مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تجربه کوتاه تست درایو DS3؛ لاکچری کوچولو!

روز پنجشنبه مورخ 20 مهر ماه سال جاری؛ شرکت آرین‌موتور تابان به عنوان نماینده رسمی برند DS؛ مراسمی در مجموعه تفریحی پارک ارم برگزار کرد. در این مراسم فرصت تست خودروهایی نظیر DS3 ،DS5 ،DS5 LS و DS6 فراهم شد و نگارنده برای آغاز فرایند تست خودروهای DS؛ مدل DS3 را انتخاب کردم.

درباره چهره، طراحی و هرآنچه که مربوط به زبان طراحی کمپانی DS بوده و هست؛ چیزی نمی‌گویم؛ چون تصاویر به خوبی گویای پویایی و زیبایی چهره تمام خودروهای DS بوده و مدل DS3 را باید یکی از گل های سر سبد مهندسین کمپانی DS نامید. طراحی این خودرو به شدت هجومی بوده و حس و حال خوبی دارد. دو درب فرانسوی الاصل داستان ما به شدت زیباست و این زیبایی را می‌توان در تمام اجزاء بدنه این خودرو مشاهده کرد.

در فضای داخلی نیز با انبوهی از امکانات مواجه هستید. این خودرو مجهز به سیستم خوش بو کننده هوا، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم کنترل کیفیت هوا، سیستم تهویه هوای اتوماتیک؛خروجی برق 12 ولت، COOL BOX، صندلی‌های اسپرت با روکش چرم طبیعی napa و… بوده و از نظر آپشن و امکانات با بسیاری از خودروهای رنج 100 تا 200 میلیون تومان بازار ایران توان رقابت دارد.

اما سخن کوتاه؛ چون من برای تست رانندگی به مراسم DS دعوت شده بودم و بهتر است درباره این موضوع بنویسم! شمارش امکانات DS3 و نام بردن از آنها فایده چندانی برای ما و شما ندارد. DS3 واقعا از نظر امکانات و طراحی یک خودروی لاکچری به تمام معناست؛ اما آیا در تست رانندگی هم مانند سایر قسمت‌ها عملکردی فوق‌العاده دارد؟

خودروی DS3 از یک پیشرانه 1200 سی‌سی توربوشارژ با قدرت 110 اسب‌بخار و گشتاور 205 نیوتن‌متر برخوردار بوده و یک گیربکس اتوماتیک(6AT) تیپ‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت پیشرانه مذکور به چرخ‌ها را برعهده دارد. البته باید به این نکته هم اشاره داشت که DS3 مجهز به پدال گاز 2 مرحله‌ای بوده و این ویژگی به شما کمک می‌کند که یک رانندگی تیز و تند را تجربه کنید.

به هر حال DS3 را روشن کرده و حرکت خود را آغاز می‌کنیم. با همان سرعت اولیه و بسیار کم خودرو را در مکان مناسبی قرارداده و سپس پیشرانه آن را به چالش می‌کشم. تعویض دنده‌ها به خوبی و پی در پی انجام شد و خودرو از هندلینگ و شتاب بسیار خوبی برخوردار بود. در واقع DS3 به زمین چسبید و برای شوالیه‌های فرانسوی طنازی کرد! ضمن اینکه ذره‌ای صدای گیربکس و تعویض دنده‌های ناگهانی آن به گوش نرسید و در حالی که من غرق در شتاب اولیه بودیم؛ گیربکس در نهایت آرامش به کمک پیشرانه رفته بود.

فرمان DS3 بسیار تیز و البته خوش دست بوده و DS3 به خوبی از فرمان مربوطه اطاعات می‌کرد! محیط داخلی DS3 به خوبی در برابر صدا عایق شده است؛ اما اگر مقداری به پیشرانه آن فشار بیاورید، صدای زیبای پیشرانه DS3 را شنیده و لذت می‌برید؛ صدایی به شدت دلنشین و اسپرت! البته از حق نگذریم استفاده از یک پیشرانه با حجم 1200 سی‌سی و قدرت 110 اسب‌بخار اصلا در حد و اندازه یک خودرو در رنج 150 میلیون تومان نیست!

در مسیر تست مذکور وجود یک سربالایی با شیبی مناسب امکان آن را فراهم کرد که خودرو را در حین عبور از آن به چالش بکشم و پدال گاز را تا آخر بفشارم. نتیجه عالی بود و پیشرانه کوچک و گیبرکس DS3 به خوبی از پس آن سربالایی  برآمده و خود را اثبات کردند. عملکرد ترمزهای DS3 نیز عالی بود و سرنشینان در طول رانندگی با آن در نهایت آرامش بوده و بدون هیچ دغدغه‌ای از کیفیت خودرو و رانندگی با آن  لذت می‌برند.

حالا حتما شما می‌گویید این چه تست درایوی بود؟! راستش خودم هم بسیار دلخور هستم؛ چون تنها 3 دور فرصت آزمایش این خودرو در یک فضای کوچک را داشتم. شتاب اولیه DS3 عالی بود؛ ولی هنگامی که تلاش خود را برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت کردم، به انتهای مسیر مشخص شده تست درایو محصولات DS رسیده و باید مسیر را برمی‌گشتم. از طرفی مسیر پیش‌روی ما یک مسیر بدون دست‌انداز و… بود و نمی‌توانستم عرض‌یابی دقیقی از عملکرد فنرها و بدنه DS3 در مواجه با چالش‌های همیشگی جاده‌های ایران داشته باشم. البته باید اشاره کنم که مسیری جداگانه و کوچک برای راندن خودروهای DS برروی خاک آماده شده بود؛ که اصلا دلنشین نبوده و به جزء کمی تیکاف، دریفت و گرد و خاک سود دیگری نداشت.

اما در کل همین که به لطف شرکت آرین‌موتور تابان امکانی فراهم شد که خودروی DS3 را تست کنم؛ بسیار خوب بوده و کمال تشکر را از مسئولان برگزاری آن مراسم می‌نمایم؛ ولی حقیقتا نتوانستم آن طور که باید خودروی مورد نظر را تست کنم؛ ولی فهمیدم که DS3 یک خودروی لوکس، جذاب و پرقدرت بوده که برای تمام هاچ‌بک‌های موجود در بازار ایران خط نشان می‌کشد و در نوع خود از نظر امکانات و کیفیت در بازار ایران بی‌رقیب است؛ اما همان طور که ذکر شد، وجود یک پیشرانه کوچک با قدرت 110 اسب‌بخار برای این خودروی لوکس چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. این خودرو 148 میلیون تومان قیمت داشته و یک شاهکار فرانسوی است و به لحاظ طیف وسیع امکانات واقعا ارزش خرید و دوست داشتن را دارد؛ ولی پیشرانه کوچک آن با وجود قدرت خوبه خود، جای کمی مکث و تامل دارد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا