مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ترامپچی GS5؛ خودرویی جدید برای بازار ایران از ارتش چین!

باید گفت که دیگر به ورود خودروهای بی‌نام و نشان چینی به بازار کشورمان عادت کرده‌ایم که البته نمی‌توان به واردکنندگان و یا تولیدکنندگان خرده گرفت، چرا که هم بازار تشنه محصولات جدید است و هم مردم ایران علاقه‌ زیادی به خرید این خودروهای زیبا و قدرتمند از خود نشان می‌دهند! یکی از اتومبیل‌هایی که به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد حضورش در ایران خواهیم بود، ترامپچی GS5 نام دارد.

ترامپچی یک خودروساز چینی بوده که از سال 2010 مشغول به فعالیت در این صنعت است. این شرکت در اصل زیر مجموعه گروه GAC محسوب می‌شود که قدمتی نزدیک به 20 سال دارد. تعداد محصولات تولیدی توسط ترامپچی، انگشت‌شمار هستند. براساس گزارشات منتشر شده، شرکت الماس داران قصد عرضه خودروهای تولیدی این برند نوپا و جوان را در بازار کشورمان دارد.

ترامپچی GS5 یک خودرو کراس اوور بوده که در سال 2011 در نمایشگاه گوانگژو از آن رونمایی و یکسال بعد روانه بازار شد. این کراس اوور بر روی پلتفرم آلفارومئو 166 که در سال 2009 توسط GAC از این خودروساز ایتالیایی مورد خریداری قرار گرفت، توسعه داده شده است. در سال 2014 ترامپچی تغییراتی را در این محصول خود ایجاد و آن را تحت نام GS5 اسپرت روانه بازار کرد که البته براساس تصاویر منتشر شده، باید منتظر عرضه نسخه معمولی آن توسط شرکت الماس داران باشیم.

طراحی و ابعاد بدنه

برخلاف پلتفرم ایتالیایی ترامپچی GS5، طراحی آن کاملا شرقی است. در بخش جلو شاهد چراغ‌های نسبتا باریکی هستیم که ما را یاد محصولات نه‌چندان قدیمی خودروسازان کره‌ای می‌اندازد. در میان این چراغ‌ها، جلوپنجره تقریبا بزرگی قرار گرفته که بر روی آن لوگو ترامپچی جای گرفته است. در زیر چراغ‌های اصلی، از چراغ‌های مه‌شکن استفاده شده که طراحی مناسبی دارند. در نمای جانبی شاهد خطوطی بر روی درب‌ها تا ورودی باک بنزین هستیم. دماغه خودرو مقداری کشیده به‌نظر می‌رسد.

در بخش پشتی از چراغ‌های باریکی استفاده شده تا با دیگر بخش‌های خودرو هماهنگی بیشتری داشته باشد. در کابین  شاهد استفاده از مانیتور هستیم و همچنین سعی شده که طراحی آن به صورت قرینه باشد تا زیبای بیشتری به آن ببخشد.

 

در جدول زیر می‌توانید ابعاد ترامپچی GS5 را مشاهده کنید.

نوع خودرو طول (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) ارتفاع (میلی‌متر) فاصله دو محور (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
ترامپچی GS5 4732 1854 1680 2710 1560-1640

مشخصات فنی

ترامپچی GS5 در چین با دو پیشرانه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که یکی تنفس طبیعی بوده و دیگری از نوع توربوشارژر است. گزینه تنفس طبیعی دارای حجمی برابر با 2.0 لیتر بوده که قادر به تولید 144 اسب بخار قدرت و 187 نیوتون متر گشتاور است. در نمونه توربو حجم موتور به 1.8 لیتر کاهش یافته ولی قدرت آن به 174 اسب بخار و گشتاورش به 237 نیوتون متر افزایش یافته است.

در حالی‌که سیستم انتقال قدرت در هر دو نسخه هم 5 سرعته دستی و هم 5 سرعته اتوماتیک بوده، ولی در نمونه 2.0 لیتری قدرت به چرخ‌های جلو و در نمونه توربو این قدرت به چهار چرخ منتقل می‌شود. در بخش ترمز نیز شاهد ترمزهای دیسکی برای محورهای جلو و عقب هستیم که البته در محور جلو از خنک کننده نیز بهره می‌برد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

با توجه به این موضوع که محصولات ترامپچی به زودی به آمریکا نیز صادر خواهد شد، ترامپچی GS5 از تجهیزات ایمنی مناسبی برخوردار است. در این خودرو از 4 کیسه هوا استفاده شده که البته در نمونه فول این تعداد به 6 افزایش پیدا می‌کند. ترامپچی GS5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از C-NCAP شده و از سیستم‌های TCS ،HBA و HHC بهره می‌برد.

 

این کراس اوور در چند تیپ مختلف به بازار عرضه شده که در نسخه فول شاهد امکاناتی نظیر استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کروزکنترل، سانروف، صندلی‌ها با پوشش چرمی، آینه جانبی برقی جمع‌شونده همراه با گرم‌کن، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها (TPMS)  و دوربین دید عقب هستیم.

قیمت و زمان عرضه

هنوز نمی‌دانیم که این خودرو چه زمانی در بازار ایران عرضه خواهد شد ولی اخیرا تصویری از ترامپچی GS5 در کشورمان شکار شده که نشان‌دهنده عرضه قریب‌الوقوع آن است. در خصوص قیمت نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد ولی با توجه به این موضوع که قیمت نسخه 1.8 لیتری در نمونه دستی برابر با 148800 یوان و در نمونه فول 229800 یوان بوده، در ایران باید شاهد قیمت‌گذاری 140 الی 150 میلیونی برای آن باشیم.

ترامپچی GS5

به علت وجود رقبایی مانند چری تیگو 7 در ایران، حدس می‌زنیم که شرکت الماس داران نمونه توربو و فول آن را وارد بازار کند. شاید این محصول به علت صادرات به بازار آمریکا از کیفیت بالاتری نسبت به رقبای هم‌وطن خود برخوردار باشد (ارسال خودرو به ایالات متحده امری بسیار دشوار است) ولی اینجا دو موضوع مطرح می‌شود: اولا آیا شخصی حاضر به پرداخت مبلغ 150 میلیون تومان پول برای تصاحب یک خودروی ناشناخته چینی هست و اینکه نمونه صادراتی با آمریکا با نسخه وارد شده به ایران یکسان خواهد بود؟!

تجربه به ما نشان داده که مردم ایران از هر محصول جدیدی استقبال می‌کنند ولی در مدت زمان کوتاهی تب آن فروکش کرده و خودرو بر روی دست واردکننده باد می‌کند! به هر حال باید منتظر ورود  ترامپچی GS5 به بازار و همچنین واکنش خریداران باقی بمانیم.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. به هیچ عنوان پرداخت مبلغ بالای 90 میلیون برای خودروی چینی حتی با عنوان با کیفیت توجیه کننده نیست.

  2. به نظر من این مبلغ برای خرید یک ماشین چینی که هیچ شناخت و سابقه ای از آن نداریم اصلا” عاقلانه نیست !تصور کنین با 150 میلیون چه ماشینهایی میتوان خرید(خارجی ودست دوم تمیز وسالم) !!!!

  3. : اولا آیا شخصی حاضر به پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پول برای تصاحب یک خودروی ناشناخته چینی هست و اینکه نمونه صادراتی با آمریکا با نسخه وارد شده به ایران یکسان خواهد بود.
    حرف درست
    دست درست

  4. به نظرم من كه اين ماشين را دارم از همه ى ماشين هاى چينى بهتر بعدش نسبت به قيمتش ميرزه چون خيلى آبشن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا