Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی سوزوکی سلریو: یک ژاپنی خوش قیمت!

سایپا بالاخره قصد دارد تا بعد از 20 سال گاو شیرده خود را بازنشست کند و سوزوکی سلریو را که البته یک هاچ‌بک است به بازار عرضه نماید. سوزوکی سلریو را می‌توان اتومبیلی کوچک اما جادار نامید. شاید بعد از مدتی از عرضه آن به سفارش سایپا مدل سدان آن نیز تولید شود (همان کاری که ایران‌خودرو با 206 انجام داد). درهرحال، در این مقاله قصد داریم تا سلریو را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی در چنته دارد.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (5)

طراحی خارجی

طراحی بیرونی از 2 خط کرومی روی جلوپنجره که آرم سوزوکی روی آن نقش بسته است، شروع می‌شود. چراغ‌ها در انتها کمی به سمت بالا می‌روند تا ظاهری خشن را به سلریو بدهند. در زیر، چراغ‌ها کمی پف کرده و می‌توان چراغ‌های مه شکن را نیز مشاهده کرد. زیر جلوپنجره یک ورودی هوای ذوزنقه‌ای شکل وجود دارد تا هوای موردنیاز موتور را تامین کنند. در کناره اتومبیل می‌توان خطی را که از چراغ عقب شروع‌شده و از زیر دستگیره درب‌ها می‌گذرد و درنهایت در نزدیکی چراغ‌راهنما محو می‌شود، مشاهده کرد. چرخ‌های کوچک ظاهری شهری به آن داده است. عقب اتومبیل از پنجره‌ای بزرگ بهره می‌برد که در زیر آن برف‌پاک‌کن و بالای آن چراغ‌ترمز قرار دارد. همچنین در زیر دستگیره صندوق‌عقب جای پلاک به چشم می‌خورد.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (3)
Suzuki Celerio Review

گرچه طراحی آن نمی‌تواند در همایش‌ها و مقایسه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد، اما طراحی محافظه‌کارانه آن سبب شده تا بعد از مدتی کسل‌کننده به نظر نرسد. بلندی، طراحی جعبه‌ای و جمع‌وجور بودن، سه خصیصه طراحی این ژاپنی خوش قیمت است. اگر بخواهیم آن را با برادرش یعنی آلتو مقایسه کنیم، سلریو حدودا 100 میلی‌متر کشیده‌تر و 70 میلی‌‌متر بلندتر است. گرچه فاصله دو محور سلریو با سوزوکی سوئیفت یکسان است اما طول 3600 میلی‌متری آن 250 میلی‌متر از سوئیفت کوتاه‌تر است. چرخ‌های 16.5 اینچی به همراه قالپاق‌های 14 اینچی استیل، ظاهری معمولی و ساده را به آن داده است.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (6)
Suzuki Celerio Review

طراحی داخلی

داشبورد طراحی ساده‌ای دارد، سطح بالایی داشبورد صاف و تخت است و تنها در جلوی راننده به سبب وجود کیلومتر شمار کمی به سمت بالا تاب برمی‌دارد. دریچه‌های کولر طراحی ساده‌ای دارند و بین آن‌ها فلاشر و در زیر آن پخش‌کننده CD/DVD و رادیو قرار دارد. پایین پخش‌کننده می‌توان 3 کلید چرخشی سیستم تهویه هوا را مشاهده کرد. فرمان از نوع سه ستونه و پلاستیکی است. تریم خاکستری که در این اتومبیل به‌کاررفته مانند هاله‌ای از پلاستیک از دریچه کولرهای کناری شروع‌شده و از زیر داشبورد می‌گذرد و درنهایت به دسته‌دنده ختم می‌شوند. سوزوکی تاکید می‌کند که کابین سلریو کیفیتی بالاتر از آلتو دارد. گرچه استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت، کمی سوزوکی را به دروغ‌گویی متهم می‌کند، اما پلاستیک به‌کاررفته بادوام است. در سلریو چیزی به نام کروز کنترل وجود ندارد، اما سیستم بلوتوث و دکمه‌های روی فرمان به‌خوبی کار می‌کنند.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (1)
Suzuki Celerio Review

در عقب سوزوکی سلریو جای کافی برای نشستن دو نفر با قد 190 سانتی‌متر و در جلو نیز دو نفر دیگر با همان قد و اندازه وجود دارد که این موضوع به دلیل سقف بلند سلریو کاملاً قابل توجیه است. گرچه فقط به‌اندازه 4 نفر در این اتومبیل جا وجود دارد، اما اگر کمی دوستانه (!) بنشینید می‌توان نفر پنجم را هم جای داد. گرچه نفر پنجم و به‌طورکلی سه سرنشین عقب راحت نخواهند بود. در ردیف عقب فضای سر 53 میلی‌متر، فضای شانه 60 میلی‌متر و نیز فضای پا تا 55 میلی‌متر افزایش‌ یافته است. صندوق‌عقب حجمی برابر با 254 لیتر دارد و اگر صندلی ردیف دوم را به‌طور کامل بخوابانید، 1053 لیتر نصیب‌تان می‌شود. پنجره‌های تمام الکتریکی می‌توانند نمایی کامل و خوب را برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورند. کابین از آنچه که فکر می‌کنید بزرگ‌تر به نظر می‌رسد اما متاسفانه بهره گرفتن از پلاستیک خشک بی‌کیفیت سبب شده تا کمی از داشبورد دلسرد شوید.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (2)
Suzuki Celerio Review

سواری و رانندگی

در شهر که محل اصلی سلریو برای رانندگی است، متاسفانه داستانی نه چندان دل چسب برایش اتفاق می‌افتد. سواری این اتومبیل بیشتر ما را یاد اتومبیل‌های قدیمی می‌اندازد تا اتومبیل هاچ‌بک! سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و torsion beam در عقب و کمک‌فنرهای بکار رفته در سلریو مناسب یک خودروی شهری نیستند. سیستم تعلیق سلریو با اینکه چندان جالب نیست اما حداقل در بین چینی‌ها و حتی ایرانی‌ها عملکرد مناسب‌تر و بهتری دارد. رانندگی با این اتومبیل کمی کسالت‌آور است و نباید انتظار داشته باشید که تنها با پرداخت 12 هزار دلار صاحب هاچ‌بک جذابی مانند کیا Cee`d شوید. اگر در هنگام رانندگی حواستان به‌طور کامل به جاده نباشد ممکن است سرعت آن ‌قدر بالا رود که درنهایت سلریو خود را به جوی آب هدایت کنید! این ژاپنی کوچک با موتور 1 لیتری 3 سیلندر 12 سوپاپ خود که 68 اسب بخار در دور موتور 6000 و 90 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3500 تولید می‌کند به نظر می‌رسد برای وزن 830 کیلوگرمی خود کافی باشد.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (8)
Suzuki Celerio Review
2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (7)
Suzuki Celerio Review

جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به بهترین نحو ممکن تعویض دنده را انجام می‌دهد، گرچه پدال کلاچ برخی اوقات نگران کننده به نظر می‌رسد. سوزوکی ادعا می‌کند سلریو به‌صورت ترکیبی 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. گرچه باک 35 لیتری آن کمی ناکافی است. سلریو حتی در نسخه فول آپشن خود که از 6 ایربگ استفاده می‌کند تنها توانسته 4 ستاره ایمنی را از موسسه ANCAP دریافت کند.

2015-suzuki-celerio-hatch-manual-بررسی-سوزوکی-سلریو (4)

کلام آخر

سوزوکی سلریو در بازارهای جهانی قیمتی بین 8 تا 12 هزار دلار دارد. از نکات مثبت می‌توان به طراحی مناسب و مصرف سوخت پایین و از نکات منفی به باک کوچک و کیفیت متوسط رو به پایین داشبورد اشاره کرد. چندین سال است که شرکت سایپا نتوانسته اتومبیلی در حد و قیمت ریو مونتاژ یا حتی تولید کند. سوزوکی سلریو با فاکتور گرفتن یک سری از مشکلاتش یقینا می‌تواند اتومبیلی شایسته و مناسب باشد.

2 دیدگاه
  1. arman می گوید

    حداقل بهتر از این ماشینای قراضه ایرانی هست

  2. عیسی می گوید

    طراحی بدنه و طراحی داشبورد اصلا جالب نیست، مخصوصا اون چرخ های کوچیکش. در مجموع بهتر از پراید و تیبا ست.اما جک و لیفان طراحی بهتری دارن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.