مکمل بنزین
تحلیلیخبر

نقدی بر برنامه پایش در ارتباط با کمپین نخریدن خودروی صفر: تلاشی بی‌ثمر!

شب گذشته، برنامه پایش در شبکه یک سیما، اختصاص به بررسی «کمپین نخریدن خودروی صفر» داشت که از دو کارشناس نیز برای این امر دعوت به عمل آمد تا در این ارتباط به صحبت بپردازند. یک نفر که به ظاهر نماینده خودروسازان داخلی بود و دیگری هم منتقد این صنعت که البته مشخص نبود از چه چیزی می‌خواهد انتقاد کند!

در ابتدای امر، این امید را می‌توانستیم داشته باشیم که برنامه به سمت یک نقد اصولی و بیان دیدگاه اصلی مردم و خریداران در ارتباط با صنایع ضعیف خودروسازی پیش برود (که در موارد معدودی هم رفت) اما طرح سوال عجیب برنامه به همراه نابلدی مجری در صحبت کردن با کارشناس مدافع و همچنین نشان دادن تصاویری که بسیاری از آن‌ها از روی احساس و بدون منبع بودند، برنامه را به سمتی منحرف کرد که برای بسیاری این گمان به وجود بیاید که اصلا صنایع داخلی خیلی خوب و رقابتی هستند و فقط باید کمی کیفیت خودشان را بهبود دهند و بازار هم به قدری در آن رقابت وجود دارد که این سازندگان وطنی بخاطر توانایی خودشان، توانسته‌اند جایگاه نخست را به‌دست بیاورند!

در ارتباط با برنامه پایش، چند انتقاد را بایستی عنوان کرد که سبب شد برنامه از حالت مفید بودن خود به سمتی حرکت کند که هیچ نتیجه درستی از آن نتوان گرفت. در ادامه به ۶ مورد از آن می‌پردازیم.

۱- چرا سوال برنامه به جای آنکه بر روی کمپین، کیفیت پایین و قیمت بالای ماشین‌های داخلی تمرکز داشته باشد، تا حد زیادی بر واردات خودروهای چینی ورود پیدا کرده بود؟ اصلا موضوع مورد بحث مردم چه ارتباطی به این خودروها دارد که آن را به زور وارد بحث برنامه کرده و سعی کردید به نوعی با مثال زدن کیفیت پایین آن‌ها (که به هیچ عنوان نیز فراگیر نیست)، به مردم حق انتخاب بین بد و بدتر را نشان دهید؟! در واقع برنامه می‌خواست این‌گونه به کاربران القا کند که این کمپین یا باعث می‌شود قیمت خودروی داخلی پایین بیاید یا خودروهای چینی در کشور به وفور زیاد شوند و از آنجایی که ماشین چینی عمدتا با القاب بی‌کیفیت مورد خطاب قرار می‌گرفتند، پس نتیجه این می‌شد که ایجاد چنین کمپینی، می‌تواند به ضرر خریداران نیز تمام شود. فقط نکته جالب در این بین، نظر مردم بود که ۷۰ درصد به پایین آمدن قیمت خودرو در انتها رای داده بودند و علی‌رغم تلاش زیاد کارشناسان به جهت دهی نظرات، اکثریت نشان دادند که دیگر خام صحبت‌های آن‌ها بدین راحتی‌ها نخواهند شد. جالب اینجاست که مجری برنامه پایش که سعی زیادی هم داشت تا خودش را هم‌سو با نظر مردم نشان دهد، در پایان با نشان دادن نتایج سوال نظرسنجی از اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، کارآفرینان، خبرنگاران اقتصادی که اکثریت گزینه «افزایش خودروهای چینی» را درست برعکس نظر مردم، انتخاب کرده بودند، قصد داشت تا به نوعی ضمن لوث کردن این کمپین، تبعات آن را بیشتر به ضرر مصرف کنندگان نشان دهد؛ در صورتی‌که بایستی پرسید اصلا خودروهای چینی چه دخلی به این کمپین دارند و آیا اگر ما نخواهیم خودروی داخلی استفاده کنیم، حتما بایستی به سراغ محصولات چینی برویم که اکثریت آن‌ها در همین شرایط فعلی، باز از تولیدات بسیار قدیمی و بی‌کیفیت وطنی‌سازان، بهتر است؟!

Payesh4

۲- نکته دیگر که در این برنامه به وضوح دیده می‌شد، آمارهای اشتباه و گاه متناقض بود که خود کارشناسان نیز دایما به آن ایراد وارد می‌کردند. مثلا یکی از آن‌ها واردات چینی‌ها را نسبت به سال پیش در ایران دارای ۱۰۹ درصد افزایش اعلام کرد و کشورمان را نخستین مقصد خودروسازان چینی در دنیا دانست، در صورتی‌که کارشناس مدافع صنایع داخلی، با یک استدلال صحیح در ارتباط با واردات، آن را کاملا زیر سوال برد و گفت این آمار ۱۰۰درصد غلط بوده و اختلافی فاحش با میزان صحیح دارد! کارشناس دوم هم فقط در این ارتباط سکوت کرده و به سراغ اسلاید بعدی رفت!

Payesh2

و یا همین کارشناس مدافع صنایع داخلی، تنها گزینه جایگزینی پراید را که هم قیمت آن است، یک خودروی ۲ سیلند و بسیار ضعیف هندی دانست و سایر گزینه‌های مطرح شده در این ارتباط را اشتباه دانست! ضمن اینکه مجری برنامه با خواندن یک پیامک اشتباه که قیمت خودرویی را در گرجستان ۲۶۰۰ دلار اعلام می‌کرد، رسما موضع کارشناس مدافع را تقویت کرد که به نوعی مردم در حال اشتباه هستند!

Payesh1

۳- مشخص نیست چرا هیچ کس صحبتی درباره تولید خودروهای چند دهه گذشته در مجموعه ایران خودرو و سایپا مطرح نکرد؟ مگر این نیست که ماشین‌های قدیمی همچون پراید و پژو ۴۰۵ فقط در ایران تولید می‌شوند و هیچ جایگاهی در هیچ کجای دنیا ندارند؟ آیا این مورد بسیار مهم ارزش مطرح شدن نداشت و فقط بایستی بر روی افزایش واردات خودروهای چینی مانور داده می‌شد؟!

۴- نکته جالب دیگر در این بین، یک تناقض آشکار در ماهیت همین صحبت‌ها بود؛ چرا که به تازگی سایپا و ایران خودرو اقدام به تولید ماشین‌های بسیار زیاد و متنوع چینی کرده‌اند که تیزرهای تبلیغاتی آن‌ها از تلویزیون نیز در حال پخش است؛ اما کارشناس به اصطلاح منتقد و حتی مجری برنامه، یک سوال نپرسیدند که چرا این خودروسازان وطنی، خودشان روی به مونتاژ محصول چینی آورده‌اند! آن هم با قیمتی گزاف و بسیار بیشتر از حد معمول که نشان می‌دهد فقط سود زیاد، ملاک اصلی آن‌ها در تولید است و دیگر چینی و فرانسوی و ژاپنی بودن خودرو، اهمیت چندانی ندارد!

۵- موضع کارشناس به اصطلاح منتقد در برنامه، اصلا شفاف نبود؛ گاهی به میخ می‌کوبید و گاهی بر نعل! یک بار از زیاد بودن تعرفه و حمایت بیش از حد دولت از صنایع داخلی می‌گفت و بار دیگر نموداری نشان می‌داد که تعرفه واردات خودرو به کشور را ۳۲ درصد نشان می‌داد و کشوری چون هند با ۶۰ و تایلند با ۸۰ درصد، اوضاع اسفناک‌تری از ایران داشتند!

Payesh3

عدد تعرفه واردت ۳۲ معلوم نیست که چگونه به‌دست آمده بود و حتی کارشناس مدافع صنایع داخلی، در هنگام نشان دادن چنین رقمی، سکوت پیشه کرد. در صورتی‌که الان بسیاری می‌دانند نه تنها تعرفه بسیار بالاتر است، بلکه هزینه‌های اضافه شده همچون اسقاط یک تا سه خودروی فرسوده (که رسما در کشور بسیار اندک شده و فقط پول اضافه است)، مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی، هزینه عوارض شهرداری، پلاک‌گذاری، سهم دولت و… این عدد را در بسیاری از موارد تا نزدیک به دو برابر شدن قیمت خودروها هم بالا می‌برد. نکته قابل تامل دیگر در این بین، تلاش کارشناس منتقد به نشان دادن نام چند خانواده که به صورت انحصاری واردات خودرو را در دست دارند، بازمی‌گشت؛ امری که می‌تواند تبعات زیادی برای برنامه داشته و البته در نوع خودش نیز جالب بود که رانت و سود واردات خودرو را این چنین با معرفی افراد، نشان داده و یکی از دلایل گران بودن خودروها در داخل (که این مورد می‌تواند تا حد زیادی هم درست باشد)، در سود کلانی دانست که آن‌ها از مردم دریافت می‌کنند. اما در اینجا یک سوال هم به‌وجود می‌آید که چرا دولت، علی‌رغم شفاف بودن قیمت‌ها و سایر هزینه‌ها، اجازه چنین سود کلانی را به آن‌ها می‌دهد؟ آیا بهتر نبود به جای نشان دادن چند نام، عملکرد دولت را در این مسیر به چالش کشید که سبب ساز به‌وجود آمدن چنین رانتی در کشور شده است؟

Payesh6

۶- یکی از انتقادهای وارد دیگر، به اصرار زیاد کارشناس منتقد به عدم موفقیت خودروهای چینی بازمی‌گشت،‌ امری که تلاش شد در مصاحبه با مردم نیز تا حدی بر آن صحه گذاشته شود. به طور مثال، کارشناس مربوطه با نشان دادن تصویری تلاش کرد تا بگوید که حتی در کشور چین نیز خودروهای آن‌ها فروش ندارد و ما ناچاریم که این محصولات درجه دو و سه را بخریم (نه اینکه پراید و پژو درجه یک هستند!).

Payesh5

در صورتی‌که همین آمار در خود نکات مهمی دارد. اول اینکه آمار ارایه شده فقط مربوط به خودروهای سواری بود و از رده مهمی چون شاسی بلندها، صحبتی به میان نیامد، جایی که طبق آمار سایت‌های چینی، خودروی هاوال H6 همین کشور، رتبه نخست را داشته و حتی همان خودروهای سواری که مطرح شدند، همگی در کشور چین تولید می‌شوند و به نوعی ساخت خودشان اما با برند کشور دیگر هستند و واردات محسوب نمی‌شوند (درصد تولیدی آن‌ها خیلی بالاتر از محصولات به اصطلاح وطنی چون پژو پارس و تیبا است!).

سخن پایانی

در انتها بایستی یه این نکته اشاره کرد که برنامه شب گذشته پایش،‌هیچ خروجی مناسب و جمع بندی درستی نداشت و صرفا تلاش کرد تا با نگاهی بسیار عامیانه، کمپین نخریدن خودروی صفر را یک راهکار احساسی و نه چندان منطقی جهت مقابله با صنایع داخلی عنوان کند که مهم‌ترین دستاورد آن یا پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی خواهد بود و یا ورود بسیار زیاد ماشین‌های چینی که در هر دو صورت، همچنان مجبور خواهیم بود خودروهای بی‌کیفیت و از رده خارج را تحمل کرده و بحثی چون بالا بردن کیفیت و امنیت، خروج انحصار و تنوع در تولید، به بوته فراموشی سپرده شد!

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. معلومه کمپین نخریدن خودرو خوب جواب داده که کل مافیای خودرو به تکاپو افتادن خودروی چینی هرقدرم اشغال باشه بازم ازین فرقونای داخلی بهتره این دغعه مردم خام اینا نمیشن تو همین مدت کم ببینید سایپا وایران خودرو التماس میکنن خودرو ببرید بعدا پولشو بدید تازه برای پیش فروشم سود 27 درصد دادن اما قبلا پول نقد میگرفتن سه ماه بعد ماشین میدادن پس به این کار ادامه میدیم

  2. از کسانی که از این موضوع وکمپین خبر دارند خواهش میکنم به تمام آشنایان و دوستانشان هم اطلاع رسانی کنند و چون شاید هنوز کسانی باشند که از این کمپین باخبر نباشند و درضمن یادتون باشه به این راحتی ها کوتاه نیاید حداقل حداقل حداقل این کمپین باید یک سال ادامه داشته باشه تا تاثیر بگذارد و گرنه هیچ تاثیری ندارد.

  3. دوستان به قول معروف این تو بمیری دیگه از اون تو بمیریا نیست
    نخرید تا آدم بشن اینا
    به همه دوستان و آشنایان اطلاع رسانی کنید. ما خودمون باعث شدیم که اونا تا این حد جولون بدن. تغییر این شرایط هم دست خودمونه.

    1. فهمیدم اون دو نفر که دیس دادن مدیر عاملای این دو تا لابی بزرگ آدم کشی یعنی ایران خودرو و سایپا هستند
      به قول حناب خان :
      عخییییییییییییییییییییییییی

  4. ما
    ماشین اشغال ایرانی
    نمییییییییییییخریم
    مردم حمایت کنید تا بفهمن بی ما هیچین

  5. ما با عذر خواهی و تجدید نظر کردن در رفتار و شیرینی پخش کردم و عروسک دادن و …. دست از تحریم و کمپین بر نمیداریم و وفادار میمانیم
    چون :
    که تنها خریداران خودروهای داخلی ما ایرانی ها هستیم و هیچ کشور دیگری خودروهای اینان را نمیخرند پس
    ما قانون و قاعده بازی را معین میکنیم و میگوییم که روش
    چه شکلی باید باشد
    1-قیمت خودرو داخلی باید نصف شود
    2-واردات خودرو خارجی بدون گمرکی باید آزاد گردد
    در عوض کسری درآمد دولت به جهت دو بند بالا باید
    عوارض سالیانه تردد خودرو را 5 برابر گردد و برای
    خودروهای خارجی بیشتر

    1. عزیز دلم. خودرو داخلی هیچ کدومش بیشتر 4 تا 5 میلیون نیم ارزه. نصف قیمت فعلی از سرشون هم زیاده. اگر ماشین خارجی بدون گمرکی وارد بشه که دیگه کسی تف هم تو این فرغونای داخلی نمیندازه. ضمنا عوارض واسه چی زیاد بشه نه اینکه الان خیلی کمه!!! به نظر من باید زیاده خواهی حضرات رو کم کرد، نه اینکه عوارض زیاد بشه. این حضرات از ما بهترون تو این سالها هرچی خون مردم رو شیشه کردن و تابوت چارچرخ تحویل دادن دیگه بسه. در کارخونه های ایران خودرو و سایپا باید باید باید باید باید باید باید باید باید باید باید تخته بشه. دیگه خودرو ( فرغون ) ایرانی ننننننننممممممیییییییخخخخخرررررییییم.

  6. من یه ایرانیم مثل همه. از اینکه بهم زور بگن خیلی متنفرم.
    تعداد کشته های تصادفات رانندگی ایران در این چندساله؟ خیلی بیشتر از تمام کارکنان
    ،کارخانه های اسمبل ماشین در ایرانه.

    به نظر من باید این دو مافیای بزرگ خودرو کلاً برنامه هاشونو زیرو رو کنند:
    1 کاهش سود جویی غیر منطقی
    2 تعیین نقشه راه چند ساله برای رقابت با برترین شرکت های دنیا
    من که خودم 5 ساله میخوام ماشین بگیرم ولی با تمام سختی های که بوده نگرفتم به امید اینکه مردم پشت هم باشن برای سربلندی ایران.

  7. یکی از مهمان برنامه دیشب چندبار اعلام کرد که قیمت پراید در عراق نزدیک به 35یا 40ملیون میرسه من همینجا اعلام میکنم واز تمام ایرانهای هموطنم این میخواهیم وقانع به ضرر شرکت سایپا نیستیم ما نمیخریم شما با قیمت 35یا همون 40ملیون به عراق بفروشید که شرکت سایپا ضرر نکن والابخدا

  8. مشکل اصلی مردمم هم کیفیت به نسبت قیمت وگرنه اگه همین پراید رو بدن8 میلیون بقیه خود رو ها هم نهایت ۱۵ بدهند مشکلی نداریم. مشکل اصلی قیمت خودرو های داخلی هست که چندین برابر ارزششون است.

  9. فک کنم واسه قیمت پرایدشون آقای کارشناس یه صفر اشتباه کرده قیمت پراید اونجا چهار میلیونه نه چهل میلیون
    بعدم به قول دوستمون برین همون چهل تومن به اونا بفروشین حداقل انتقام جنگ تحمیلی رو با پراید ازشون بگیریم مایم اینجوری راضی تریم

  10. باسلام و خسته نباشید خدمت خودرو سازان خدا وکیلی شما این فرغونهایی رو که می
    سازید سوار می شید و به جاده می رید چرا جان هم وطن هاتون براتون ارزش نداره و ما قشر ضعیف جامعه رو یه هیچ می شمرد ید اگه خریدار نداشته باشید چطور می تونی به ثروتت روز به روز اضافه کنید تورو خدا یه کمی هم به فکر ما فقیر بیچاره ها باشید

  11. صنایع درونی چون لوستر سازی سالهاست که فدای استعمار چین شده ولی نخریدن خودروی درون ساز مرحون زحمات نامد یرانی است که از کیفیت خودرو زده و به قیمت افزوده اند و خود خودروی ایرانی سوار نمی شوند نمایندگی های خودرو نیز از همه بدتر هستند آنها می دانند که خودروی صفر یعنی پول و مشتری پس خوب کاسبند و انعام ندهیم کار را راه نمی اندازند به کمپین نگاه نکنید خودرو گران است بنابر این ارزش تعمیر زیاد بوده و خودرو اسقاط نمی شود خودروی چینی شرایط خوبی برای عرضه دارد و تا حدی هم مشتری مدار هستند هم اکنون 18 برند چینی در ایران است ایران خودرو و سایپا الاف هستند باید جمع کنند

  12. والابه خدا اگه مثلا پراید 20 ملیون بشه هم نباید خرید یا ماشینا 30 سال پیش فرانسه ، چرا ما باید اینقد عقب مونده نگهمون دارن ، آقا مرگ موش بشه مفتی مردم باید بگیرن بخورن؟ موندیم پهباد آمریکایی رو تو یک سال کپی میزنیم ماشینا 30 سال پیش رو نمیتونیم عوض کنیم ؟ 🙂

      1. اصلا چرا باید پراید تولید بشه …….
        تحریم ادامه دارد تا ورشکستگی کامل دوغول دزد رباخور قاتل
        وتعرفه ها نیز باید برداشته شود……….
        مردم عزیز براجون ومالتون ارزش قائل شید وتابوت نخرید وبه کمپین آری بگویید

  13. مرگ بر شما خائنان کثیف که مردم مسلمان را قتل عام کردید … سران ایرانخودرو و سایپا باید در دادگاههای انقلاب محاکمه و مجازات شوند .،.

  14. من برنامه را ندیدم .ولی در این مدت کاملا مشخصه که در صدا و سیما سیاست عوام فریبی برای تمام برنامه هایشان ار جمله خودروسازی در دستور کار است .خدا را شکر که دیگه این نسخه جواب نمی ده. و گر نه ایا بیکاری چند هزار کار گر مهمتره یا جان میلیونها انسان بی گناه؟؟؟؟؟؟واگه اینقدر خودرهای داخلی خوبند چرا حضرات خودشان از این نعمت بزرگ بهره مند نمی شود تا حالش را ببرند!!!!!1ا

  15. بابا نمی خوایم نمی خریم حرف ما فقط کیفیت نیس قیمتم هس قیمتم باید نصف بشه من خودم 2سال عراق بود پراید با 6میلیون تومن فروخته میشه

  16. مردم راه خودشون رو پیدا کردن نه راهپیمایی نه درگیری در آرامش کامل نمیخریم تا کیفیت بهتر و قیمت کمتر بشه ،

  17. دوستان خوبه بدونین که بیشتر کارخونه های قطعه سازی مال مدیران ایران خودرو یایپاست واینا با استفاده از رانتشون قطعات بی کیفیت رو چندین برابر قیمت واقعیش به کارخونه میفروشن و چون تغییر خط تولید واسشون هزینه داره نمیخوان ماشینای جدید بزنن وگرنه با تکنولوژی های جدید تولید ماشین جدید خیلی اسونه کلا مشکل صنعت خودرو کشور فساده و راه حلم مقاومت مردمه درود بر عزم ایرانی

  18. از همون درصد هایی که به ارگان های مختلف میدن رو ندن .خرج خود ماشین کنن همه چیز درست میشه

  19. واقعا انتظار دارید صدا و سیما پشت ملت باشه؟؟؟؟؟ اینا همشون دستشون تو یه کاسه س
    مردم با نخریدن خودرو مشت مشت محکمی میزنن به دهان این نامردا

  20. ایندفعه ملت متحد شدن تا گاری سازان داخی و حامیان دولتیشون رو یکجا بفرستن زباله دان تاریخ
    ننگ بر مافیای خودرو
    نمیخریم تا زنگ بزند
    به امید روزی که در بهشت زهرا قطعه ای مخصوص خودرو سازان با نام قطعه کمپین ایجاد گردد

  21. نقد بسیار خوبی از برنامه ی پایش بود. متاسفانه صدا و سیما در چند روز اخیر با مانور بر روی کمپین نخریدن خودرو، باز هم داره بر خلاف خواسته ی مردم حرکت می کنه و اصولاً می خواد این حرکت تا به امروز موفق مردمی را، وابسته و از اینجور چیزها نشون بده. امیدوارم ملت با درایت ایران بتونن محکم و با صلابت پای خواسته ی به حق خودشون بایستند و در این کمپین موفق باشند.

  22. اگر همت کنیم و سریع جو زده نشیم و به وعده های تو خالیشون اعتماد نکنیم نتیجه می گیریم،

    1. سنگ مردمو به سینه میزنه مشکلش چیه؟ حتما باید یه خارجی بمیره حس انسان دوستی نداشته تون عود کنه
      بخدا شما آدم نیستی اگه از این دوتا شرکت حمایت کنی
      خیلی به فکر بیکاری کارگرایی؟
      خوب قطعه وارد کنن مونتاژ کنن فروششون بیشترم میشه تازه
      شما ادمکش ها رو بخداواگذار میکنیم
      زنده باد کمپین اتحاد مردمی

  23. ابوبکر بغدادی خلیفه داعش طی نامه ای از ایران خودرو و سایپا تشکر نمود.
    متن نامه بدین شرح است.
    مدیران محترم ایران خودرو و سایپا داعش از شما بدلیل کشتار سالانه بیش از بیست و هفت هزار شیعه در ایران صمیمانه سپاسگزاری نموده و درخواست نموده تا در زمان بحران به این شرکتها یاری نماید تا مشکلاتشان انشاالله بزودی مرتفع گردد.باشد که هرچه زودتر این دو شرکت به دوران اوج خود برسند.ذیلا اضافه نمود که داعش در طول دوسال جنگ در عراق که جنایات مختلفی انجام داده هنوز به اندازه یکسال این دو شرکت موفق به کشتار شیعیان نشده.ایشان همچنین جایگاه مدیران این شرکت را بهشت میداند.چرا که بروایتی هر داعشی هفت شیعه را بکشد به بهشت میرود و با این حساب مدیران این دو شرکت از صاحب منصبان بهشت محسوب میشوند.

  24. بنده بخاطر توهین های وزیر و مشاور انجمن خودروسازان و نیز نعمت بخش . خودرویی را که ثبتنام کردم انصراف دادم. و با مراجعه سازمان حمایت از مصرف کننده خسارتم را از شرکت سایپا گرفتم. نمیخرم . اگه کیفیت و قیمت اصلاح نشد ماتشین خارجی میخرم. عمه ات بیاد بخره

  25. مردم ؛صدا و سیما و نشست و انجمن و جلسه و این سیاه بازیا که اینا میزارن توهم پوچی بیش نیست… بالا رفتن و پایین آمدن خودرو یا هر چیز دیگه ای دست شما مردمه…خنده داره که اینا برا مردم نرخ تعیین میکنن…مث این میمونه من واسه نفس کشیدنم از هوا باج بخوام.مثلا بگم اگه پول ندی نفس نمیکشم..کی ضرر میکنه؟؟؟ من یا هوا؟؟؟
    اگه قیمت خودرو تا حالا تا این حد بالا رفته قدرت اونا نبوده بلکه خرید بی رویه و بی هدف شما مردم بوده…اگه اونموقع که پراید هفت تومنی شد هشت تومن کسی خرید نمیکرد حساب کار دستشون میامد. ..شما مردم چیزی که گرون میشد بیشتر بهش تشنه میشدین. .شما به گرانی بی دلیل این حلبیها نرمش نشان میدادین…همین باعث شد این جوجه خودروسازا رو به غولهای خون آشام و پولاشام تبدیل کنین…حالام دیر نشده…ما خودمون گنده شون کردیم خودمونم تو سرشون میزنیم…فقط با یه کار…نمیخریم. …همین…کسی از بی ماشینی نمرده…اتفاقا با خرید این ماشینا میمیره. .. فک کردین چرا مردم اروپا انقد تو رفاه و پیشرفت زندگی میکنن؟؟ چون رو هر افزایش و کاهشی واکنش نشون میدن…ولی ما ایرانیها نه…ما بدتر به هر افزایش قیمتی علاقه نشون میدیم …میگیم بخر تا گرانتر نشده نمیگیم نخر تا ارزان بشه… ما هرچی سرمون میاد خودمون سر خودمون میاریم…نه ایرانخودرو و سایپا…اونا فقط موج سواری میکنن و از آب گل آلود بیخیالی ملت ماهی میگیرن… همین…

  26. به نظر من خودروهای داخلی فقط باید برای افراد اعدامی استفاده شود ولا غیر … ارزش دیگه ندارن .یه پیشنهاد با بازکول وزن کنن و به قیمت اهن بفروشن

  27. سلام
    بی صبرانه منتظر روزی هستم که دو کارخانه ی ساخت ماشین های مرگ تعطیل شوند و تعرفه ی واردات خودرو به طور کامل برداشته شود. در کشور ایران خانواده ای نمانده که قربانی خودروی ایرانی نشده باشد.

  28. آقا بيست ميليوني كه ميخواي بدي پرايد بيا برو تو قشم ببين سوار چه برندي از خودرو ميشي فقط بدبختي ما اينه كه گمركمون هم دستش با ايران خودرو و سايپا تو يه كاسه هست، ببينيد تو مملكت ما الان فروش خودرو بي كيفيت با قيمت بالا از فروش نفت هم زده بالاتر

  29. خیلی ساده لوحانست که فکر کنید گران بودن ماشین در ایران دست دولت ها یا خودروسازانه !
    این همه مجلس و دولت در این مملکت عوض شده یکیشون اقدامی عملی نکرده اگر کمی فکر کنید (جدای از مستندات و شواهد) می توجه میشید که پول این اختلاف قیمت جیب چه نهاد هایی میره که با تغییر دولت ها و مجلس ها باز هم تغییری در راس اونها ایجاد نمیشه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا