مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ایسوزو D-Max مدل ۲۰۱۷: پیکاپی قدرتمند!

پیکاپ‌ها همیشه جزء پرطرفدارترین خودروها در دنیا شناخته می‌شوند که در ایران نیز برخی از محصولات در این کلاس، طرفداران خاص خود را دارند. پیکاپ کاپرا یکی از محصولات پرطرفدار بهمن‌خودرو بوده که سالهاست بر روی خط تولید قرار دارد. به‌تازگی این شرکت خبر از تولید پیکاپ قدرتمند ایسوزو داده است، البته مدل آزمایش شده در ایران مربوط به نسل گذشته این پیکاپ می‌شود و اخیرا ایسوزو مدل ۲۰۱۷ این خودرو را با تغییراتی اندک، معرفی کرده است. مدل ۲۰۱۷ D-Max ظاهری تقریبا بدون تغییر دارد و ایسوزو بخش‌هایی مانند کابین، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت آن را بروزرسانی کرده است.

ضعف قدرت
عملکرد ضعیف صفحه‌نمایش لمسی

تعویض‌دنده نامناسب در گیربکس اتومات

افزایش قیمت غیرمنطقی

پیشرانه قدرتمندتر از گذشته

کابین ساکت‌تر

اعتماد به‌نفس بیشتر در حرکت جاده‌ای

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_17

بیشتر تبلیغات ایسوزو مربوط به کابین ساکت‌تر D-Max مدل ۲۰۱۷ می‌شود و مدل معرفی شده کامل‌ترین و مطمئن‌ترین پیکاپ ایسوزو در هشت‌سال گذشته است. برای اولین‌بار پیکاپ مذکور در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و D-Max در سال ۲۰۱۳ به خانواده شاسی بلند MU-X ملحق شد و چهره خود را نیز از این محصول بلند قامت ایسوزو دریافت کرد و تا به امروز این خودروها با چهره‌ای یکسان در ۲ کلاس متفاوت عرضه می‌شوند. در مدل جدید دی‌مکس، کاملا مشخص است که ایسوزو به نظر مشتریان اهمیت می‌دهد، چرا که در مدل قبلی این خودرو انتقاداتی به پیشرانه آن شده بود و ایسوزو در مدل جدید، اصلاحات جدی بر روی این بخش از دی‌مکس، اعمال کرده است.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_00a

پیشرانه ۳.۰ لیتری توربو دیزل یک تغییر اساسی در این خودرو محسوب می‌شود. از جمله دیگر تغییرات این مدل می‌توان به کاپوت، جلوپنجره، سپرعقب، صفحه‌نمایش ۷ و ۸ اینچی جدید،سیستم کنترل ناهمواری، گیربکس شش سرعته دستی و اتومات، بهبود عملکرد و آپشن‌های انتخابی بهتر اشاره کرد. از جمله بخش‌هایی که در موتور تغییر کرده، مربوط به طراحی جدید پیستون، انژکتور، پمپ سوخت، توربو شارژر، سیستم انتشار ذرات دیزل (DPD) است. این اولین‌بار است که ایسوزو از این پیشرانه را در خودروهای خود استفاده می‌کند و امیدوار است تغییرات مثبت آن، بتواند نظر مشتریان را جلب کند. در این پیشرانه قدرت خروجی تغییری نداشته و همان ۱۷۷ اسب بخار خواهد بود اما گشتاور حدود ۵۰ نیوتن‌متر بیشتر شده است و به ۴۳۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۲۲۰۰ دور بر دقیقه رسیده است. دی‌مکس تنها با یک موتور، اما در چهار تیپ (EX  SX، LS-M، LS-U و LS-T)  و با سیستم‌های 4×2 و 4×4 قابل سفارش خواهد بود.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_00e

مدل ۲۰۱۷ پیکاپ دی‌مکس در مدل فول قیمتی در حدود ۵۴.۲۰۰ دلار خواهد داشت. ولی آیا تغییرات به‌حدی بوده‌اند که افزایش قیمت ۱۷.۰۰۰ دلاری قابل قبول باشد؟ برای یک شرکت با هدف رسیدن به جایگاه محصولی مانند نیسان ناوارا و یا کسب جایگاه مزدا BT-50 در کلاس 4×2، این روند اصلا خوب نیست و قیمتگذاری باید به‌گونه‌ای باشد که ایسوزو بتواند جایگاه خودر را در دنیا ارتقاء دهد و مردم را به سمت خرید این محصول ترغیب کند. درون کابین دی‌مکس جدید کاملا مشابه همان کابین کلرادوهای قدیمی طراحی شده و فقط یک صفحه نمایش جدید به آن اضافه شده است. همه شرکت‌هایی که در زمینه تولید پیکاپ‌ها فعالیت می‌کنند در هر مدل، تغییرات زیادی را در کابین اعمال می‌کنند مانند هولدن.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_00b

از لحاظ زیبایی، دی‌مکس بخش‌های دوست‌داشتنی زیادی دارد اما جلوپنجره بیش از حد بزرگ آن، تناسب چندانی با چراغ‌های جلویی ندارد. همچنین ورودی هوا در پایین سپر نیز می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد و بخش‌های شبکه‌بندی شده می‌توانست زیبایی آن را بهبود ببخشد. سادگی چراغ‌های عقب کاملا مشخص است البته برخی از علاقه‌مندان، این سادگی را دوست دارند. همچنین ایسوزو می‌توانست با یک سپر کرومی رنگ بزرگ در عقب، بجای سپر فعلی، بخش پشتی این خودرو را جلای خاصی ببخشد تا چشم‌ها را بیشتر نوازش دهد.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_00g

در داخل کابین وانت دی‌مکس، اگرچه نسبت به گذشته تغییری نداشته است اما بدون شک در ایران طرفداران زیادی خواهد داشت (البته نسخه قدیمی این خودرو در ایران عرضه می‌شود)

به‌نظر ما کیفیت پلاستیک درون کابین در حد متوسط است اما کارشناسان خارجی آن را ضعیف می‌دانند. ناگفته نماند که کلیدهای کنترلی سیستم تهویه در مدل تهویه اتوماتیک و دستی با هم تفاوت دارند و کابین با سیستم تهویه اتومات بیشتر جلب توجه می‌کند. به‌طور کلی کابین دی‌مکس را می‌توان یک اتاق ساده دانست که به‌راحتی می‌توان به بخش‌های مختلف دسترسی داشت. فضای داخلی دی‌مکس در مدل ۲ کابین به‌حدی هست که ۳ فرد بزرگسال در ردیف دوم صندلی‌ها به راحتی مستقر شوند. وجود ۶ کیسه هوای ایمنی باعث می‌شود سرنشینان با اطمینان بالا به سفر درون شهری و برون شهری خود بپردازند. در بخش وسط کابین، ایسوزو از کنسول بزرگی برای سرنشینان استفاده کرده که می‌توانند وسایل خود را با خیال راحت درون آن جای دهند. وجود متریال پلاستیکی اگرچه کیفیت و زیبایی کابین را کم کرده اما تمیز کردن خودرو را راحت‌تر نموده است.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_00i

صندلی‌های راحت باعث می‌شوند شما ناهمواری جاده‌ها را کمتر حس کنید، البته به لطف سیستم تعلیق خشک، ضربات وارده به داخل کابین کمی زیاد است که در اکثر پیکاپ‌ها چنین وضعی حاکم است. بهبود سیستم تعلیق و عایق‌بندی در دی‌مکس کاملا مشهود است اما هنوز هم امکان بهتر شدن دی‌مکس وجود دارد و بهتر است بر روی سیستم تعلیق بیشتر کار شود تا آشفتگی رانندگی با دی‌مکس به حداقل برسد.

پیشرانه بروز شده با گشتاور بیشتر خوب است، اما در حال حاضر گزینه‌های قوی‌تر دیگری در بازار وجود دارد که باعث می‌شود، قدرت دی‌مکس ۲۰۱۷ کمتر دیده شود. کاملا مشهود است که ایسوزو دی‌مکس را برای رقابت با تویوتا هایلوکس آماده کرده ولی نباید فراموش کنیم که آخرین نسخه هایلوکس با نام هایلوکس ۲۰۱۶ روانه بازار شده و بروزرسانی بعدی ممکن است حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. بدون شک دی‌مکس قابلیت رقابت با نیسان ناوارا را نخواهد داشت اما رقابت نفس‌گیری با هایلوکس دارد و در داخل ایران نیز این رقابت ادامه خواهد داشت.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_03

گیربکس اتومات بکارگرفته شده در دی‌مکس از شرکت Aisin است، که از نوع شش سرعته خواهد بود. به نظر می‌رسد Aisin تصمیم داشته گیربکس جدید خود را بر روی این خودرو آزمایش کند و از آن درس بگیرد تا عیوب آن را برطرف کند. این گیربکس‌ها در حالت اتومات چندان مطمئن عمل نمی‌کنند و گاهی اوقات تعویض دنده اشتباه دارند که در شرایط جاده‌ای اصلا خوب نخواهد بود. گیربکس‌های دستی در دی مکس، در کمپانی ایسوزو طراحی و تولید شده است. گیربکس دستی از کیفیت بالایی برخوردار است و در شرایط آفرود هیچگاه شما از این گیربکس شش سرعته ناراضی نخواهید بود و با دقت و کیفیت بالا می‌توانید تعویض دنده داشته باشید.

2017_isuzu_d-max_australian-first-drive-review_19

اعداد و ارقام مصرف سوخت دی‌مکس را از  ۷.۲ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشان می‌دهند که مصرف سوخت قابل قبولی خواهد بود. همچنین این خودرو امکان بکسل ۳۵۰۰ کیلوگرم و حمل 1249 کیلوگرم بار را دارد که نشان‌دهنده قدرت بالای D-Max است.

مقایسه کوتاه با هایلوکس

Toyota-HiLux-2016-1024-01

تویوتا هایلوکس عرضه شده در ایران از پیشرانه ۲۶۹۴ سی‌سی بهره می‌برد که توانایی تولید 164 اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این درحالیست که مدل قبلی دی‌مکس که در ایران عرضه خواهد شد ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بنابراین از لحاظ فنی دی‌مکس آماده شده برای بازار ایران و دی‌مکس ۲۰۱۷، حداقل بر روی کاغذ از هایلوکس بهتر است. اما نباید فراموش کنیم که هایلوکس نام و تاریخچه تویوتا را به‌همراه دارد و مردم علاقه زیادی به این برند دارند و کابین هایلوکس از لحاظ زیبایی و کیفیت یک پله از دی‌مکس بهتر است. به‌نظر می‌رسد هایلوکس با رقیبی سرسخت روبرو شده که اگر کمی منصفانه قیمت‌گذاری شود، هم در دنیا و هم در ایران، علاقه‌مندان زیادی را به‌خود جذب خواهد کرد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. یه مقاله هم در مورد ایسوزو دی مکس مدل AT-35 یا آرکتیک تراکز بگذارید و مقایسه کنید با همین مدل فعلی البته با تمام مشخصات جدولبندی شده مثل موتور ۱/۹ لیتری و مصرف سوخت به مراتب کمتر و قدرت اسب بخار و تورک بیشتر

  2. سلام . این تو ایران پیدا میشه اگه میشه کجا میشه خرید لطفا راهنمایی کنید و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا