مکمل بنزین
خودروی سبزخبر

آیا خودروهای دارای موتور دیزلی به اندازه موتورهای بنزینی آلوده کننده اند؟

در اوایل ماه اوت سال جاری، بزرگترین خودروسازان آلمان، در دیداری با نمایندگان دولت این کشور، موافقت کردند که میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن سوخت های دیزلی خود را از طریق به روز رسانی نرم افزارها و استفاده از موتور دیزلی تا 25 درصد کاهش دهند. اما صنعت خودروسازی محلی ممکن است به زودی با چالش دیگری روبرو شود؛ همان‌طور که وزارت حمل و نقل آلمان گزارش داده، خودروهای دارای موتور دیزلی دی اکسید کربن کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید نمی کنند و لذا استفاده از آن‌ها برای محیط زیست هیچ منفعتی به همراه ندارد.

رسانه آلمانی فانک در پاسخ به اپوزیسیون سبز که ادعا می‌کردند خودروهای دارای موتور دیزلی ثبت شده در سال 2016، به طور متوسط 128 گرم CO2 در هر کیلومتر تولید می‌کنند، در حالی که خودروهای بنزینی، 129 گرم  دی اکسیدکربن را بنا بر اطلاعات موثق در هر کیلومتر تولید می‌نمایند، تنها پاسخ وزارت حمل و نقل را ارائه نمود. گویا اختلاف انتشار در 10 سال گذشته مشابه بوده است.

استفان کوهن، کارشناس حمل و نقل، در مجلس نمایندگان آلمان، خطاب به ائتلاف سبزها اذعان داشت: فواید سوخت دیزلی در محافظت از آب و هوا چیزی شبیه به معجزه است.

با این حال یکی از دلایل اصلی وجود آمار مشابه بین اتومبیل‌های دارای موتور دیزلی و بنزینی از لحاظ انتشار آلاینده‌ها، به این واقعیت باز می‌گردد که خودروهای دیزلی معمولا بزرگ‌تر، قوی‌تر و سنگین‌تر هستند.

کوهن در ادامه سخنانش افزود، موتورهای دیزلی از این جهت که در خودروهای قوی‌تر و سنگین‌تری استفاده می‌شوند می‌توانند مزایای بی شماری برای محیط زیست داشته باشند.

در طول نیمه اول سال جاری، خودروهای دارای موتور دیزلی در آلمان، 41.3 درصد کل خودروهای جدید فروخته شده را به خود اختصاص دادند. در حالی که این آمار هنوز در مقایسه با بازارهای دیگر، رقم قابل توجهی است اما نسبت به سال گذشته که حدود 46.9 درصد بوده کاهش یافته است.

بسیاری از متخصصان این زمینه معتقدند اگر این روند در چند ماه اینده نیز ادامه یابد آلمان از سال 1990 به بعد که ناوگان خودروهای جدیدش را روانه بازارها نمود شاهد اولین افزایش چشمگیر در میزان دی اکسید کربن خود خواهد بود.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا