مکمل بنزین
خبر

چگونه زمان مناسب برای تعویض لاستیک‌هایمان را تشخیص دهیم؟

لاستیک خودرو از جمله اجزای استهلاکی است که برای داشتن عملکرد مطلوب نیازمند توجه و مراقبت دوره‌ای دارد. نیازی به توضیح اهمیت سالم بودن لاستیک‌ها در حفظ ایمنی و مصرف سوخت خودرو و طول عمر خود لاستیک‌ها نیست که مطمئا خودتان از آن باخبرید؛ اما برای روشن شدن بیشتر باید گفت که اوباما در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ ادعا کرد که اگر تمامی آمریکایی‌ها فشار باد لاستیک خودروها را به درستی تنظیم کنند، انرژی ذخیره شده به اندازه انرژی تولید شده در اثر افزایش حفاری‌های فراساحلی خواهد بود.

ستاد مک کین (رقیب جمهوری خواه اوباما) سریعا توجه خود را به این سخنان جمع کرده و فشارسنج‌هایی برای لاستیک‌ خودروها تولید کردند که روی آن نوشته شده بود: «نقشه انرژی اوباما».

2010-04-06-tiregauge_Easy-Resize.com

البته هر دوکاندیدا از نقش تنظیم صحیح فشار باد لاستیک خودرو در بهبود راندمان سوختی، بهبود هندلینگ، توانایی ترمزگیری و کیفیت رانندگی آگاه بودند. و این رفتار به خاطر پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی انجام می‌شد. با این وجود گفته می‌شود هنوز بیش از یک چهارم خودروها در جاده‌های آمریکا از فشار باد کم‌تری در لاستیک‌هایشان بهره‌مندند که نشانگر توجه کمی است که به لاستیک خودروها معطوف است.

نکته دیگر در عملکرد صحیح لاستیک‌ها عمر مفید آن‌ها و زمان مناسب تعویض آن‌هاست که در این نوشته به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

عمق آج و سایر مشخصات نمایانگر:

برخی مواقع تشخیص زمان تعویض لاستیک آسان است؛ به عنوان مثال لاستیک شما دارای شاخص عمق آج است (که معمولا با TWI نشان داده می‌شود.) اگر این شاخص‌ها با آج لاستیک‌ها هم عمق باشند عمر لاستیکتان تمام شده است.

همچنین می‌توانید عمق آج لاستیک را با یک عمق سنج آج و یا حتی یک سکه پول بسنجید.

البته آج لاستیک شما همیشه به طور یکنواخت و هموار خورده نمی‌شود. به خصوص اگر چرخ‌های شما میزان نباشند، فشار باد کم‌تری داشته باشند و یا بالانس نباشند؛ در اینصورت باید مطمئن شوید که مکان‌های متفاوتی را برای تعیین عمق آج استفاده کرده و وسط و لبه‌های لاستیک را کاملا مورد بازبینی قرار داده‌اید.

مراقب لاستیک‌های پرکار خود باشید

در برخی مواقع صرفا با توجه کردن به عملکرد خودرویتان در حال رانندگی می‌توانید به مشکل خودرویتان پی ببرید. برای مثال اگر خودروی شما شدیدا ارتعاش می‌کند، ممکن است به این علت باشد که چرخ‌های خودرو بالانس نیست و یا به میزان فرمان نیازمندید.

اگر احساس می‌کنید که هندلینگ خودرویتان پاسخگو نیست، بررسی کنید که باد لاستیک‌ها کم نباشد؛ اگر خودرویتان بسیار خشک به نظر می‌رسد، احتمالا باد لاستیک‌هایتان بیشتر از حد معمول است.

میزان فرمان و بالانس صحیح، هندلینگ خودرو و عمر لاستیک‌ها را افزایش خواد داد.

برای افزایش بیشتر عمر لاستیک‌هایتان باید به صورت دوره‌ای، هر ۷۰۰۰ مایل (۱۱۲۶۵ کیلومتر) یکبار لاستیک‌ها را با هم عوض کنید.

این تعویض باعث خواهد شد که خوردگی آج لاستیک‌ها به طور یکنواخت‌تری اتفاق بیفتد و دیرتر به مغازه لاستیک فروشی مراجعه کنید.

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا