مکمل بنزین
گوناگونخبر

حضور کانسپت جدید مزدا با موتور چرخشی در نمایشگاه توکیو

با بازگشت به گذشته و مرور خاطرات، به خاطر می‌آوریم که نسخه ویژه مزدا  RX-8 Spirit R که به طور انحصاری در ژاپن عرضه شده بود در اواخر سال 2011، پایان راه موتورهای چرخشی را نشان می‌داد. اما گویا مزدا می‌خواهد در مدل جدید خود یعنی خودروی RX که نسخه مفهومی آن قبلا در سال 2015 رونمایی شده انقلابی را در زمینه استفاده از موتورهای چرخشی ایجاد کند.

در اوایل سال جاری، این شرکت، نیم قرن استفاده از توان چرخشی را جشن گرفت و در ادامه تاکید نمود که این داستان هنوز تمام نشده است. در همین میان، به نظر می‌رسد که نمایشگاه خودروی توکیو موتور نیز در حال آماده شدن است و درب‌های خود را در 25 اکتبر به سوی مطبوعات و گزارشگران بازخواهد کرد.

علی رغم تاکید مزدا بر تحولات اساسی RX Vision، از شواهد امر پیداست که این مدل کانسپت جدید به مرحله تولید خود نزدیک می‌باشد زیرا نماینده مزدا اعلام نموده که این خودرو، تجسمی از تلاش‌های گروه طراحی و مهندسی برای تولید چیزی حقیقی و ملموس است و به بیان ساده‌تر، ما از نهایت تلاش خود برای به انجام رسیدن این احتمال استفاده نمودیم و در نهایت آن را به واقعیت تبدیل کرده‌ایم. این جملات توسط تاناکا ماتسوهیرو، معاون تحقیق و توسعه کمپانی مزدا در اروپا بیان شده است پس نمی‌توان آن را جزو شایعات خبری قلمداد کرد.

مزدا به جای مشارکت با یک کمپانی خودروسازی دیگر نظیر همکاریش با کمپانی فیات برای تولید خودروی اسپایدر MX-5 / 124، خود به تنهایی گام در این پروژه نهاده و قصد دارد که آن را به تنهایی نیز به پایان برساند. تاناکا در این خصوص تاکیده نموده که شرکت مزدا برای کاهش هزینه‌های توسعه و تولید علاقه‌مند به مشارکت با هیچ شرکت دیگری نیست.

تمام نشانه ها از تولید خودرویی در سال 2020 حکایت دارد که توان خود را از یک موتور چرخشی می‌گیرد و میتواند دلیل خوبی برای جشن صدسالگی مزدا باشد. تنها چند هفته پیش بود که مدیر اجرایی مرکز تکنیکی این شرکت تصریح کرد، که تولید موتورهای چرخشی هرگز متوقف نشده است، اما برخی مسائل وجود دارند که باید ابتدا برطرف شوند.

کاهش میزان آلایندگی موتورهای فعلی دشوار است درحالی که افزایش گرگرفتگی و حرارت موتور، مشکل دیگری است که باید حل شود. هرچند هزینه حل این معضلات بسیار زیاد خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که مزدا توانسته باشد بر این مشکلات غلبه کند.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا