مکمل بنزین
گوناگونخبر

‌BMW طرح مفهومی سلول سوخت هیدروژنی i8 را معرفی کرد

BMW hydrogen fuel cell i8

‌«BMW i8» تا همین‌جا هم شبیه ماشینی از آینده است؛ اما این نمونه جدید از آن حتی ممکن است جذاب‌تر باشد. همین چند روز پیش بود که «تویوتا» درباره قدرت مایل‌های قابل پشت‌سر گذاشتن با سلول سوخت هیدروژنی خود «Mirai» صحبت می‌کرد و حالا BMW به میان آمده و محصول خودش را معرفی کرده است. هرچند این مدل هنوز تجاری نشده اما این ماشین پژوهشی (که هنوز نامی ندارد) نقشه راه کمپانی آلمانی برای ساخت ماشین‌هایی با سلول‌های سوختی (fuel cell)‌ خواهد بود. در بخش جالب ماجرا تویوتا نیز در این برنامه نقشی اساسی بازی می‌کند.

این الزاما به این معنا نیست که BMW تخصص کافی را ندارد؛ اما این طرح ریشه در ۳۰ سال تحقیق در استفاده هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین، و ۱۵ سال از زمان تمرکز روی سلول‌های سوختی دارد.

تویوتا،‌ از طرف دیگر احتمالا گام نخست را سریع‌تر برخواهد داشت و تا ماه اکتبر، «2016 Mirai»، اولین مدل ماشین‌ به همراه سلول سوختی هیدروژنی را به بازار عرضه خواهد کرد. به هر دلیل نامشخصی BMW و تویوتا یک توافق در سال ۲۰۱۳ امضا کردند که به BMW اجازه می‌دهد از تکنولوژی سلول‌های سوختی تویوتا به عنوان سکوی پرتاب تحقیقات خود درباره سلول‌های سوحتی ماشین‌های الکترونیکی (FCEV) استفاده کند.

دراصل نمونه اولیه معرفی‌شده توسط BMW بر اساس سلول‌های سوختی، بدنه و سیستم‌های فرعی تویوتا Mirai تهیه شده است. در کنار آن از BMW 5 Series GT نیز الهام گرفته و قدرت الکتریکی ۲۴۵ اسب بخار و دامنه بیش از ۳۰۰ مایل را پوشش می‌دهد. این –اتفاقا- همان مسافتی است که تویوتا نیز از آن صحبت کرده است. سوخت هیدروژنی این سلول در یک تانکر تونلی بین محورهای جلو و عقب ذخیره خواهد شد.

در بحث طراحی، این ماشین تحقیقاتی بدون نام از طرح بدنه BMW i8 پیروی می‌کند، ماشین دو-در و هایبریدی که ماه مارچ گذشته معرفی شد. این طرح شامل دریچه جلویی گوشه‌دار جدید BMW، بدنه خارجی ساده‌تر و طراحی فیبر کربن می‌شود. برعکس تویوتا،‌ BMW برای تولید انبوه ماشین‌های الکترونیکی خود عجله‌ای ندارد و زمان عرضه را سال ۲۰۲۰ مشخص کرده تا شاید از پس یک طراحی بی‌نقص برآید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا