مکمل بنزین
خبر

پهپاد خودران گامی برای رسیدن به تاکسی پرنده

پهپادها روز بروز شکل و شمایلی کاربردی‌تر می‌گیرند تا نقش بیشتری در زندگی افراد داشته باشند. در ابتدا آنها یک وسیله بازی بودند و بعد در فیلمبرداری بکار گرفته شدند اما اکنون طراحان به‌فکر افتادند تا این وسایل را به ابزار خودران مجهز کنند تا یک گام به تاکسی هوایی نزدیک شوند. بحث تاکسی پرنده مدتی هست که داغ شده و هر خبر پیرامون این موضوع نظرات را جلب می‌کند و احتمالا دوبی اولین مقصد این سرویس خواهد بود.
ای‌هنگ ۱۸۴ و وُلوکوپتر نمونه‌ای از تلاش مهندسان در راه رسیدن به تاکسی هوایی هستند. در ادامه این تلاش‌ها گروه دیگری از طراحان پهپادی را در دست ساخت دارند که از سیستم خودران بهره می‌برد. در صورت عملی شدن طرح آنها، این وسیله می‌تواند در ابعاد بزرگ بدون دخالت انسان، افراد را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببرد. این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به یک صفحه نمایش لمسی است که مقصد مسافران از طریق آن مشخص می‌شود و سپس رهیاب‌های نرم‌افزاری هواپیما را به مقصد هدایت می‌کنند.

مدتی قبل پروژه وُلوکوپتر در دوبی به خوبی تست شد و کاملا از آزمایشات خارج شد. تاکسی پرنده ای‌هنگ ۱۸۴ نیز توسط شرکت Ehang آزمایش شده است و توانسته نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند. این سیستم جدید نیز بزودی در اروپا آزمایش خواهد شد و با افزایش آزمایشات می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی از این وسایل پرنده بود. بدنه این پهپاد مسافربری از کامپوزیت فیبر کربن ساخته شده و ۱۶ روتور با موتور الکتریکی مجزا انرژی لازم را برای پرواز ایجاد می‌کنند.
مدیر بخش طراحی این پهپاد در خصوص آن می‌گوید: در حال حاضر تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا هواپیما بتواند تیک‌اف عمودی داشته باشد. در حال حاضر محدوده پروازی این پروژه بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه با سرعت ۵۵ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت است. این محدوده پروازی به اندازه کافی برای پهپادهای آینده خوب است تا بتواند مسافران را جا به جا کند.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا