مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا خودروهای مجهز به توربوشارژر نیاز به نگهداری بیشتری دارند؟

عبارت توربوشارژر برای تمامی عاشقان ماشین، یادآور صدای فوق‌العاده موتور خودرو است. همانگونه که می‌دانید این قطعه با افزایش هوای ورودی به محفظه احتراق موتور ماشین، باعث افزایش قدرت آن در مقایسه با حالت معمولی می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که اتومبیل‌های پرسرعت و خودروهای مسابقه‌ای به‌علت استفاده ازتوربوشارژر، عملکرد خارق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. اگرچه این قطعه برای خودروهای اسپرت بیشتر کاربرد دارد ولی شاید اتومبیل شما نیز مجهز به آن بوده و برایتان این سوال پیش آمده باشد که آیا باید بیشتر حواستان به خودرویتان باشد یا خیر. باید بگوییم که جواب سوال شما مثبت است.

محل قرارگیری توربوشارژر، یکی از دلایل مهم برای نگهداری بیشتر از آن است

توربوشارژها در داخل سیستم اگزوز قرار می‌گیرند. گازهای خروجی از موتور خودرو باعث چرخش توربین شده و هوا به درون موتور منتقل می‌شود. توربین به‌صورت مستقیم با گازهای خروجی و گرمای شدید در ارتباط بوده، بنابراین روغن موجود در آن نیاز به توجه بیشتری دارد. اتومبیل‌های مجهز به توربوشارژر نیاز به تعویض روغن بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. علاوه‌بر این موضوع، اگر خودرو شما مجهز با این قطعه باشد باید روغن مربوط به جعبه دنده و همچنین شمع‌ها را نسبت به ماشین‌های معمولی زودتر و به دفعات بیشتر تعویض کنید.

یکی‌دیگر از دلایل نیاز به سرویس بیشتر این گونه خودروها، مربوط به رانندگان آن‌ها است. مسلما برای بسیاری از ما شنیدن صدای موتور لذت‌بخش بوده، بنابراین برای افزایش این لذت پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار می‌دهیم که نتیجه آن تحت استرس قرار دادن بیشتر موتور و ایجاد مشکلات برای آن است. عادت‌های نامناسب صاحب خودرو علاوه‌بر توربوشارژر، برای سیستم تعلیق خودرو، لاستیک‌ها و حتی ترمز آن نیز ایجاد مشکل می‌کند.

نکاتی برای نگهداری و تعمیر راحت توربورشارژر

توربوشارژر

خوشبختانه برخی از کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری این قطعه به‌صورت عادی توسط صاحب خودرو انجام می‌شود. یکی از این موارد تعویض فیلتر هوا به‌صورت منظم بوده که باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به توربوشارژر می‌شود. به این نکته توجه کنید که باید فیلتر هوا را به دقت مورد بررسی قرار دهید چراکه حتی ورود ذرات بسیار کوچک به درون توربوشارژر باعث ایجاد مشکل برای آن می‌شود.

فیلتر بنزین باید بعد از هر 10 هزار مایل (16093 کیلومتر) رانندگی با خودرو، تعویض شود تا تاثیر منفی بر روی توربوشارژر نداشته باشد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این قطعه، حتما فیلتر روغن اصلی تولید شده توسط سازنده خودرو را تهیه کنید.

سرویس‌های پیشرفته‌تر

برای نگهداری بیشتر از توربوشارژر، بهتر است اتصالات سوپاپ را که تحت فشار بالایی بوده را موردبررسی قرار دهید. سیستم توربو تحت فشار 12 PSI یا پوند بر اینچ مربع کار می‌کند، بنابراین احتمال نشت اتصالات سوپاپ در این فشار بالا وجود دارد. در حقیقت هرگونه نشتی هوا باعث می‌شود که توربوشارژر بیشتر کار کند که امکان آسیب رسیدن به آن را در پی دارد.

افت فشار در سیستم‌های توربو باعث ایجاد مشکلات زنجیره‌وار در آن می‌شود که برای جلوگیری از این امر باید به دقت اتصالات، شیلنگ و لوله‌ها را مورد بررسی قرار دهید. سیستم مربوط به تامین روغن توربوشارژر نیز باید بعد از 100 هزار مایل کارکرد، سرویس شود. توربوشارژر در هنگام کار باید کمی حرکت به سمت اطراف داشته باشد و هرگز با کمپرسور تماس برقرار نکند. هرگونه حرکت توربوشارژر به سمت داخل و خارج به‌معنای نیاز سریع آن به تعمیر است.

بازرسی‌های چشمی راننده می‌تواند باعث جلوگیری از مشکلات بالقوه توربوشارژر شود ولی برای عمر بیشتر آن، باید انجام سرویس‌ها را برعهده یک مکانیک ماهر بگذارید. برخی از قطعات موجود در توربوشارژر نیاز به دانشی بیش از اطلاعات پایه راننده دارد. اشتباهاتی که ممکن است یک شخص آماتور انجام دهد، می‌تواند هزینه‌های فراوانی را در پی داشته باشد. اگرچه توربوشارژها از استحکام بالایی برخوردار هستند ولی آسیب‌های اتفاقی می‌تواند تاثیر بسیار نامناسبی بر روی آن‌ها داشته باشد.

به مورد آخر توجه کنید!

توربوشارژرها اسباب‌بازی نیستند بلکه قطعه‌ای از اتومبیل بوده که باعث تولید مقدار زیادی قدرت می‌شود. به‌علت عملکرد این قطعه در دما و فشار بالا، وجود آن در خودرو تا حدودی افزایش ریسک را در پی دارد. خودروهای مجهز به این سیستم با ماشین‌های خانوادگی تفاوت دارند، بنابراین سرویس آن‌ها باید طبق روال انجام شود تا مشکلی برایتان ایجاد نکند.

راننده باید به این نکته توجه کند که این افزایش قدرت، موقتی است. افزایش اسب بخار خودرو به‌معنای ایجاد مقدار زیادی گرما بوده که در طول زمان، تاثیرات منفی بر روی عملکرد آن می‌گذارد. رانندگان اتومبیل‌های مجهز به این سیستم باید در جاده حواسشان باشد، چراکه مسلما افرادی که این گونه خودروها را خریداری می‌کنند دلبسته صدای موتور هستند، ولی در صورت بی‌احتیاطی هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا