مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

پایان محدودیت شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف تا آخر هفته!

چند روز پیش شماره‌گذاری 9 خودرو به بهانه مصرف سوخت بیش از حد و عدم اسقاط یک خودروی فرسوده به جای خودروی‌های مذکور متوقف شد. خودروهای مذکور شامل مدل‌های بی‌وای‌دی S6، هایما S7، تیگو ۵، آریزو ۵، X33، لیفان ۸۲۰، JAC S5 و سوزوکی ویتارا  بودند و البته باید به این نکته اشاره کرد که خیلی سریع کاشف به عمل آمد که خودروی تیگو 5 در لیست مذکور جایی نداشته و به جای خودروی تیگو 7 از آن نام برده شده است!

پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مجری قانون مصوبه هیئت دولت را اجرایی کرد و بازار خودرو بسیار ملتهب شد. از طرفی خودروسازان مذکور به تکاپو افتادند تا مشکل به وجود آمده را خیلی سریع حل و فصل کنند.

نتیجه مذاکرات خودروسازان و مسئولان مربوطه این شد که مشکلات موجود رفع شده و محدویت شماره‌گذاری محصولات آنها تا یک یا دو هفته دیگر برداشته می‌شود. اما خودروسازان مورد بحث از ترس از دست دادن مشتری و… بیانیه‌هایی منتشر کرده و مشتریان خود را به آرامش دعوت کردند! به عنوان مثال شرکت کارمانیا به مشتریان خود قول داده که مشکل به وجود آمده را خیلی راحت و سریع حل کرده و مشتریان این شرکت اصلا نباید به دل خود بد راه دهند؛ زیرا اسقاط یک خودروی فرسوده برای آنها مانند آب خوردن است!

بله! به همین سادگی مشکل عدم شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف حل و فصل شد و خودروسازان با اسقاط یک خودروی فرسوده و یا کارهای دیگر(!) خیال خود را آسوده کردند. در این بین نتیجه عجیب و غریب اجراء ضربتی مصوبه دولت در بازار خودرو بسیار شگفت‌انگیز بود. در طول یک هفته قیمت خودروهای مذکور در بازار آزاد با تغییراتی جالب توجه روبرو شد. از طرفی برخی از مشتریان وحشت‌زده به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و وجه‌های پرداختی خود را درخواست کردند و در کل بازاری شد کارستان!

اما سوال اینجاست که اساسا اسقاط خودروهای فرسوده در ایران به چه معنی است! زیرا  ما یک پیکان وانت را اسقاط کرده و به جای آن یک وانت آریسان با مشخصاتی مشابه تولید می‌کنیم که این واقعا جالب است؛ چون خودروسازان ما تنها صورت مسئله را پاک کرده و خودروهای فرسوده با شکل و شمایلی جدید به بازار می‌آیند؛ در نتیجه میزان مصرف سوخت خودروها تغییر که نمی‌کند هیچ؛ بیشتر هم می‌شود!

راستی بهتر است بدانید که درآمد دولت از دریافت مالیات شماره‌گذاری خودروها در سال 95؛ بیش از 900 میلیارد تومان ناقابل بوده است! رقم مذکور بسیار قابل توجه بوده و ناخودآگاه ذهن را منحرف می‌کند؟!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. 900 میلیارد فقط برای مالیات شماره گذاری میره تو جیب دولت؟؟؟؟!!خدایی ظلمه به مردمه.حالا این فقط دولته باید دید بقیه چه سودی از جیب مردم بیچاره عایدشون میشه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا