مکمل بنزین
خبر

مریخ‌نورد ناسا معرفی شد

سفر به مریخ با هدف زندگی طولانی و بی‌بازگشت بر روی آن در حال تحقق یافتن است و در همین راستا شرکت کندی به‌عنوان زیرمجموعه ناسا از جدیدترین محصول مفهومی خود برای حرکت بر روی مریخ، پرده برداشت.

برادران پارکر مهندسان ناسا هستند که موفق شدند این مریخ‌نورد را با توجه به شرایط آن سیاره، طراحی کنند و با رعایت اصول فنی در ساخت و شباهت مدل تولید شده به طرح اولیه، این خودرو می‌تواند بسیار کاربردی باشد. بیشتر مریخ‌نوردهایی که تاکنون برای تردد بر روی این سیاره ساخته شدند، جنبه رباتیک داشته و قابلیت حمل انسان را نداشته‌اند اما این مدل جدید کاملا برای حمل ۴ سرنشین طراحی شده است. وزن خالص این خودرو  بیش از ۲.۷ تن است و ۳.۳ متر از سطح زمین فاصله دارد.

cfe3e3f7-e8d9-47cf-8158-660e49b7e488

برای تردد این خودرو بر روی مریخ، چرخ‌هایی به قطر ۵۰ اینچ درنظر گرفته شده تا زمین‌های ماسه‌ای مریخ را بدون مشکل طی کند. بدون شک تامین انرژی فسیلی در مریخ غیرممکن است برای همین خودروی مذکور از پیشرانه‌ تمام الکتریکی بهره می‌برد که از طریق صفحات خورشیدی شارژ می‌شود.

براساس ادعای سازندگان، این دستگاه در داخل آن امکاناتی تعبیه شده تا برای کاربری آزمایشی نیز مناسب باشد تا تحقیقات را با سرعت بیشتری پیش ببرند. وزن این خودرو بر روی سطح مریخ بسیار کمتر خواهد شد، بنابراین وزن بالای آن کاملا منطقی است. حداکثر سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت برای یک مریخ‌نورد بسیار خوب است اما باید توجه داشت که این سرعت مخصوص شرایط مریخ است چرا که وزن این مدل بر روی زمین بسیار زیاد است و سرعت آن ۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. حال باید ببینیم ناسا، تا چند سال آینده تمام امکانات مناسب شرایط زندگی انسان بر روی مریخ را فراهم می‌کند تا آنجا محل بعدی استقرار انسان‌ها شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا