ماشین و یکی هم قیمت گذاری اشتباه هست که باعث شده استقبال بازار از این ماشیین زیاد نباشه

    1. دوست عزیز حرف شما درسته اما مشکل اصلی این خودرو این هست که از همان پلتفرم قدیمی سمند استفاده میکنه. در صنعت خودرو هم پلتفرم به معنای شاسی، انجین و گیربکس هست که در دنا کماکان از همان شاسی، انجین و گیربکسِ سمند استفاده شده و فقط با اضافه شدن امکانات و تغییر ظاهری بهینه سازی شده است. البته همین ها که انجام شده قابل تقدیره اما خودروسازهای وطنی برای اینکه واقعا خودروساز بشوند باید قادر به طراحی و تولید پلتفرم خاص خود باشند. بر روی هر پلتفرم بین ۵ تا ۱۰ خودرو قابل تولید خواهد بود. اما طراحی و تولید پلتفرم به لحاظ فنی کاری بسیار سخت و پیچیده است و به منابع مالیِ فراوان در حد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. با توجه به دانش فنی موجود در خودروسازهای وطنی و زیان ده بودن این خودروسازها فعلا امید چندانی به طراحی و تولید پلتفرم وجود ندارد. هر چند سایپا اعلام کرده است که پلتفرم SP100 را طراحی کرده است که سال آینده بر اساس آن خودروهای جدیدی عرضه خواهد شد. اما هنوز مشخص نیست که آیا واقعا پلتفرم جدیدی است یا توسعه یافته پلتفرم پراید است؟ باید منتظر ماند و دید.

      1. حرف شما کاملا منطقیه.یه خودروساز یا باید خودش پلت فرم بسازه یا باید پلت فرم بخره . کاری که تا الان تو ایران انجام داده نشده. متاسفانه حتی پلت فرم سمند هم مال ایران خودرو یست و همون پلت فرم پزو هست و این بزرگترین مشکل خودروسازهای ایرانیه. البته ایران خودرو یه پلت فرم جدید طراحی کرده.سایپا هم همین طور.
        مشکل بعدی هم به نظر من طراحی و ساخت گیربکس هست که در این مورد هم با مشارکت یه شرکت بلزیکی گیربکس اتوماتیک مشترک برای سایپا و ایران خودرو ساخته شده که قراراه از سال بعد روی محصولات ساینا و دنا اتوماتیک گذاته بشه

  7. عزیزان لطفا واقع بین باشین پیشرفت ،انصاف،حقوق مشتری،جان ومال مردم نزد این شرکت ها جایی ندارن اینها بنگاه های اقتصادی دواتی هستند که فقط سود بیشتر براشون مهمه وااین بنگاههای دولتی باعث شدن که ماشینهای وارداتی با بیش از دو برابر قیمت وارد بشن تا مردم این آشغالهای از رده خارج رو بخرن .این شرکتها یکی از کارهاشون اینه که با ایجاد تئوری در مردم این باور رو ایجاد کنن که دارن هم به اقتصاد و رفع بیکاری کمک میکنن هم دارن محصول خوبی میخرن که واقعا اینطور نیست وفقط بحث پوله کما اینکه ترکیه خودروی ملی ندارد ولی داره خودرو میسازه واز نظر اشتغال از ایران در این زمینه بهتره همین مگانهای وارداتی مال ترکیه بودن

  8. من که با کمال میل میخرمش . پولش رو هم از الان کنار گذاشتم.

    1. بعدش هم یه الاق بخر کارای نزدیک منزل رو با اون برو هم هوا آلوده نشه هم ماشینت خراب نشه سالم بمونه.

  9. رضا من موندم این پشت دنا پلاس از روی چی کپی برداری شده پشت سورن ازدنازیباتره بس چراتوی تغیرات بر روی سپر عقب دنا کار نشده پشتش شبیه برلیانس یا همین جک چینی یا…بود بهتر نبود پشت رنو ال نود ازدنا قشنگتر هستش به نظر من

  10. باسلام دوستان گرامی تنهاچیزی که صندوق عقب وپشت پلاس روبدوزشت نمایش میده درزهای کناری صندوق عقبه که کاملا معلوم هستش وجلوه خوبی نداره نظر شما دوستان چیه بهترنیست اصلاح بشه

  11. سلام دوستان درزهای کناری صندوق عقب دنا کاملا به چشم میزنه وانگار پشت صندوق عقب دنا واسه این ماشین نیست وجلوی ماشین طرح لکسوسی ووسط ماشین سمندوپشت ماشین چیه به نظرشما فکرکنم پشت کامیون لیلان

  12. ایران خودرو تقصیری نداره ! وقتی مدیران این غووول خودروسازی!!!! میبینن با ارائه این تغییرات به واقع مسخره باعث شگفتی به عده میشن و کسانی وجود دارن که از دیدن همچین وسیله نقلیه ای کف کرده و لب به تحسین گشوده و حدود ۵۰ میلیون تومن پول زبان بسته شون رو صرف خرید این افتضاح میکنن چرا باید وقتشون رو صرف تولیدات جدید بکنن؟!؟! وقتی بابت تغییراتی که با کمتر از یک میلیون تومن قابل اجراست ۵۰ میلیارد تومن پول بی زبون بیت المال رو خرج میکنن ( البته خودشون اینجوری میگن وگرنه من که میگم یک میلیونشو خرج کردن و ۴۹ میلیلرد و ۹۹۹ میلیون تومنشو هاپولی نمودن ) و مردم هم از خرید این محصول کیفور میشن چرا این کارو نکنن؟ تا زمانی که من و شما حاضریم محصولات اینها رو بخریم و جون خودمون و عزیزانمون رو کف دستمون بزاریم آش همینه و کاسه همین .

    1. به خدا قسم الاق سوار شم اینو نمی خریدم. پس من و شما نه. بهتره بگیم اونا. من یه همکار دارو کارشناس بیمارستانی هست و دنا خریده. اونقدر مسخرش می کنم تا پشیمون بشه از خریدش. حالا ببین

  13. من سالهاست که حتی اگر بدون ماشین بمونم از ایران خودرو و سایپا ماشین نمی خرم چون احساس میکنم این شرکتها با ارائه محصولاتشون به شعور ما توهین میکنن. وقتی با ۴۶ میلیون میشه مثلا جک j5 دستی خرید چرا باید دنا سوار شد. البته نه اینکه بگم جک ماشین فوق العاده ایه نه ! ولی هزار سر و گردن از دنا بالاتره. حد اقلش اینه که صدای سمند و ۴۰۵ نمیده. خداییش اگه الاغ رو رنگ کنن و یه پالون جدید روش بزارن و به جای مادیون به شما بفروشن شما زورت نمیاد؟! تازه به شما نکن این مادیونه! بلکه بگن این یک چهارپای جدیده که در اثر اکتشافات دانشمندان ژنتیک ما تولید شده و موجب افتخار ماست . بعد شما چند برابر الاغ پول بدی و همش به خودت دلداری بدی که نه بابا این الاغ نیست این یه چیز دیگه است و هی لبخند ملیح بزنی که مثلا خوشحال و خندانی از این شانسی که بابت خرید این اعجوبه بهت رو کرده

  14. من نمیدونم مدیران ایران خودرو و سایپا رو چطور انتخاب میکنن ولی حاضرم به تمام مقدسات عالم قسم بخورم که مدیران ارشد این شرکتها هیچ چیزی در مورد خودرو نمیدونن و اگه مثلا ازشون بپرسی تیونینگ یعنی چی یا اینکه خودروی هیبریدی چیه یا اینکه گربکس CVT به چه گیربکس هایی میکن و یا مثلا فیس لیف چیه هیچ جوابی ندارن به شما بدن و فقط با یه دهان نمیه باز که یک مقدار آب از یک سمتش آویزون شده به شما نگاه میکنن

  15. من آقای روحانی رو خیلی دوست داشتم ولی وقتی دیدم شخصی رو به عنوان وزیر صنعت برگزید که از خیانتهای خودرو سازهای داخلی حمایت میکنه و آقای رئیس جمهور هم هیچی به ایشون نمیگه و با بالا نگه داشتن تعرفه واردات خودروهای خارجی میخوان مردم رو مجبور به خرید تولیدات به غایت آشغال اینها کنند . از بحث هایی که بر سر حقانیت آقای روحانی با دیگران کردم به شدت نادم و پشیمونم .

  16. شما چه چیزی انتظار دارید… اگه خودتدون راس میگین یه طرح خوب بدین آقایون کارشناس ومتخصص.اتفاقا درحد توانشون کار خوبی انجام دادن.نکنه میخوای سه ساله برات سوناتا یا کمری درارن .این روزا کار همه تقلیده .حتی شرکتای معروفم از هم تقلید میکنن .لطفا الکی کارشناسی نکنین تروخدا. این جوریه که اینقد دیر پیشرفت میکنیم.

    1. نمی خوایم در حد توانشون کاری انجام بدن. دستشون درد نکنه. نمی خوایم دستمزد دلار بدن. فقط بزارن مردم حق انتخاب داشته باشن. حداقل با درامد ریال خودرو به قیمت واقعی دلار خودش و سوار بشن. شانس آوردین تلفن همراه قاچاق میشه والا باید موبایل داخل می خریدیم ۵ میلیون.

    2. ۳ ساله؟؟ میشه تاریخ افتتاح ایرانخودرو و سایپا رو بری بخونی؟

  17. شما چه چیزی انتظار دارید… اگه خودتدون راس میگین یه طرح خوب بدین آقایون کارشناس ومتخصص.اتفاقا درحد توانشون کار خوبی انجام دادن.نکنه میخوای سه ساله برات سوناتا یا کمری درارن .این روزا کار همه تقلیده .حتی شرکتای معروفم از هم تقلید میکنن .لطفا الکی کارشناسی نکنین تروخدا. این جوریه که اینقد دیر پیشرفت میکنیم.

    1. بعد از پنجاه سال توانه این عزیزان در این حد هست!!! واقعا برای مغزت متاسفم

    2. دوست عزیز بنده خودم اشخاصی و میشناسم که طرح های بسیار زیبایی از خودرو که چیزی از خودروهای روز دنیا کم نداره بلکه بهترم هست و ترسیم کردن و برای شرکتایی مثل ایران خودرو و سایپا فرستادن اما متاسفانه شرکتای مذکور به راحتی طرح هارو رد میکنن توان ایرانیا بیشتر از عوض کردن یه چراغ و چهارتا رینگ و فیس لیفت کردنه.

  18. به نظر من دنا ماشین خوبیه و اگر توربو شارژ بشه کامل میشه.
    توربو بیاد با کمال میل میگیرم

  19. خاک تو سر این ملت که برای یه همچین چیزایی کف میکنن و میخوان بخرن. خااااااااااااک

    1. با ادب باشید. ما نمیتونیم مثل شما ماشین ۱۵۰ میلیونی سوار بشیم

  20. از حق نگذریم طراحی دنا نشان دهنده آغاز طراحی مدرن صنعت خودرو سازیمون بوده اما بعنوان یک طراح، صد درصد موافقم که خوب از آب در نیومده. وزن و میزان فولاد و پی وی سی های استفاده شده در تمام خودروهای سدان دنیا تقریبا به یک اندازه هست؛ کاری با آپشن ها، مسایل فنی، شاسی و مقاومت یک خودرو ندارم اما همونطور که می دونید اولین موردی که یک خودرو را نسبت به دیگر همتایانش متفاوت می کند طراحی اونه. دور از منطقه که مدیران خودرو ساز دلشون بخواد بروی طرحی مزخرف سرمایه گذاری کنن. حتم دارم اونها هم بدنبال جلوه دادن محصولشون با توجه به طراحی هستن اما چرا رضایت به اجرای طرحی ناقص و دست و پا شکسته میدن مطمئنا به مسایل پشت پرده ربط داره. باید دید فامیل و یا کدوم آقا زاده طراحی صنعت خوروی کشور رو انجام میده و اجازه نمیده راه برای طراحان خوب کشورمون باز بشه. تشکر که خواندید

  21. کدوم دنا کدوم منا اینها همش تغییر ظاهریه ملت محترم ایران چرا نمی خواهید بدانید؟
    ماشین زمانی ماشینه که موتور جدید ارائه بشه که سیستم تعلیقش جدید باشه نه از سمند کپی میکنن ومیچسبونن به به یک اسم دیگه. ماشین یعنی موتور جدید وقوی
    ۵۲ میلیون پول دنا پلاس یا خدا مگه چیکار کردن؟
    از سال ۱۳۶۹ تا الان شورلت کاپریس داریم فقط در یک جمله بگم آرامش خانوده ام در سفر تامینه واز بودنش خشنودم
    حلا ببینم ایران خودرو با لگن هاش میخواد به کجا برسه

    1. کلاغ (سمند)رو رنگ کردن در قالب بلبل(دنا) به ما عرضه میکنن( یعنی میندازن)

  22. سلام دوستان از اینکه روز به روز کیفیت وامنیت خودروهای تولید داخل بالا میرود جای امید است

  23. دوستی که این مقاله را نوشته مشخص است که اطلاعاتی از هزینه‌های پروژه‌های صنعتی ندارند. بیشترین هزینه در این خودرو برای تغییر قالب‌های در و بادی ساید و گلگیرهای جلو است که اگر با قیمت چنین قالب‌هایی آشنایی داشته باشید خواهید دانست که چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه طراحی ساخت چنین قالبهایی خواهد بود. همچنین طراحی و ساخت قالب و صنعتی کردن چراغ‌های جلو و عقب حداقل ۸ میلیارد تومان هزینه دارد. طراحی و ساخت سانروف و پنل جلوی جدید و سایر اجزای اضافه شده را هم اگر در نظر بگیریم عدد ۵۰ میلیارد تومان عدد بیراهی نیست. معمولا سرشکن هزینه‌های پروژه‌های خودروی روی تولید ۵۰ هزار عدد است که با این هزینه اضافه شده ۱ میلیون تومان برای هزینه اجرای پروژه و اضافه شده هزینه تمام شده قطعات اضافه شده به خودرو در یک سال عملا هزینه اجرای پروژه را سرشکن و اقتصادی خواهد کرد و تولید سال دوم به بعد تا رقم ۲۵۰ هزار هدف تولید سود آور خواهد بود. بنابر می‌بینید که از لحاظ هزینه و قیمت کار ایرادی ندارد. اما این که از لحاظ استایل و مشخصات می‌شده کارهای بیشتری انجام دهند قطعا همین طور است اما شما به پیش زمینه‌ها و مدیریت و ساختارهای صنعت و مملکت ما نگاه کنید و بعد انتظار ارائه یک کار خارق العاده داشته باشید. مهندسان و طراحان و کارمندان کارگران ایران خودرو هم فرزندان این کشو و از همین آب و خاک و با همین دغدغه و آرزوها هستند. کمی واقع بین و منصف باشیم.

    1. سلام و متشکر از نظر شما دوست گرامی. قطعا و صد در صد از هزینه های پروژه های صنعتی در این سطح آگاهی کافی داشته و داریم و اگر هم کمی و کاستی در این رابطه باشد با کمال میل آن را پذیرفته و در صدد جبران خواهیم بود. اما در باب مسائلی که فرمودید باید گفت که همان طور که می دانید هزینه تولید خودروی سمند در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده(دوران مدیرعاملی منوچهر غروی) و بعد ها به گفته مسئولان ایران خودرو برای ساخت هر یک از خودروهای رانا و دنا؛ حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. دنا پلاس نسخه ارتقاء یافته دنا بوده و اگر تمام عوامل اقتصادی و… را هم مد نظر قرار دهیم قطعا تولید این خودرو ۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر نخواهد داشت: زیرا مشخصات فنی و ظاهر کلی خودرو در دنا پلاس نسبت به دنا تغییری نکرده!! ضمن اینکه اختلاف هزینه تولید دنا و دنا پلاس فقط ۱۰ میلیارد تومان است(در حالت خوش بینانه و حداقلی)!! هزینه ساخت چراغها و اضافه شدن چند آپشن هم قطعا به اندازه ای نیست که هزینه تولید یک فیس لیفت را به اندازه هزینه تولید نسخه اولیه کند! یا حق

    2. سلام دوست عزیز، ممنون از پاسخ و سعی در اعلام جوابی منطقی!

      دنا پلاس رو با نظر شما تایید میکنیم و میگیم ۵۰ میلیارد هزینه ای نیست! در مورد ۲۰۷ صندوق دار چی؟ میشه بفرمایید ۵۵ میلیارد هزینه طراحی چی هستش؟! وقتی این ماشین رسما قبلا تولید میشده و تو دنیا موجوده!!!

  24. یکی تو این مملکت گیر نمیاد درب این دو شرکت مال مردم خورو ببنده ای خدا بعد ۵۰ سال ای چیه که تولید شده فرغون ازش قشنگتره

  25. ای آقا یک سال تمام تمام پولم رو پس انداز کردم، قید خیلی چیز ها رو زدم، تنها خرجم پول کرایه تاکسی بود که بعضی موقع ها باسه پرداخت نکردن اون هم با دوچرخه می رفتم اینور و اونور، همش باسه خریدن یه پراید دست دو! آخرشم اینقد طول کشید که پول ما خرج شد و دستمون تو حنا موند…
    از پراید،تیبا،۴۰۵ از همشون متنفرم ولی بازم حسرت یه پراید دست دو رو دارم. بعد میگید چرا ملت محصولات اینا رو می خرن؟ خوب نیست برادر من،نیست عزیز من. ملت مجبورن….

  26. سلام . به نظرتون بهتر نبود به جای خطوط اضافی بدنه حداقل سپر عقب دنا رو تغییر میدادن و به جاش از یه سپر زیبا با خروجی ۲ اگزوز استفاده میکردن؟ و یا اینگه از رینگ ۳۲ پر اسپورت و بزرگتر نسبت ببه فعلی استفاده میشد؟ فک کنم اون موقع بشه گفت دنا با دنا پلاس تفوت هایی داره.

  27. اون فرد محترمی که این مطلب نوشته از اولین جملات مطلبش کاملا مشخصه که چه قصدی داشته، خدا همه رو به راه راست هدایت کنه و شما رو بیشتر

    1. با سلام. با نظر پریسا خانوم موافقم. زیاد هم نباید بعد منفی را در نظر گرفت نسبت به قیمتش و خدمات و امکاناتش نظر بدهیم و معایب و محاسنش را کارشناسی بگیم. و در ضمن نباید با خودروهای کلاس بالا مقایسه بشه. خیلی هم عالی هست. اولین خودرویی که اومد بیرون میرم میخرم.
      آیا از زباله دانهای چینی بدتره؟ میخریم ولی خدمات نمی ده و یا خدماتش گران تموام میشه.

  28. اوووف
    چه چیزیه
    منکه فردا حتما میرم خونه رو میفرشوم و بع علاوه میرم از بانکای اسلامی بدون ربا ی کشور هم یه مقدار وام بدون کارمزد با سود ۲۲ درصد میگیرم که بتونم ۴ تا دنا پلاس بگیرم.
    واقعا عالیه
    باید دست بجنبونیم
    وگرنه زود تموم میشه :))))
    اگ تموم چیکار کنم؟
    افسرده میشم بعدش ک دنا پلاس گیرم نیومده

    1. برادر من منم موافقم ولی میبینی که مثل همیشه خیلی ها جلو جلو می رن تو صف خرید و ثبت نام. اگه اون ۱۰۰۰۰۰ نفر پارسال هجوم نمی بردن برا خرید ماشین قسطی الان وضع بهتربود. اگه دقت میکردی تو رکود پارسال از وزیر و صاحب و مدیر شرکت به عذر خواهی افتاده بودن ولی ۱۰۰۰۰۰ نفر ببه ۸۰۰۰۰۰۰۰ لگد زدن

  29. به نظر من که کمپانی بنز و بی ام وه از ایران خودرو تقلید میکنه نه ایران خودرو از اینا

  30. اصلا یکی از هیجانات ماشینای ایرانی
    آپشن کپی برداری از ماشینای دیگس

  31. انصافا این ۵٠ میلیارد تومن هزینه چی شده؟ یه میلیون به من میدادن براشون طراحی میکردم! پلت فرم که همونه داشبوردم همونه که! موتورشم که شتابش زیره ٩ نیست! به دوتا چراغ ۵٠٠ هزار تومنی مینازن؟ سانروف قدیمی شده الان پانارومایی رو بورسه!این ماشین اصلا هندلینگ نداره!فضای جاش افتضاحه!صندلیاش از پراید بدترن!داخل چراغاش آب میره! صدای موتورش خیلی بالاس،موتورشم خیلی ضعیفه!

  32. سلیقه مردم به سمت ماشینای سدان با طراحی به سبک هیوندای و لکسوس هست! با حجم موتور کم در عین حال با قدرت اسب بالا و پرشتاب با فضای جای کافی برای سرنشینا! ابن ماشین اصلا فرمونش هیچ تناسبی با داشبوردش نداره! عرض خودرو تناسبی با این داشبورد نداره! صندلیاش همش صدای جیر جیر میدن!همین چند روز پیش برف اومده بود ترمز زیره پام سنگ شده بود ، ترمز نمیگرفت! بعد از چیه این ماشین تعریف میکنن؟؟
    سیتسم برقش که اشک دناسورارو در آورده!

  33. سلام
    چند تا بررسی از این سایت خوندم که اکثرا نویسنده از ظاهر ماشین خوشش نیومده بود و اونو غیر جذاب و زشت تلقی کرده بود. برادر عزیز نویسنده شما نباید سلیقه شخصی خودتو بنویسی برا عموم چون واقعا ظاهر دنا قشنگ تر از خیلی ماشینای داخلی و حتی خارجیه ، مخصوصا چینی. اگه یه برند دیگه رو همین ماشین بود حتما جذاب و دلبر بود.
    حداقل بنویسید بررسی سلایق شخصی در خصوص فلان خودرو.

    1. بله به نظر مردم شاید ظاهر زیبایی داره ولی با یه نگاهه کارشناسانه و ریز بین متوجه ضعف های زیاد ان از جمله نداشتن تناسب در قسمت های عقب و جلو،هیچ هماهنگی و در قسمت بیروتی وجود نداره،طراحی عضلانی که دنا داره برای خودرو های پرقدرت و ماشین های قوی ست نه یک خودرو که در شتاب اولیه باید پابه پای پراید بره،در کل شاید از نظر طراحی برای عوام جذابیت داشته باشه ولی از نظر زیبایی شناسی و هارمونی فاجعه ای بیش نیست و هیچ دقت و ظریف کاری مشاهده نمیشود این پروژه پلاس فقط برای سوداوری و صرفا بهانه ای برای افزایش قیمت بوده که در دنا به دلیل ترس از دست دادن این قسمت از بازار و واگذاری اون به خودرو های همرده میباشد که ایران خودر را بر ان واداشت که با تغییر جزئی و هزینه ای بسیار کمتر از قیمت اعلامی ایران خودرو که اگر واقع بینانه و منصفانه بنگریم برای فیس لیفت جدید پرداخت بک ملیون یا نهایتا یک ملیون و پانصد منصفانه است که بیشتر از اون واقعا ارزش نداره ولی همین بهانه و برنامه ریزی برای افزایش قیمت کافی بود تا ایران خودرو به هدفش که فقط کسب سود بیشتر بود کافیست تا خودروی جدید را که پیشتر وعده(بخوانید فریب و کلاهبرداری)داده بود ۲ الی سه ملیون گرانتر از نسخه ی معمولی به فروش برساند که اکنون در بازار قیمت ان حدود ۸ ملیون گرانتر میباشد و هیچ توجیهی برای این اختلاف از سمت ایران خودرو و مردم نمیتوان پیدا کرد همین برای اثبات نظر بنده در ابتدای تاپیک مبنی بر سود اوری بیشتر نه رفاه مردم کافی میباشد خدایا به داد مردمی که مورد ظلم و ستم قرار گرفته ان برس که هر روزه در مملکت خودمان گوش ما را به هر بهانه ای میبرند دوستان حمایت و تعریف و تمجید از این کار ایران خودرو گواه نداشتن اطلاعات کافی و چشم و گوش بسته بودن ما میباشد که نامش بیستر حماقت است نه حمایت

  34. مگه چراغای دنا ۵۰۰ هزار تومنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا خدا مگه چیکارش کردن اینا که همون سمند رو تولید میکنن خب به جاش از چراغ سمندم استفاده میکردن. اون وقت دنا ۶۰ میلیون می ارزید خداییش خخخخخخخخخخخخخخ خب ما عادت کردیم به ماشینهای کپی پول بیشتری بدیم

  35. ما عادت گردیم سرمون کلاه بزارن
    ملت میگن نداریم میریم اینا را میخریم
    بابا چند وقت این اشغالا را نخرید تا شاید درس شد وضعیت مسخره این مملکت
    البته ما ایرانیا همینیم عادت داریم کلاغا رنگ شده بهمون فرو کنن

  36. به نظر من تا زمانی که رقابت نباشه همینه نمیگم تعرفه رو بردارن ولی میتونن سی درصد تعرفه بگیرن با این کار به نظر من به صنعت خودروسازی خدمت می کنن و این کار باعث میشه خودرو سازا برای اینکه بازار رو از دست ندن مجبورن خودروهای با کیفیت و به روز تولید کنن

  37. تحلیلتان مغرضانه بود و هیچ ارزشی ندارد,امیدوارم سایتتان بهتر شود

  38. گنجشک رنگ میکنن جای قناری قالب میکنن اگر همون پیکان رو با کیفیت زمان شاه خدابیامرز ادامه میدادن الان همه راضی بودن هیچ تغییری هم ندن پول ملتو آتیش نزن واسه این طراحی چرتشون

  39. ایران خودرو فقط و فقط بمنظور کلاهبرداری و دزدی قانونی همچنان ادامه راه میدهد و گرنه این شرکت یک ورشکسسته کامل میباشد . برای هر خودروی با تغییرات بسیار اندک پولهای کلان از مردم می گیرند که در هیچ کجای دنیا چنین دزدی آشکار نمیشود .

  40. بابا جمع کنین این چه ماشینیه خداوکیلی پوله اینو بدین پارسelx xumبگیرن اخر ماشینه یا حداقل واسه ما ایرانیا که نمیتونیم ماشینای روز دنیا رو سوار شویم بخاطر گمرگ که هیوندا نیو سانتافه که ۸۰..۹۰ میلیونه میاد میشه ۲۰۰ ملیون پارس ای ال ایکس بهترین انتخاب

    1. چقدر ما ایرانی بدبختیم که ماشین با کیفیتمون پارس اشغاله….

  41. دلشون نیومده یه توربو روش بزاره یعنی اومدن ارتقاش بدن خنده داره

  42. سلام،جواب من به اون دسته از دوستانه که تیکه میندازن یا میگن که خوب نیست.
    ببینید دوستان،اول اینکه شرایط کشور ما فعلا این هست
    دوم،کسی شما رو مجبور به خرید نکرده
    سوم،مگه فقط ایران کپی میکنه،فورد با اون دبدبه و کبکبش،از هیوندای کپی کرد،این دلیل قانع کننده ای نیست.
    چهارم،تا هفتاد تومن،باید آشغالای چینی رو خرید،انصاف داشته باشید،چه دنا و چه دنا پلاس خدایی نسبت به اونا سر نیستن.
    خداحافظتون

    1. سلام آقا حسن کاملا بانظرت موافقم .نمیدونم چرا بعضیا فقط توفاز منفی هستن.متاسفم .ماشین به این خوشگلی .انشالله دفعه بعد موتورشم قوی تر میشه .گاماس گاماس.(الان بعضیا نیان بگن ۵۰ ساله دارن چه کار میکنن واینا بابا گذشته رو ول کنین)

      1. بله گاماس گاماس داریم عقب گرد میکنیم در حالیکه دنیا با سرعت نور رو به پیشرفت میباشند این دستاورد نیست عمق فاجعه و نماد بی لیاقتی در قرن ۲۱ میباشد

  43. شورشو در آوردین با این جو سازی منفی علیه خودرو های داخلی … دنا توی آلمان از ۵ ستاره ی ایمنی و کیفیت ۴ ستاره گرفته
    کپی از هیچ ماشینی هم نیست
    طراح دنا یه ایرانیه که توی کارخونه ی بنز کار میکنه

    1. دوست عزیز، سندی مبنی بر دریافت ۵ ستاره دنا دارید؟ اگر هست بدید تا منتشر کنیم!

  44. کاش فقط میدونستم کی این قیمت ها را تایید میکنه.وچقدر زیر میزی میگیره که این اشغالا را بدن دست مردم.بخدا نهایت خیانت در حق این مردمه

  45. واقعا که اقا کی شرکت نفت داره.مثل بچه ها که بخره با این قیمت

    1. شمار شرتت هم چینی هست نه ؟! این خودرو های چینی جز طراحی و یکسری اپشن موقت ( بله موقت ) چیزی ندارن ! تا حالا چندتا دنا پلاس دیدی تو جاده بمونه متورشون مشکل پیدا کنه ؟! من که هر روز دارم صد ها ماشین چینی رو میبینم که تو جاده موندن !
      و مهمتر این که این خودرو های چینی علاوه بر کیفیت نداشتن ، بازار دسته دومی هم ندارن ! رو دستت میمونن .

    2. این خودرو های چینی جز طراحی و یکسری اپشن موقت ( بله موقت ) چیزی ندارن ! تا حالا چندتا دنا پلاس دیدی تو جاده بمونه متورشون مشکل پیدا کنه ؟! من که هر روز دارم صد ها ماشین چینی رو میبینم که تو جاده موندن !
      و مهمتر این که این خودرو های چینی علاوه بر کیفیت نداشتن ، بازار دسته دومی هم ندارن ! رو دستت میمونن .

  46. بابا زیاد ناراحت نشین مدیران ما از این بهتر بلد نیستن از پراید بهتره

  47. دنا یک خودرو تمام کپی با قطعات درجه دو و سه چینیه .قشر متوسط جامعه. مردم ایران مجبورا بین بد و بدتر امسال این خودرو ها رو انتخاب کنن . طرف ده سال کار کرده دنا خریده بگی دنا بده مسلما ناراحت میشه. هدف از انتقاد از خودرو های وطنی توهین به خریدار نیست .می خواهیم به خودرو ساز وطنی بفهمونیم مردم مجبورا ماشین های بی کیفیت شما رو بخرن ..وخرید مردم ازروی ناچاریه نه علاقه.

  48. با سلام دنا اشغاله سر صدا داخلش زیاده صدای موتور تو صد به بالا جنس وسایل تزییناتی داخلش پلاستیک درجه ۳ و خشک است و مارک های روی بدنه ماشین بعداز یکسال دورنگ میشه پای شاگرد راننده زیر داشبورد اذیت میشه در کل اشغاله بیکیفیت است

    1. فعلا که پژو پارس هم داره با همین نوع پلاستیک تولید میشه ! 🙂 شما خودت چه ماشینی داری ؟! چند با پشت دنا پلاس نشستی ؟!
      خود من که تو این همه مدت ندیدم مارک های روی بدنه ماشینم دورنگ بشه 🙂

      خود میگفتی دیگه چی ؟! چرا از اپشن هاش نمیگی ؟! گربهه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده !
      مطالب نوشته شده توی این سایت واقعا خیلی نقد اشتباه و یک طرفه ای بودش .

  49. دنا پلاس از نظر ظاهری خودروی قشنگیه نسبت به محصولات داخلی .فقط ای کاش که موتورش موتورش بجایی ef7 موتورtu5 یا موتور تندر بود.اگه اینجوری میشد فروشش خیلی بهتر میشد.

  50. دوستان بفرمایید تو رنج ۴۰ تا ۵۰ میلیون چی باید بخریم ؟ یا باید خودروی چینی با قیمت گزاف بخریم یا همین تولیدات داخلی یا اینکه خودروی خارجی ۱۰ تا ۱۵ سال کار کرد که عمر مفیدش تموم شده ، واقعا هر کس اطلاعات داره بگه چه ماشینی خوبه

  51. به شخصه هیچ نظری ندارم در مور د این ماشین..!!! تو فرانسه طبق امار از هر ٣ فرانسوی ٢ نفر حاضر هستن پول بیشتری بدن اما خودرو داخلی سوار شن و حمایت کنن… حمایت باید از دو طرف باشه خودرو ساز هم باید ماشین با کیفیت تولید کنه تا ما هم حمایتش کنیم قابل توجه دوستانی که پا فشاری میکن رو بحث حمایت از تولید ملی …

  52. گل گفتی داداش .
    خودروسازان ایرانی لایق مردن هستند .قاتلین اصلی همین خودروسازان داخلی هستن که باعث کشته شدن اینهمه بیچاره میشن

  53. حالا اینا به کنار با صدای انکر الاصواتی که داخل کابین می پیچه چکار کردن آیا رفع شده و یا فقط دلمون خوشه سوار قاطر سوپر دولوکس شدیم.

    1. تو مصاحبه میگفتن بی سروصداهست فقط داخل زیاد بوق میزنه اما سواریش مثل النترا هست!؟

  54. ماشین خوبیه خیلی هم قشنگه پول ندارن بخرن میگن زشته شما رو چی به این مهندسی ها

  55. عالیه ماشین قشنگی هست لطفا ازش بد نگید پول ندارید بخرید

  56. عالیه ماشین قشنگی هست لطفا ازش بد نگید پول ندارید بخرید

  57. ماشین خوبیه خیلی هم قشنگه پول ندارن بخرن میگن زشته شما رو چی به این مهندسی ها

  58. با درود حمید هستم
    جای تاسفه که ماشین ب ا این پز دندهای هست

  59. سلام

    دوستان حرف همه شما درست ، همه ما یه بدی داریم اونم این که ما هنوز سوار خودرو یا… نشدیم نظر منفی و مثبت میدیم اما اگه ما یه نگاه به دنا پلاس بیندازیم بهتر از چینی ها است هم خشگلتر هم آپشناش خیلی خوب ، درست موتورش EF7 اما نه اون EF7 که بر روی سمند، خودرو دنا هم از نظر طراحی یه مشکلاتی داشت که در دنا پلاس رفع شده برای مثال مردم میگفتم دنا خیلی خیلی ماشین بدون سروصدایی هست و آرم و راحت تو نقدوبررسی ها هم همین میگفتن اما مشکلش این بود شکلش زیبانبود و مثل سمند بو که با عوض کردن طرح شیشه ها و انداختن خط در درب ها و عوض کردن دستگیره ها و چراغها رفع شد و همچنین آپشنها را بیشتر کردن مثل دوربین دید عقب،نور در کابین،سانروف ، چهار ایربک بودن و خیلی چیزا که در خودرو های خارجی هست در دنا پلاس هم آوردن ، نکته منفیشم این که باید موتورش عوض میکردن مثلا توربوش میکردن بهتر بود اما در نتیجه دنا پلاس بسیار بسیار خودرو شیک و زیبا با بهترین امکانات هم در خودرو های داخلی و هم چینی.

  60. گل بود به سبزه نیز آراسته شد . واقعا نبوغ مهندسین ایران خودرو زبانزد خاص و عام است خوب مردم ایران رو مچل کردن این ایران خودرو و سایپا خیلی استعداد داشته باشن اطاقهای ماشینارو به همدیگه قرض میدن و از این راه کلی کاسب میش در واقع خر همون خره فقط پالانش عوض شده .بعد میگن محصولات ایران خودرو از ماشینهای چینی بهتره ماشینای چینی لااقل ظاهر خوبی دارن ولی ایران خودرو وسایپاچی ؟خخخخخ

  61. با سلام خدمت نگارنده عزیز لطفا لوازم یدکی و قیمت و در طولانی مدت تست کنید ببینید آیا این چینیایی که سنگشان را به سینه میزنید ۱۰ سال میتونن کار کنن یا به فنا میرن من هم اکنون سمند دارم سوناتا داشتم ماکسیما داشتم از چرخ روزگار به اینجا رسیدم ولی جا داره بگم هیچ وقت یه موتور اروپایی را با چینی آشغال مقایسه نکنید .دنا خودرویی هست که بجز ایرادی که به طراحی داشبورد و کوچک شدن فضای پا راننده می توان گرفت در این رنج رقیبی ندارد جک موتورهایی با دوام ندارد لطفا اینقدر تو سر محصولات داخلی نزنید همین شما ها هستید که باعث میشین هیچ پیشرفتی حاصل نشه بخاطر اینکه تعصب بیخود دارین حالا خود شما ها میاین میگین پارس ای ال ایکس بهتر از جک هست .لطفا دیدتان را عوض کنید و با تجربه بهتر صحبت کنید .سمند دنا سورن خودرو خوب و دارای سواری راحت و جا دار و ترمزهای مطمعن و وفور لوازم یدکی و تعمیر کار میباشد .یا حق

    1. سلام خدمت جنابعالی و ممنون از انتقاد محترمانه شما!! به نظر نگارنده شما مقداری تعصب بی جا به خرج داده اید. مجموعه تیم نویسندگان چرخان به هیچ عنوان درباره هیچ یک از خودروهای داخلی و خارجی متعصبانه اظهار نظر نمی کنند و نظر واقعی خود را درباره یک خودرو و با توجه به تجربه و دانش خود بیان می کنند. نگارنده به دفعات هم سوار بر جک جی ۵ شده ام و هم سوار بر انواع و اقسام خودروهای خانواده سمند؛ بنابراین این می توانم نقدی سالم انجام دهم. اظهار نظر شما در رابطه با موتور اروپایی سمند هم واقعا عجیب و غریب است!! پیشرانه ای که شما می گویید در چه سالی طراحی و توسط کدام کمپانی اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است؟ نمونه اولیه سمند براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شد و پیشرانه آن منطبق با پیشرانه پژو ۴۰۵ بود!! یعنی چند سال پیش؟؟؟ پیشرانه ef7 هم توسط ایران خودرو و یک شرکت آلمانی طراحی شد و نام ملی را یدک می کشد!! اروپایی بودنش کجاست؟ ضمن اینکه آمار مربوط به برترین موتور و… هم که برای سمند ذکر می شود مربوط به سالیان پیش بوده و اکنون فاقد اعتبار علمی است. ظاهر دنا هم که بماند!! خلاصه اینکه سخن کوتاه؛ پیشرانه جک و به طور کلی محصولات چینی موجود در بازار ایران اگر از تولیدات داخلی بهتر نباشند، بدتر هم نیستند.

  62. من نیز به مانند سایر دوستان نکات منفی ارائه شده را قبول دارم ولی این نکته را فراموش نکنیم که خودروهای آشغال چینی داخل بازار هم کیفیت مطلوبی نداره و بنده به شخصه ماشین های ایرانی را به اونا ترجیح می دهم و شک نکنید اگر در حدی بودند که محصولات داخلی را شکست بدهند حضرات دولتی مجوز ورودشان به بازار را نمیدادند .
    نهایتاً باید بگم تو رنج قیمت دنا پلاس انتخاب بهتری نداری و بنده نیز در بازار انحصاری ایران تصمیم گرفتم برای این خودرو ۴۶ میلیون تومان پول زحمت کشی و وام را هزینه کنم و ثبت نام کردم این خودرو را ولی در نهایت باید بگم اگر این آغاز یک راه جدید در صنعت خودرو سازی باشه میشه بگی که قابل قبول هست و باید ازش حمایت کرد ولی اگر قراره بازم ۱۵ تا ۲۰ سال این خودرو را به عنوان پرچم دار خودروهای تولید داخل ببینیم باید بگم که داریم در جا می زنیم .

  63. سلام فقط به فکر اشتغال جوانان خودمان باشیم نه به فکرکار برای چینی ها تمام

  64. با سلم ایای که میان میگن دنا شغاله الاغه واسه چی میان اینجا نظر میدن خوب برید شما که لکسوس دارین یا بنز برید تو سایت ماشین خارجی نظر بدین همینه که هست ما انتخاب دیگه ای نداریم تو رنج پنجاه میلیون خواهشن اونای که میخان این ماشینو بخرن یا تو این رنج قیمت بیان نظر بدن یا اونای که دارن نظرن بصدن خوبه یا نه که بقیه اگاه بشن شماها برید بنزه بی ام وه سوار بشید اینجا نظر ندید ما فقرا توانمون همینقدره

  65. ما یک انتقاد سازنده هم نخوندیم. چه نویسنده چه مردم همه دارین غر میزنیم. یکی نیومده بگه فلان جای ماشین ایراد فنی داره. قیافشو نمیپسندی خب نخر کسی به سلیقه تو کاری نداره ولی اگر از نظر فنی نظری دارین بدین. نمیدونم چرا ملت مثل پیر مرد پیر زنای غرغرو شدن.

  66. برخی نظرها خیلی خوب بود متاسفانه اکثر ایرانی هاعادت دارم ندانسته به همه چیز نظر بدداریم آخه مومن تو که این همه نظر داری چرا نظر سارنده و مفید ارایه نمی کنی همش منفی بدگویی انصافم خوب چیزیه هر چه کنیم با خود کنیم

  67. بعد از ۵ ماه انتظار خلاصه دنا پلاسم را تحویل گرفتم.به نظر من خودروی قشنگی هستش و از بغل واقعا قشنگ شده و نظرات بقیه دوستانم هم همین بود و بعضی ها فکر می کردن یه خودروی چینی هستش یا برلیانسه. به هر حال امکانات خوبی داره هر چند که زوده زیاد ازش تعریف کنم ولی نسبت به قیمت خوبه

  68. نمي دونم مردم چي مي خوان اونايي كه حرف هاي منفي در مورد خودرو زدن حقشونه همون ٤٠٥ بيست سالو سوار شن كه اپشنش فقط يه كولر و پخششه

  69. حالا این همه نقد کردید و ممنون هستیم …الان به نظر شما با این پول چی میشه خرید که ، کسی نگه الاغ سوار شده…

  70. این صنعت خودروسازی نیست.این راه دزدیه. این همه طراح این همه استعداد،پس کو نتیجه. اینا دارن مردمو غارت میکنن.چون هزینه قالب بدنه ماشین گرون در میاد چرا اینکارو کنن. جلو و عقب ماشینو تغییر میدن با ده پونزده م گرونتر. مگه موتور 1700 بدبخت نیست رو سمند 30م رو دنا حدود50م.اینا دزدی رو پیش بردن نه تکنولوژی. مردم چاره ندارن میخرن.چون خصوصی نیست.همینه میخوای بخواه نمیخوای برو اونور خریدارش هست.

  71. قابل توجه اونایی که میگن دنا بده
    اغا شما انتظار دارین بااین تحریم های افتضاح بیچاره ایرانخودرو بیاد خودرویی مثل شورلت کامارو یا دوج چلنجر امریکایی بزنه؟
    این ماشین بهرینه از سرتونم زیاده.

  72. خیلی احمقانه و به دور از عقلانیت، سنگ محصولات چینی درجه 2 و3 رو به سینه می زنید و با تمام قوا سعی در آجر کردن نان کارگر و کارمند ایرانی دارید
    خدا قوت !

  73. نقد یک طرفه ای هست و اصلا فنی نوشته نشده ، دنا پلاس ماشین خوبیه تو رنج قیمتش ، نویستده یا لکسوس سوار هست که توقع او کیفیت رو داره یا تندر 90 سوار که از روی حسادت مطلب نوشته !!

  74. به نظر من ماشین خوبی است اما بایذتغییرات موتوری هم داشته باشد مثلا موتورش را 2.0 توربو کنند وشتابش را زیر 12 ثانیه وتغییرات ظاهری هم مانند تنظیم ارتفاع دکمه استارت اتوماتیک شدن و اگر همه ی این کار ها هم انجام شد قیمت ان را بیشتر نکنند با تشکر از سایت شما

  75. یه ماشین آشغال چینی به نام تولید ملی . هرکی بخره پولشو ریخته آشغالی .

  76. تا زمانی که این کشور و کارخانه ها و زیر ساخت های کشور بدست یه مشت لیبرال احمق و وطن فروش اداره میشه وضعیت هیچ تغییری نمی کنه حتی ایران خودرو.

  77. واقعا این چه کشوریو چه مملکتیه که امکانات ابتدایی و اولیه ای که خود ماشین از قبل داشته رو ازش میگیرن و به عنوان اپشن اونو محسوب میکنن و برای نصبش چند ملیون قیمت ماشینو میبرن بالا من نمیگم ایرانی جماعت نمیتونه ماشین خوب بزنه اتفاقا خیلیم خوب میتونه بزنه نمونش اقای رضوانی و اقای منصوری هستن که دارن اونور بهترین ماشینارو میزنن ما هم ادم حسالی داریم ولی همشون اونورن مشکل ما اینه که ما خودمون نمیخاییمو همت نمیکنیم اگه همت کنیم میشیم مثل اونا ولی این حالت گشادی که ایران خودرو گرفته و دلش نمیخاد از خودش یه محصول بده بیرون واقعا تاسف داره من از اون بچگیم تا الان دارم میبینم که تمام ساختار موتورای ماشینای ما بر اساس موتور پژو فرانسس نمونش همون تیوفایوه که دیگه ماشینی نیست توی ایران که اون موتور روش نباشه و مطلب دیگه اینکه مارو کلن از لحاظ قدرتی هم محدود کردن اخه چرا مردم حق ندارن ماشینی با حجم بالای دو لیتر سوار بشن ولی مسئولینو عوامل میتونن خب چرا ایرانخودرو نمیاد یه بار یه ماشین پرقدرت بزنه؟ البته بعید هم میدونم که بتونه بزنه به هر حال دیگه وضعو فلاکتیه که داریم و درست بشو هم نیست و باید همینا بسنده کرد بقول یه جمله معروف که میگه:من فاتحه این مملکتو عواملو همه چیشو خوندم شما هم بخونید

  78. واقعا خیلی نقد اشتباه و یک طرفه ای بودش . اصلا درست نبود و نویسنده مطلب داشت خودش رو پاره میکرد تا به دنا پلاس بکوبه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا