مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

ریگان خودرو و ناشناخته‌های جدیدش!

ظاهرا صنایع خودروسازی کرمان و به طور خاص شرکت کرمان‌موتور، از سالها قبل برای چینی کردن بازار خودروی ایران برنامه‌‎ریزی داشته و منتظر یک فرصت مناسب بودند. این شرکت با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده خود پای کمپانی‌های چینی را به ایران باز کرد و توانست خلع موجود در بازار ایران را که به واسطه انحصار طلبی دو خودروساز دولتی ایجاد شده بود، از بین ببرد. به همین منظور شرکت کرمان‌موتور زیر مجموعه‌های زیادی ایجاد کرده است تا بهتر بر پیکر بی‌جان صنعت خودروسازی ایران چنگ بزند. یکی از این زیر مجموعه‌ها ریگان‌خودرو نام دارد.

حدود 10 سال پیش کرمانی‌ها ریگان‌خودرو را خلق کردند تا با تحقیق و توسعه در بخش فنی؛ کمی از بار واردات برخی از قطعات محصولات چینی آنها کاسته شود. ریگان‌خودرو با شرکت سازنده موتورهای میتسوبیشی در چین همکاری دارد. این شرکت توان تولید برخی از  محصولات کمپانی ZF را داشته و بعضی از قطعات خودروهای JAC را تولید می‌کند. اما در این 10 سال خبری از این شرکت نبود و مدیران آن ترجیح می‌دادند که به آرامی و به دور از حواشی به تولید و توسعه خود بپردازند. تا اینکه حدود دو سال پیش خبر تولید خودروهایی از برندهای چینی در بازار ایران توسط ریگان‌خودرو مخابره شد. در آن زمان کسی به این اخبار توجه نکرد؛ زیرا توجه رسانه‌ها به سمت برجام و خودروسازان اروپایی بود و همه آنها گمان می‌کردند که دیر یا زود چینی‌های حاضر در صنعت خودروسازی ایران چمدان‌های خود را بسته و ایران را ترک می‌کنند. ریگان‌خودرو در سکوتی عمیق فرو رفت و مدتی بعد خبر از همکاری خود با کمپانی‌های Hawtai و Changfeng Liebao را داد. این خبر هم مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت؛ اما این پایان کار نبود و ریگان‌خودرو با نمایش Terracan در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب ثابت کرد که عزمی جدی برای تولید خودروهای چینی دارد. رسانه‌های داخلی به ریگان‌خودرو توجه چندانی نکردند و همین موضوع باعث شد که این شرکت نوپا بدون هیچ دغدغه‌ای از شرکای چینی خود کمک گرفته و محصولات جدیدی را برای عرضه به بازار ایران معرفی کند.

همان‌طور که گفته شد ریگان‌خودرو به سراغ کمپانی‌های Hawtai و Changfeng Liebao رفته است. کمپانی Hawtai یا Hawtai Motor Group امکان تولید خودرو در مغولستان را داشته و کارخانه اصلی آن در استان شاندونگ چین قرار دارد. این خودروساز چینی تمرکز زیادی برروی تولید خودروهای SUV داشته و از سال 2002 تا 2010 با همکاری کمپانی هیوندای اقدام به تولید خودروهایی با برند Hawtai کرده است. این کمپانی برای ساخت محصولاتش از تکنولوژی هیوندای بهره برده و براساس آخرین گزارشات؛ توان تولید 350 هزار خودرو در سال را دارد.

این کمپانی از سایر رقبای چینی خود کمی متمایز بوده و توان تولید خودروهای دیزلی را هم دارد. سبد محصولات این کمپانی بسیار گسترده بوده و عملا در تمام خودروهای این کمپانی رنگ و بوی برند هیوندای کاملا مشهود است. ریگان‌خودرو از بین تمام محصولات Hawtai شاسی‌بلند Hawtai A25 را برای تولید در ایران انتخاب کرده است. شاسی‌بلند Hawtai A25 یک کراس‌اوور شهری بوده و از نظر ابعاد و طراحی تا قسمتی شبیه به هیوندای سانتافه است. این خودرو با یک پیشرانه 1.5 لیتری و با توان 154 اسب‌بخار عرضه شده و در دو نسخه دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسد.

ریگان‌خودرو علاوه بر تولید شاسی‌بلند Hawtai A25 ظاهرا برای تولید خودروی Terracan هم نقشه‌هایی دارد. Terracan تقریبا از سبد محصولات Hawtai کنار گذاشته شده و این کمپانی میلی برای تولید آن ندارد. این خودرو از یک پیشرانه 2.4 لیتری میتسوبیشی با توان 154 اسب‌بخار بهره برده و در سه نسخه مختلف عرضه می‌شود.

در مقابل برند Leopaard متعلق به کمپانی Liebao بوده که زیر مجموعه‌ کمپانی Guangzhou Automobile Group است! جالب آنکه کمپانی مذکور هم جزئی از کمپانی GAC Changfeng Motor محسوب می‌‌شود!

 کمپانی GAC برنامه‌ریزی داشت که با برند ترامپچی حضور گسترده‌ای در بازار خودروی ایران داشته باشد؛ اما حالا ریگان‌خودرو می‌خواهد پای برند Liebao را به بازار ایران باز کند و خودرویی به نام Leopaard CS10 را به تولید برساند. خودروی مذکور که در سال 2015 معرفی شده است؛ از یک پیشرانه 2 لیتری میتسوبیشی با توان 174 اسب‌بخار استفاده کرده و در 4 نسخه مختلف عرضه می‌شود.

هیچ کدام از خودروسازان مذکور براساس آماری که در ماه ژوئن سال 2017 منتشر شده است؛ فروش خوبی نداشته و حتی در میان 10 برند برتر چینی از نظر میزان تولید و عملکرد نیستند. این به این معناست که یا خودروسازان مذکور خودروهای خوبی تولید نکرده‌اند و یا مردم کشور چین اصلا آنها را نمی‌شناسند! اما این اصلا مهم نیست! اصل مطلب این است که ریگان‌خودرو مسیر ناشناخته را در نوردیده و چند ناشناخته عجیب و حیرت‌انگیز را به بازار ایران می‌آورد. ناشناخته‌های جدید چهره و امکانات خوبی دارند؛ اما کسی از کیفیت و استهلاک آنها با خبر نیست! اما قیمت آنها بالای 90 میلیون تومان بوده و مثل همیشه اکثر مردم از سواری با آنها بی‌نصیب خواهند بود. روزها و ماه‌های آینده برای ریگان‌خودرو بسیار با اهمیت بوده و این شرکت خود را برای تولید و عرضه محصولات جدیدش آماده می‌کند و متاسفانه استراتژی ریگان‌خودرو هم مانند خودروسازان دیگر کشور؛ تولید ارزان و فروش گران خواهد بود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا