مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه هایما S7 و چری تیگو 5: کراس‌ اوورهای دست یافتنی!

در سگمنت D مخصوصا در ایران، اوضاع چندان مانند خودروهای ارزان وخیم نیست و می‌توان با در دست داشتن حدود نود میلیون تومان به خرید خودروهای مناسبی اقدام کرد.

از جمله می‌توان به هایما S7 اتوماتیک، تیگو 5، جک S5، لندمارک V7 و… اشاره کرد. البته که نگارنده علاقه‌مند به نوشتن نام خودروهای اروپایی نیز بود، ولی چه کنیم که توانمان به همین چند خودروی چینی می‌رسد!

در سری مقالات مقایسه‌ای، به جدال بین پژو 2008 با جک S5 و نیز رویارویی جک S5 با هایما S7 پرداخته شده است. اما حالا می‌خواهیم یک جنگجوی دیگر چینی به نام چری تیگو 5 را مقابل S7 قرار دهیم. مقایسه این دو خودرو را که با جمع آوری منابع از خریداران و همچنین از سایت‌هایی مانند automiddleeast نگارش شده است، به شما بزرگواران تقدیم می‌شود. با چرخان همراه باشید.

Cherry_Tiggo_(9)
Chery Tiggo 5

طراحی

در بخش بیرونی در هر دو خودرو شاهد بلوغ طراحی چینی‌ها هستیم. وقتی از جلو به تیگو 5 نگاه می‌کنیم؛ چراغ تلسکوپی را می‌بینیم که در گوشه سیستم روشنایی روز به‌صورت U در قاب چراغ جای گرفته است و در زیر همه این تشکیلات چراغ‌های راهنما قرار دارند.

گویی چراغ راهنما باعث تاب برداشتن Day light شده است. دو خط روی کاپوت به گوشه‌های جلوپنجره کرومی تیگو 5 می‌رسد که خطی از وسط و در طول آن با آرم چری یکپارچه‌شده است. ورودی‌های هوا به دو بخش 5 ضلعی و یک بخش 4 ضلعی بزرگ تقسیم می‌شوند. چراغ مه شکن در جوار ضلع بالایی قسمت 5 ضلعی و در زیر آن چراغ مه شکن بیضی‌شکلی وجود دارد که ازقضا آن‌هم با کروم تزیین‌شده است.

Haima_S7_(6)
Haima S7

اما در مقابل هایما S7 چهره ساده‌تر و خلوتی دارد؛ درحالی‌که خطوط و پف‌های روی کاپوت و زیر چراغ‌ها، چهره‌ای عضلانی به او داده است. از نظر نگارنده سادگی S7 در جلو زیباست اما چراغ‌هایش به گرد پای چشمان نافذ تیگو 5 نمی‌رسد. میزان استفاده از کروم در جلوپنجره 6 ضلعی هایما به 5 خط و آرم داخل آن و همچنین ورودی هوای پایین خلاصه می‌شود و اصلا با تیگو 5 قابل قیاس نیست.

Haima_S7_(8)
Haima S7

در طراحی جانبی خطوط و تورفتگی و پف‌های هایما بیشتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. مخصوصا چرخ‌های بزرگ‌تر آن به نسبت تیگو 5. نگاه از بخش کناری به S7، حس یک SUV فول سایز را در ذهن القا می‌کند؛ گویی که قصد دارید با آن به بیابان سفر کنید!

البته چری سعی کرده تا طراحی اسپرت‌تری را در تیگو 5 به نمایش بگذارد؛ مخصوصا با پلاستیک حاشیه گلگیرها و برآمدگی بالای آن‌ که در بخش زیرین رکاب به هم متصل می‌شوند. خطی اریب از چراغ عقب شروع می‌شود و تا برآمدگی گلگیر جلو ادامه می‌یابد و با آن ادغام می‌شود.

Cherry_Tiggo_(3)
Cherry Tiggo 5

در طراحی عقب هایما S7 اگر منبع و لوله اگزوز و همچنین جای پلاک بزرگش را فاکتور بگیریم؛ به طراحی قابل قبولی می‌رسیم. پنجره بزرگ، سپر عقب حجیم و سر اگزوزهای دور کرومی به همراه 3 مه شکن، همانند طراحی جانبی، یادآور خودروهایی است که بیشتر در صحرا آن‌ها را ملاقات می‌کنیم.

اما در چری تیگو 5 موضوع 180 درجه می‌چرخد و با کراس‌اووری اسپرت مواجه می‌شویم. پنجره عقب کوچک، چراغ‌های لوزی شکل که وقتی به‌جای پلاک می‌رسند کمی خم می‌شوند، پلاستیک زیر در صندوق‌عقب که 2 چراغ مه شکن و 2 خروجی اگزوز را در خود جای داده است؛ همه و همه به جذابیت بصری قسمت عقب خودرو کمک کرده‌اند.

Haima_S7_(7)
Haima S7
Cherry_Tiggo_(10)
Cherry Tiggo 5

در طراحی داخلی ذکر این نکته اهمیت دارد که شباهت بسیاری در کنسول وسط و داشبورد این دو خودرو با یکدیگر وجود دارد، به شکلی که نگارنده در بعضی لحظات نگارش متن بین دو خودرو به شک می‌افتاد!

این حد شباهت بین دو خودرو کمی عجیب است. در قلب داشبورد هایما و چری صفحه‌نمایش لمسی با اندازه به ترتیب 7 و 8 اینچی وجود دارد. در دو طرف صفحه‌نمایش دریچه‌های کولر نمایان هستند. اما در طراحی درب‌ها تفاوت اساسی وجود دارد چراکه تیگو 5 از دو ستون که به درب متصل‌اند استفاده کرده که ممکن است در حین رانندگی کمی اذیت شوید. دستگیره‌ها و پلاستیک‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند و استفاده از چرم نکته مهم و قابل ملاحظه‌ای است. تودوزی قرمزرنگ صندلی، دسته‌دنده و فرمان به گیرایی کابین چری کمک کرده است.

Cherry_Tiggo_(8)
Cherry Tiggo 5

در هایما تریم دوم تنها در روکش صندلی و درب‌ها استفاده شده است. همچنین داشبورد در وسط بسیار شلوغ است که به نسبت تیگو 5 که ادوات را به‌خوبی پخش کرده، یک ضعف محسوب می‌شود. البته آشنا شدن با داشبورد در ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسد، ولی بعد از مدتی دیگر لازم نیست که مدت زیادی را برای پیدا کردن دکمه کنترل پایداری خودرو صرف کنید.

Haima_S7_(1)
Haima S7

 تجربه رانندگی

پیشرانه 2 لیتری 148 اسب بخاری نه‌تنها برای جثه هایما ناکافی است؛ بلکه به جهت عدم هماهنگی مناسب آن با جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک، در شتاب گیری بسیار ضعیف عمل می‌کند. گشتاور 180 نیوتن متر نیز به نظر برای این خودرو ناکافی بوده و برخلاف هیکل ورزشکاری‌اش اصلا برای آفرود مناسب نیست.

انتقال قدرت به چرخ‌های جلو با توجه به وزن 1545 کیلوگرمی وضع را از این هم که هست بدتر می‌کند. بدین ترتیب با خرید این خودرو باید با کم فرمانی کنار بیایید. البته ترمزها عملکرد خوبی دارند دلیلش هم این است که هر 4 چرخ مجهز به ترمز دیسکی هستند، البته کمی باید بیشتر از قبل پدال ترمز را فشار دهید.

Haima_S7_(5)
Haima S7

در تیگو 5 هم تقریبا همین داستان وجود دارد. شتاب گیری ضعیف به جهت موتور 2 لیتری 4 سیلندر که 136 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند، تمام آن چیزی است که با پرداخت پول هنگفتی به دست می‌آورید. گویا هایما و چری عزم خود را جزم کرده‌اند تا لذت سواری را از مشتریانشان بگیرند!

حداقل می‌توانستند موتوری مشابه آنچه در جک S5 به‌کار رفته، استفاده کنند. مدل دستی تیگو 5 موتور 1.5 لیتری توربو باقدرت 152 اسب بخار را داراست. ای‌کاش حداقل برای منصفانه‌تر شدن مقایسه، چری از این موتور در مدل اتوماتیک خود استفاده می‌کرد. نرمی و فرمان پذیری مناسب این خودرو باعث شده تا از لحاظ هندلیگ از هایما بهتر عمل کند. البته این نرمی را باید مدیون کمک شرکت بنتلر آلمان باشد.

Cherry_Tiggo_(4)
Cherry Tiggo 5

قیمت و تجهیزات

هزینه‌ای که می‌بایست برای یک S7 فول آپشن اتوماتیک بپردازیم در حدود 80 میلیون تومان است، درحالی‌که ارزان‌ترین مدل تیگو 5 با نام لاکچری حدود 94 میلیون تومان آب می‌خورد. این در حالی است که اگر یک میلیون تومان به مبلغ مدل نامبرده تیگو 5 اضافه کنید می‌توانید یک S7 توربوشارژ اتوماتیک داشته باشید. البته تحویل خودرو برای دو شرکت چری و ایران‌خودرو متفاوت است.

یعنی برای اینکه صاحب تیگو 5 شوید تنها یک ماه باید صبر کنید. این در حالی است که سیاست‌های ایران‌خودرو به‌کلی بر روی “مشتری فَراری” می‌چرخد! یعنی در بهترین شرایط با پرداخت 40 میلیون تومان می‌توانید 6 ماه بعد صاحب یک عدد هایما S7 اتوماتیک شوید، البته آن‌هم با مقدار زیادی منت از جانب ایران‌خودرو!

Haima_S7_(2)
Haima S7

ذکر این نکته مهم است که طبق گفته یکی از نمایندگی‌ها که نگارنده با آن تماس گرفت، قرار است تمامی آپشن‌ها در مدل اکسلنت جدید (بر خلاف مدل قبلی) فعال باشد.

Cherry_Tiggo_(7)
Cherry Tiggo 5

کروز کنترل، ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری، Day light، کیسه هوا راننده و سرنشین+دو عدد کیسه هوای جانبی، آینه‌های جانبی برقی و راهنمادار و گرمکن‌دار، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سانروف، فرمان برقی با امکان تنظیم ستون فرمان در 4 جهت، چراغ‌ترمز سوم، کنترل میزان باد لاستیک، استفاده از دو تریم در طراحی داخلی و تنظیم برقی صندلی در جهات مختلف ازجمله ویژگی‌های یکسان دو خودرو مورد بررسی است.

البته در سیستم‌های پایداری تفاوتی مشاهده نمی‌شود، جز عدم وجود HHC (سیستم کنترل حرکت در شیب) در هایما. ولی این همه ماجرا نیست؛ چراکه بر خلاف تیگو 5، رقیب هم‌وطن با آینه وسط می‌تواند فاصله تا مانع عقب را نشان دهد. ولی تیگو 5 نیز با داشتن رادارهای 8 گانه سعی در جبران این آپشن را داشته است.

از نکات مثبت چری می‌توان به چراغ‌های مه شکن هوشمند اشاره کرد که می‌توانند قبل از اینکه به‌طور کامل وارد پیچ شوید، به سمت پیچ روشن شده تا با خیال راحت بپیچید. فضای صندوق‌عقب هایما و تیگو 5 در این سگمنت مناسب هستند.

Haima_S7_VS_Cherry_Tiggo_1
Haima S7 Vs. Cherry Tiggo 5

کلام آخر

خرید خودرو همیشه کار سختی است و محدود بودن گزینه‌ها کار را از این هم سخت‌تر می‌کند. در حقیقت انتخاب بین هایما S7 و چری تیگو 5 شاید بدون توجه به موتور کار ساده‌ای به نظر برسد، چراکه از لحاظ امکانات، راحتی و طراحی تیگو 5 بالاتر از هایما S7 قرار می‌گیرد.

البته از قیمت بالای تیگو 5 هم نباید چشم پوشید. اما وقتی با پیشرانه‌های ضعیف آن‌ها مواجه می‌شویم، حتی ممکن است ما را از خرید این خودروها منصرف کند و به سمت سگمنت B بکشاند! بنابراین انتخاب بین این دو خودرو را به شما واگذار می‌کنیم.

به گروه تلگرام هایما S7 ملحق شوید

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. یکی از فامیلای ما S7 خریده داخلش باحاله حداقل واس من که از همه بیشتر به ریزنکات ماشین توجه میکنم جالبه ولی من هیچ وقت ماشین چینی نمیخرم استفاده از قطعات کرومی و چرم و پلاستیک نرم نظرمو جلب کردن

  2. تو عکسا تیگو زیباتر به نظر میاد ولى در واقعیت هایما طراحى ساده تر و زیباترى داره اگه به عکس تیگو نگاه کنید مشخصا عکسا دستکارى شده مخصوصا در نماى پشت تیگو به بزرگترین نقطه ضعف طراحیش یعنى ارتفاع زیاد در مقابل عرض کم و واقعا مضحکه ولى تو عکس این زشتى با عریض کردن تصویر بر طرف شده

  3. شما در طراحی بیرون تیگو ۵ نیو فیسو اشاره کردین بهش ولی در آپشن و مقایسه داخل خودرو تیگو فیس قدیم و مدل ۲۰۱۴
    و در ضمن تحویل تیگو بروز هست نهایتش اگر رنگ خاصی سفارش بدین یک هفتهوای تحویل میدن و در مورد قدرت و شتاب گیری فعلا مشکلی نداشته کسی گیربکس cvtقلق خاص خودشو داره و در آخر tiggo 5 تنها ماشینیه که همزمان در بازار چین هم تولید میشه بقیه رقبا تولیدشون متوقف شده

    1. سلام…
      آپشن های نوشته شده همه از روی وبسایت رسمی چری ایران برداشته شده که برای نسخه جدید است و همچنین تاریخ تحویل را بر اساس فایل منتشر شده در وبسایت شرکت اعلام کردیم.

  4. به نظر میاد نویسنده خودش طرفداره تیگو باشه.در مورد تیگو خیلی غلو کرده و بفرموده کسری عکسا دستکاری شده است.

    1. درود…
      دوست عزیز بنده طرفدار هیچ خودرو چینی نیستم… چراکه هیچ کدام از خودروهای این کشور ارزش خرید ندارند و بهتر است به جای پرداخت بهایی گران برای یک چینی از تک و تا افتاده، پول خود را برای یک خودرو روز و ترجیحا اروپایی (حتی دست دوم) صرف کنید… شأن یک ایرانی خیلی بالاتر از یک چینی است و خودروهای تولید داخل بی‌کیفیت توهین به ارزش و درک والای ایرانیان است.

      1. خودرو اروپایی که ما بتونیم با ۱۰۰ تومن بخریم دیگه داغونه

        1. فلوئنس قدیمی و بیریخت و بدون آپشنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا