مکمل بنزین
گوناگونخبر

شرکت تسلا اخیرا پتنت جذابی را در رابطه با صندلی خودرو ثبت نموده است!

تا به‌حال در رابطه با صندلی اتومبیل خود فکر کرده‌اید؟ به احتمال زیاد بیشترین تفکر شما در مورد راحتی آن بوده است، چراکه بعد از 12 ساعت رانندگی در جاده، کسی علاقه‌ای به تحمل درد کمر ندارد. مسلما راحتی اولین پارامتر از دید سرنشینان برای انتخاب یک صندلی مناسب خواهد بود ولی از نظر مهندسان، صلب بودن طراحی و عملکرد آن در زمان تصادف مهم‌تر است.

چنین مواردی، طراحی صندلی خودرو را تبدیل به امری چالشی برای مهندسان می‌کند. اخیرا شرکت تسلا پتنتی را در رابطه با یک صندلی مجهز به یک پایه را ثبت کرده که اگرچه می‌توان آن را فوق‌العاده دانست ولی طراحی آن پیچیده بوده و نمی‌توان به راحتی نحوه عملکرد آن را درک نمود.

صندلی خودرو

اولین سوالی که ذهن هر کسی را به خود درگیر می‌کند این بوده که چرا شرکت تسلا این سبک طراحی را به صندلی‌های استاندارد ترجیح داده است. یکی از حدس‌هایی که در این رابطه می‌توان زد مربوط به کاهش وزن این صندلی نسبت به نمونه‌های استاندارد بوده و همچنین امکان دسترسی راحت‌تر به صندلی‌های ردیف عقب در خودروهای SUV را نیز می‌توان یکی دیگر از مزایای آن دانست.

براساس اطلاعاتی که در مورد این پتنت موجود بوده، طراحی این صندلی به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را به جلو و عقب حرکت داد و همچنین ارتفاع آن را به سمت بالا و پایین تنظیم نمود، البته نمی‌توان آن را چرخاند. موارد گفته شده را می‌توان به‌صورت دستی یا برقی انجام داد.

از آن‌جایی‌که معمولا نمی‌توان صندلی‌های ردیف سوم را تنظیم نمود، این طراحی جدید اجازه می‌دهد تا سرنشینان راحت‌تر به ردیف سوم دست پیدا کرده و با دردسر کمتری نیز پیاده شوند. علاوه‌بر موارد گفته شده، این طراحی جدید باعث ایجاد فضای کوچکی در زیر صندلی شده که مسلما راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب ایجاد می‌کند و افراد قد بلند کمتر اذیت می‌شوند.

یکی از مواردی که این طرح مفهومی را پیچیده می‌کند، مباحث مربوط به ایمنی آن است. امنیت یک صندلی را می‌توان در موضوعاتی همانند نحوه تحمل وزن سرنشین و شیوه عملکرد آن در زمان تصادف جستجو کرد. این موارد در نظر مهندسان از اهمیتی زیادی برخوردار بوده که همین امر باعث می‌شود که این سبک طراحی که شرکت تسلا اخیرا پتنتی را در رابطه با آن ثبت نموده، مناسب تلقی نشود. هم‌اکنون این نوع صندلی کاربرد زیادی در صنعت خودروسازی ندارد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که ثبت این پتنت حتما به معنای استفاده از آن در محصولات آینده این شرکت نیست، ولی تسلا که همواره در خودروهای تولیدی خود خلاقیت زیادی به خرج می‌دهد، شاید طراحی هوشمندانه‌ای را برای صندلی دستگاه‌های بعدی خود درنظر بگیرد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا