مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی به جک J4؛ به‌زودی در ایران!

چند روز پیش شرکت کرمان‌موتور در اقدامی غافلگیرانه خود را نماینده محصولات هیوندای در ایران دانست و خبر از مونتاژ محصولات این کمپانی شرقی در کرمان داد. این خبر کم و بیش دارندگان خودروهای کمپانی‌های جک و لیفان را ترساند؛ که مبادا در آینده با مشکلات عدیده‌ای نظیر تامین قطعات و خدمات پس از فروش مواجه شوند.

این سوالات با مالکین خودروهای چینی همراه بود؛ تا اینکه مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرد که همکاری با شرکای چینی با قدرت ادامه پیدا می‌کند. به همین منظور کمپانی لیفان محصولات جدیدی را در آینده به بازار ایران عرضه خواهد کرد و در سوی دیگر، کمپانی جک که با لطف شاسی‌بلند S5 توانسته است که چهره مقبولانه‌ای را از خود به نمایش بگذارد؛ با دو خودروی S3 و J4 به کار خود در بازار ایران ادامه خواهد داد. پیش از این در وبسیات چرخان نگاهی به S3 و مشخصات آن انداخته بودیم؛ اما مدل J4 از محصولات کمپانی جک چندان شناخته شده نیست و حالا بهانه خوبی به دست ما آمده تا نگاهی به این خودروی کوچک بی‌اندازیم؛ پس در ادامه با بررسی جک J4 همراه ما باشید.

car2_b

ابتدا بد نیست که نیم‌نگاهی به تاریخچه تولید J4 بی‌اندازیم. نام اصلی J4 در کشور چین Heyue A30 بوده و آن را باید جزء سدان‌های کامپکت کمپانی جک بدانیم. J4 براساس پلتفرم نسل دوم JAC ساخته شده و آن را باید بین خودروهای J3 و J5 قرار داد.

car1_b

جک J4 در سال 2012 با نام Heyue که زیر مجموعه برند Refine است؛ در نمایشگاه گوانگژو به نمایش درآمد. جک از دو نام برای J4 استفاده  کرد که یکی از آنها مخصوص چینی‌ها و دیگری مخصوص بازارهای هدف این کمپانی بود. نکته جالب توجه این است که پلتفرم جک J4 شباهت فراوانی با مدل S3 یا Heyue S30 دارد؛ زیرا برخی از ابعاد آنها مانند فاصله بین دو محور کاملا مشابه یکدیگر بوده و اینجاست که در می‌یابیم که چرا بعد از عرضه S3 در ایران باید منتظر عرضه J4 باشیم!

طراحی

جک J4 توسط Daniele Gaglione در مرکز طراحی کمپانی جک در ایتالیا طراحی شده است. در نمای روبرو یک جلو پنجره کرومی و چراغ‌هایی کوچک و رو به پایین را می‌‌بینیم. برروی سپر J4 به خوبی از خطوط و منحنی‌های تند استفاده شده و هماهنگی خوبی میان سپر و سایر بخش‌های نمای جلویی J4 دیده می شود. نمای جانبی و عقب J4 هم شباهتهای فراوانی با مدل J5 دارند و اوج این تشابه را می توانید در انتهای J4 مشاهده کنید!

car7_b

به طور کلی خودروی J4 از نظر طراحی تمام مشخصات یک سدان کوچک و البته ارزان قیمت چینی را دارد؛ اما تایرهای کوچک و نمای نه چندان جالب  روبرویی آن شاید نظر شما را جلب نکند و باید گفت که J4 از نظر طراحی بسیار ساده بوده و نمی‌تواند مانند مدل J5 از چشم ایرانیان برق دزدی کند!

car3_b

محیط داخلی J4 به خوبی طراحی شده و جای هیچ‌گونه گله و شکایت را باقی نگذاشته است. در این محیط به خوبی از نوارهای کرومی برای تزئین دریچه‌های کولر، دسته‌دنده، درب‌ها و کنسول مرکزی استفاده شده؛ که این موضوع ترکیبی زیبا از رنگ‌های مشکی و نقره‌ای را به وجود آورده است. محیط داخلی جک J4 عرض و ارتفاعی معادل 1275 و 1505 میلی متر دارد که با توجه به این ارقام باید گفت که فضای کافی و راحتی در اختیار تمام سرنشینان J4 قرار دارد. گفتنی است که کیفیت و جنس قطعات استفاده شده در محیط داخلی مدل 2016 جک J4 تا حد زیادی بهبود یافته و تفاوت‌های زیادی میان مدل‌های 2014 و 2016 این خودرو وجود دارد.

پیشرانه و مشخصات فنی

جک J4 در تمام نسخه‌ها به یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز شده است. پیشرانه مذکور توان تولید قدرتی معادل 112 اسب بخار داشته و گشتاور آن 146 نیوتن‌متر است. این پیشرانه برای انتقال قدرت از یک گیربکس پنج سرعته دستی و یا اتوماتیک استفاده می‌کند و حداکثر سرعت جک J4 را به 180 کیلومتر در ساعت می‌رساند.ظرفیت باک سوخت این خودرو 45 لیتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است.

car4_b

میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نسخه دستی و اتوماتیک به ترتیب 5.9 و 6.2 لیتر است. در مجموعه با توجه به وزن خالص 1110 کیلوگرمی جک J4 باید قبول کرد که پیشرانه این خودرو قدرت چندانی ندارد؛ اما مصرف سوخت مناسبی داشته و نظر شما را به عنوان یک سدان کوچک در صورت قیمت‌گذاری مناسب جلب خواهد کرد.

ایمنی

جک J4 دارای 5 ستاره ایمنی از CNCAP چین است. ساختار بدنه J4 بنابر ادعای کمپانی JAC تمام استانداردهای اروپا را داراست. در ساخت بدنه جک J4 از فولادهایی با مقاومت بالا استفاده شده و این خودروی کوچک در نسخه فول خود مجهز به 6 کیسه هوا است.

car6_b

همچنین جک J4 مجهز به سیستم‌های TPMS، ABS ،EBD و … می باشد. این خودرو در نسخه فول به کمربند ایمنی Pretensioners مجهز شده و فرمان آن در تمام نسخه‌ها قابلیت جذب ضربه را دارد. نکته جالب توجه اینجاست که تمام سیستم‌های ایمنی جک J4 تحت لیسانس کمپانی بوش آلمان است.

امکانات و تجهیزات رفاهی

jac-heyue-a30-003

جک J4 در نسخه پایه امکانات زیادی ندارد؛ اما نسخه فول این خودرو از امکاناتی نظیره: سانروف، کروزکنترل،6 بلندگو، آینه‌های برقی، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و… بهره مند است؛ که تعداد آنها بسیار ناچیز بوده و ما را ناامید می‌کند، زیرا در جهان امروز، آپشن‌های ذکر شده جزء جدایی ناپذیر خودروها بوده و نبود آنها ما را به تعجب وا می‌دارد.

کلام آخر

جک در سال 2013 اعلام کرد که مدل J4 را با هدف فروش  ماهانه 4 تا 5 هزار دستگاه  تولید خواهد کرد؛ اما برخلاف تصورات این کمپانی در سال 2013، تنها 8439 دستگاه از آن فروخته شد. در سال 2014 تبلیغات گسترده کمپانی جک، فروش مدل J4 را به 11224 دستگاه رساند؛ این موضوع باعث شد که کمپانی جک دیگر به فکر توسعه و بروزرسانی مدل J4 نباشد؛ چون عملا تولید J4 با شکست مواجه شده و با تصورات اولیه مسئولان JAC فاصله زیادی داشت. اما اکنون بزودی شاهد تردد J4 در جاده‌های ایران خواهیم بود. مدل J4 در کشور چین با قیمت 62800 تا 82800 یوان عرضه می‌شود و که یک حساب سرانگشتی باید گفت که قیمت این خودرو در ایران باید زیر 50 میلیون تومان باشد؛ البته قیمت ذکر شده تنها حدس و گمان است و با توجه گذشته کرمان‌موتور و شگفتی‌هایش باید گفت؛ زهی خیال باطل! با این وجود هنوز جای امیدواری وجود دارد و شاید کرمان‌موتور این خودروی متوسط را با قیمتی عادلانه روانه بازار ایران کند.

به سوپر گروه جک J4 ملحق شوید

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. همچین خودروی زیبا و جذابی نیست.اگه به چراغ جلو دقت بشه میبینیم که چقدر شبیه تیبا هست.خودرویی که تو کشور خودش موفق نشده میارن ایران.j5 وs5 نسبتا موفق بودن تو ایران ولی این به زیبای اونا نیست واقعا

  2. جلوپنجره و کاپوت کپی صددرصدی سوناتست و زیباست بقیه اش واقعا فاجعه است.

  3. این خودرو زیبا نیست شما داخل و قیافه ساندرو را حتما ندیدی ک ب این خودرو میگید زشت ودر ضمن امکانات اش ندیدید هنوز خخخخ

  4. ما از کمبود نوارهای خودرهای چینی رنج میبریم. بهتره تولید کننده ها به فکر تولید نوارهای این خودروها باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا