مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بایک سنوا: چینی سوئدی!

دیگر می‌توان گفت شرکت سوئدی ساب به فراموش سپرده‌شده، اما در چین مدل قدیمی ساب 5-9 بار دیگر احیا شده است. برخلاف سایک موتور که تنها با ایجاد تفاوتی کوچک در مدل قدیمی روور 75، اتومبیلی با برند رویوو به نام 750 را وارد بازار کرد، بایک برای این پروژه بیش از 4 سال تلاش کرد و در این اتومبیل تفاوت‌های زیادی را با ساب 5-9 ایجاد کرد. بایک با خرید امتیاز دو اتومبیل 3-9 و 5-9 شرکت ساب از جنرال‌موتورز، توانست تا سنوا (Senova) را تولید کند.

Baic_Senova_بایک_سنوا (1)
Baic Senova

بایک توانست به سنوا عصاره‌ای از مدرن و اسپرت بودن را اضافه کند تا برای سال 2015 مناسب گردد. گرچه هنوز روح ساب 5-9 در آن زنده است و به ما گوشزد می‌کند که سواری آن در حد و اندازه ساب 5-9 است. بایک همچنین موتورهای 2 و 2.3 لیتری ساب را از جنرال موتورز خریداری کرد. اگرچه می‌توان از موتور 1.8 لیتری بایک نیز روی این اتومبیل بهره برد، اما این موتور تنها در چین قابل سفارش است. بایک سنوا قرار است توسط دیار خودرو در ایران عرضه شود.

Baic_Senova_بایک_سنوا (9)
Baic Senova

طراحی داخلی

بایک سنوا متاسفانه در کابین از ساختاری نزولی پیروی کرده است، این بدان معناست که شما می‌توانید در بالای داشبورد از داشتن پلاستیک نرم در یک اتومبیل چینی خدا را شکر کنید، اما زمانی که به‌ پایین داشبورد و کنسول وسط نگاه می‌کنید، درمی‌یابید این اتومبیل واقعا یک چینی است و استفاده از پلاستیک خشک در آن موج میزند. متاسفانه در بسیاری از قسمت‌ها از جمله کناره درب‌ها و دستگیره‌ها پلاستیک خشک استفاده شده است که در طولانی‌مدت شروع به تولید صداهایی نا به‌هنجار می‌کنند. به همین دلیل فعلا ازنظر کابین این اتومبیل به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند با رقیبان اروپایی خود رقابت کند. کلیدها و دکمه‌ها به رنگ آبی تیره هستند. در این اتومبیل بودن شیفترهای پشت فرمان از همه‌چیز بیشتر جلب‌توجه می‌کند.

Baic_Senova_بایک_سنوا (5)
Baic Senova

داشبورد مشکی‌رنگ به همراه چوب و کروم غیرواقعی و نیز صندلی‌های چرمی با دوخت قرمزرنگ، چهره‌ای اسپرت و ظاهری مناسب را به بایک سنوا اعطا کرده است. داشبورد در وسط کنسول کمی به سمت بالا تاب برمی‌دارد و سطحی صاف را بالای کنسول مرکزی می‌سازد. دریچه کولر به همراه فلاشر که وسط این دو قرار گرفته و در زیر آن پخش‌کننده CD و DVD به همراه صفحه‌نمایش لمسی که تنظیمات صندلی سرنشینان و سیستم تهویه را بر عهده دارد، حکایت از مدرن بودن طراحی داشبورد دارند. این اتومبیل با داشتن 12 بلندگو سیستم Bose نشان می‌دهد که حداقل می‌توان ازنظر پخش صدا به آن امیدوار بود. گرچه از لحاظ سیستم تهویه و کولر نباید روی آن حساب ویژه‌ای بازکنید.

Baic_Senova_بایک_سنوا (6)
Baic Senova

طراحی خارجی

طراحی بایک سنوا از جلوپنجره‌ای شروع می‌شود که همانند آرم شرکت بایک است و 5 ضلعی کرومی دور آن را گرفته است. خطوط روی کاپوت به هرچه تهاجمی‌تر کردن اتومبیل کمک کرده‌اند، همچنین برجسته شدن کاپوت اتومبیل که تا جلوپنجره ادامه دارد توانسته چهره‌ای عضلانی به این اتومبیل اعطا کند. چراغ تلسکوپی به همراه دی‌لایت ظاهری زیبا را به جلو اتومبیل داده است. گلگیرها صاف و بسیار معمولی هستند گرچه گلگیرهای عقب کمی برجسته‌اند. متاسفانه همان مشکل همیشگی کوچک بودن چرخ‌ها در این اتومبیل نیز وجود دارد که البته تا حدی برطرف شده است.

Baic_Senova_بایک_سنوا (3)
Baic Senova

یک خط از چراغ عقب شروع‌شده و به چراغ‌راهنما کناری ختم می‌شود. همچنین دستگیره درب‌ها نیز روی این خط قرار دارند. در عقب این اتومبیل روی درب صندوق‌عقب اسپویلری کوچک وجود دارد که با خود درب صندوق ادغام شده است و آرم بایک نیز روی آن قرار دارد. زیر آرم، خطی ضخیم از جنس کروم و زیر بخش کرومی نیز جای پلاک به چشم می‌خورد. هر طرف خط کرومی به چراغ‌ها منتهی می‌شود و چراغ‌ها نیز طراحی مناسبی دارند. سپر عقب در زیر صندوق‌عقب کمی برجسته شده است و در قسمت وسط سپر بار دیگر می‌توان برجستگی دیگری مشاهده کرد. ناگفته نماند که دو عدد اگزوز در قسمت زیرین سپر جای گرفته‌اند.

Baic_Senova_بایک_سنوا (4)
Baic Senova

سواری و رانندگی

در جاده بایک سنوا کمی بی‌حس و حال به نظر می‌رسد و به شما حس هیجان رانندگی را القا نمی‌کند. موتور 2 لیتری ۴ سیلندر بنزینی ۲۰۱ اسب بخاری ساب که بیش از 15 سال از تولیدش می‌گذرد، توانسته با جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به‌خوبی جفت شود. این اتومبیل می‌تواند صفر تا صد را در ۹.۸ ثانیه طی کند و به سرعتی معادل ۲۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بین حالت اسپرت و حالت دستی که راننده موظف به تعویض دنده با شیفتر‌های پشت فرمان است، تفاوت زیادی وجود ندارد و همین موضوع سبب می‌شود نتوانید به‌اندازه کافی در حالت اسپرت هیجان رانندگی را تجربه کنید. فرمان اتومبیل در اثر افزایش سرعت سنگین‌تر می‌شود و همچنین فرمان پذیری مطلوبی دارد، گرچه هنوز با رقبای اروپایی فاصله دارد.

Baic_Senova_بایک_سنوا (8)
Baic Senova

امنیت در بایک سنوا هنوز به فراموش سپرده نشده و در این اتومبیل کیسه‌های هوا در تمامی جهات هم در ردیف عقب و هم جلو وجود دارد. سیستم پشتی سر ساب در این اتومبیل برای محافظت سر در هنگام تصادف‌هایی که از پشت اتفاق می‌افتد به‌خوبی هرچه تمام‌تر انجام وظیفه می‌کند. همچنین نشان‌دهنده‌های اخطار نقاط کور بر روی شیشه‌ها به‌صورت استاندارد در این مدل به چشم می‌خورد.

Baic_Senova_بایک_سنوا (2)
Baic Senova

کلام آخر

گرچه بایک سنوا تجهیزات و امکانات رفاهی‌اش که به‌صورت استاندارد روی آن قرار دارد حتی از رقبای آلمانی‌اش بیشتر است، اما مسلما هیچ‌گاه کیفیت این اتومبیل به‌پای آلمانی‌ها نخواهد رسید. همچنین این اتومبیل دیگر نمی‌تواند با رقبای جدید رقابت کند و شاید بتوان تنها رقیبش را سئات اگزیو دانست. بر اساس آنچه گفته شد، رانندگی اروپایی، کابین و طراحی بیرونی خوب آن باعث می‌شوند تا برای خرید مناسب گردد. اگر بودجه به‌اندازه کافی دارید بهترین گزینه مدل فول آپشن آن است.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا